فرمانده سنتکام با اذعان به توانایی‌های پهپادی، موشکی و هسته‌ای تهران: مهار ایران یک ضرورت است

حضور ٰرئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در جلسه سنا با محوریت تشریح عملکرد آن به تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۳.
حضور ٰرئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در جلسه سنا با محوریت تشریح عملکرد آن به تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای کوریلا با اشاره به پیشرفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم، تامین مالی نیروهای نیابتی و انجام حملات پهپادی در کشورهای هم‌جوار، گفت: تهدیدات ایران نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است.

آگهی

رئيس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز پنجشنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا با اشاره به افزایش سهم شرکت‌های چینی در فروش تسلیحات به منطقه‌ غرب آسیا و ارتقای توانمندی هسته‌ای ایران، خاورمیانه را آبستن مسائل امنیتی چالش‌برانگیز خواند.

ژنرال مایکل کوریلا تاکید کرد که به دلیل توانایی موشکی و پهپادهای پیشرفته تهران و همچنین برنامه غنی‌سازی اورانیوم، لزوم بازدارندگی علیه ایران از هر زمان دیگری در تاریخ سنتکام ضروری‌تر می‌نماید. وی اهداف توسعه‌طلبانه ایران و پیچیدگی شرایط امنیتی و سیاسی منطقه را از جمله دلایلی برشمرد که موجب شکل گرفتن ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در سال ۱۹۸۳ شد.

آقای کوریلا با اشاره به پیشرفت ایران در غنی‌سازی اورانیوم، تامین مالی نیروهای نیابتی و انجام حملات پهپادی در کشورهای هم‌جوار، گفت: تهدیدات ایران نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است.

ایران از یمن به عنوان محلی برای تست ادوات جنگی خود استفاده می‌کرد

کوریلا گفت که ارتش آمریکا طی نود روز گذشته پنج محموله مهم تسلیحاتی از ایران به یمن را توقیف کرده است.

وی در خصوص قابلیت نظامی ایران گفت: «رژیم ایران اکنون بزرگترین و تواناترین ناوگان پهپادی در منطقه را در اختیار دارد. پیشرفت نظامی ایران در ۴۰ سال گذشته در منطقه بی‌نظیر است. در واقع، امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نمی‌شود با همین پنج سال پیش مقایسه کرد.»

این ژنرال آمریکایی هشدار داد که ایران دارای بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه با هزاران موشک بالستیک و کروز است که می‌توان کل خاورمیانه را با آن هدف قرار داد.»

وی همچنین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که تهران اکنون می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای در کمتر از ۱۴ روز تولید کند.

کوریلا در مجلس سنای آمریکا گفت: «امروز، ایران از فعالیت‌های بدخواهانه خود که شامل تهدیدهای متعارف برای همسایگان، حمایت از گروه‌های نیابتی خشن که هرج‌ومرج و بی‌ثباتی را در سراسر منطقه گسترش می‌دهند و حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، منصرف نشده است».

این فرمانده آمریکایی گفت: «اگر ایالات متحده به تامین آتش بس در یمن کمک نمی‌کرد، ایران مرتبا از یمن به عنوان محل آزمایش تسلیحات خود استفاده می‌کرد.»

حمله سه روز پیش علیه نیروهای آمریکایی در سوریه کار نیروهای نیابتی ایران بوده است

کوریلا همچنین خاطرنشان کرد که «تهران به ارائه تسلیحات، حمایت و هدایت نیروهای نیابتی در سرتاسر منطقه که دست به اقدامات تروریستی می‌ زنند و دولت‌های محلی را تضعیف می‌کنند، ادامه می‌دهد و این‌ها همگی در جهت پیشبرد منافع ایران هستند.»

او گفت: «نیروهای نیابتی بواسطه گسترش روزافزون پهپادها جسورتر و خطرناک‌تر می‌شوند، چرا که بوسیله این ادوات آن‌ها می‌توانند با افزایش سرعت، برد، دقت و ظرفیت انفجاری، منافع ایالات متحده و شرکا را هدف قرار دهند.»

کوریلا ضمن اشاره به حمله راکتی سه روز پیش (۱۳ مارس) علیه نیروهای آمریکایی در سوریه، انگشت اتهام را به سوی نیروهای مورد حمایت ایران نشانه رفت و گفت که «گروه‌های نیابتی ایران همچنان حمله به نیروهای آمریکایی را ادامه می‌دهند - از جمله حمله راکتی سه روز پیش نیروهای تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه.»

ژنرال مایکل کوریلا، دو روز پس رویارویی جت‌های روسی و برخورد آن‌ها با یک پهپاد آمریکایی بر فراز دریای سیاه، این را اشاره کرد  که شمار پروازهای نظامی تهاجمی روسیه در سوریه «جهش قابل توجهی» در این ماه داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش بین‌المللی «ستاره درخشان ۲۳» به رهبری آمریکا؛ مصر میزبان ۸ هزار سرباز از ۳۴ کشور جهان

هشدار آمریکا به مالکان چینی تیک‌تاک: یا می‌فروشید یا ممنوع می‌شوید

بیستمین سالگرد جنگ عراق؛ نگاهی به حضور ادامه‌دار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه