مقابله با پهپادهای ایرانی؛ اسرائیل با صادرات سیستم‌های ضدپهپادی به اوکراین موافقت کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سمت چپ؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سمت راست
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سمت چپ؛ ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سمت راست Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین بار از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین است که اسرائیل مجوز صادرات تسلیحات دفاعی به اوکراین را تایید می‌کند.

آگهی

سه مقام اسرائیلی و اوکراینی اعلام کردند که اسرائیل اخیرا مجوزهای صادراتی را برای فروش احتمالی «سیستم‌های ضدپهپادی» به کی‌یف تایید کرده است. صادرات این سیستم‌ها می‌تواند به اوکراین برای مقابله با پهپادهای ایرانیِ مورد استفاده توسط نیروهای روسیه در جنگ کمک کند.

این اولین بار از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین است که اسرائیل مجوز صادرات تسلیحات دفاعی به اوکراین را تایید می‌کند.

اسرائیل تاکنون از کمک نظامی به اوکراین خودداری می‌کرده که دلیل آن، نگرانی از ایجاد تنش با روسیه و درنهایت آسیب رسیدن به منافع امنیتی اسرائیل در سوریه بوده است.

اما پس از اینکه روسیه در طول جنگ از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران استفاده کرد، دولت اوکراین فشار خود را برای دریافت کمک نظامی از اسرائیل افزایش داد.

ایران اذعان کرده که قبل از شروع جنگ، تعدادی پهپاد به روسیه تحویل داده، اما تحویل پهپاد پس از شروع تهاجم را رد کرده است. روسیه نیز استفاده از پهپادهای ساخت ایران در طول جنگ را رد کرده است.

مقامات اسرائیلی و اوکراینی گفته‌اند که مجوزهای صادراتی در اواسط ماه فوریه به تایید یوآو گالانت، وزیر دفاع و الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل رسیده و کوهن در جریان سفر خود به کی‌یف در ۱۵ فوریه خبر تایید این مجوزها را به اطلاع ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین رسانده است.

مقامات اسرائیلی و اوکراینی همچنین گفته‌اند که این مجوزها برای دو شرکت اسرائیلی «البیت» و «رافائل» که سیستم‌های ضدپهپادی را ارتقا می دهند، تایید شده است.

یک مقام اوکراینی دیگر به نشریه «آکسیوس» گفت که اخیرا هیأتی از طرف وزارت دفاع اوکراین به اسرائیل سفر و از این سیستم‌های ضدهواپیمای بدون سرنشین دیدن کرده است؛ با این وجود هنوز قراردادی در این باره امضا نشده است.

سیستم‌هایی که اسرائیل پیشنهاد خرید آن را به اوکراین داده، از جنگ‌افزارهای الکترونیکی برای گیر انداختن و سرنگونی پهپادها استفاده می‌کند. برد این سیستم‌ها در حدود ۲۵ مایل است و می‌توان آنها را در نزدیکی نیروگاه‌ها یا سایر مکان‌های حیاتی قرار داد تا از آنها در برابر پهپادهای مهاجم محافظت کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

وزارت دفاع اوکراین به این سیستم علاقمند است اما مقامات این کشور گفته‌اند که فعلا استفاده از آن حیاتی نیست چراکه اوکراین توانسته در ۷۵ تا ۹۰ درصد مواقع، هواپیماهای بدون سرنشین را رهگیری و منهدم کند.

مقام اوکراینی همچنین به وبسایت خبری «آکسیوس» گفته است که «آنچه ما واقعا به آن نیاز داریم یک سیستم دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک است».

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که تایید مجوزهای صادراتی، به معنای تغییر در سیاست تل‌آویو در قبال جنگ اوکراین نیست زیرا این سیستم‌ها ماهیت دفاعی دارند و نمی‌توانند سربازان روسی را بکشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت آمریکا و روسیه برای یافتن لاشه پهپاد جاسوسی در اعماق دریای سیاه

سی‌ان‌ان: پهپاد چینی بهسازی و مسلح شده در شرق اوکراین ساقط شد

آیا شلیک موشک میلیون یورویی فرانسوی برای مقابله با پهپادهای ۲۰ هزار دلاری ایرانی به صرفه است؟