نارضایتی ارمنستان از عملکرد نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ؛ پاشینیان شکایت به پوتین برد

نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ کوهستانی
نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ کوهستانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکول پاشینیان در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به تهاجمی‌تر شدن آنچه وی «لفاظی‌های آذربایجان» خواند، تاکید کرد که احتمال تشدید تنش در مرز ارمنستان و در قره باغ کوهستانی بسیار زیاد است.

آگهی

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد نیروهای حافظ صلح روسیه در جلوگیری از تشدید‌ تنش‌ها با جمهوری آذربایجان نزد ولادیمیر پوتین شکایت کرده است.

ادامه تنش‌ها در قفقاز، جایی که ایروان و باکو به طور مشخص برای کنترل منطقه قره باغ کوهستانی در آن با یکدیگر رقابت دارند، نوعی آزمون برای نفوذ منطقه‌ای روسیه و نیز سنجش نحوه نظارت نیروهای صلح‌بان این کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر عمده نظامیان آن برای شرکت در نبردهای جاری به اوکراین اعزام شده‌اند.

فرانس‌پرس در گزارشی آورده است: اگر رئیس‌جمهوری روسیه حامی و میانجی توافقی بود که سال ۲۰۲۰ به جنگ خونین شش هفته‌ای میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد اما نیروهای حافظ صلح او در قره باغ در برابر درگیری‌های فزاینده میان دو طرف مخاصمه ناتوان به نظر می‌رسند.

نیکول پاشینیان روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفت که در گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه «خطر تشدید تنش در قره‌باغ کوهستانی» را به وی گوشزد و بر مشکلاتی که «در حوزه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه» وجود دارد، تاکید کرده است.

وی با اشاره به کشته شدن شماری از ماموران پلیس نظامی کشورش در جریان درگیری‌های اخیر با نیروهای آذربایجانی افزود: «این اتفاق در حوزه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه رخ داده است و من در گفتگوی تلفنی با پوتین این نگرانی را مطرح کردم.»

ارتش روسیه که هفته‌ها است از سوی ایروان به دلیل «انفعال و عدم کارایی مناسب» به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد روز دوشنبه مدعی شد که از پیشرفت یک درگیری و تبادل آتش میان دو طرف که روز یکشنبه پنج کشته به جا گذاشت، جلوگیری کرده است.

منطقه کوهستانی عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق از آذربایجان جدا شد، به رغم توافق آتش‌بس امضا شده با میانجی‌‌گری روسیه همچنان مهم‌ترین موضوع تنش‌‌زا در روابط ایروان و باکو را تشکیل می‌دهد.

جمهوری آذربایجان و نیروهای جدایی‌طلب ارمنستان که تحت حمایت نظامی ایروان قرار دارند تا کنون در دو جنگ بزرگ رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نخستین جنگ میان دو طرف همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق روی داد که ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت و دیگری در پاییز ۲۰۲۰ به وقوع پیوست که در نهایت شش هزار و پانصد نفر را به کشتن داد.

درگیری‌ها در قره باغ و در مرز آذربایجان و ارمنستان علیرغم حضور پرسنل نظامی روسیه و صلح‌بانان این کشور همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد؛ موضوعی که می‌تواند آتش‌بس شکننده بدست آمده در سال ۲۰۲۰ ر به تدریج از مسیر خود خارج ‌کند.

روسیه به دلیل تمرکز عمده نیروهایش بر جنگ اوکراین در اعمال نفوذ بر طرفین مخاصمه قره‌باغ به نسبت گذشته ناتوان‌تر به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، بسیاری از ناظران نفوذ مسکو بر کل قفقاز را که پیش‌تر به عنوان حیاط خلوت روسیه از آن یاد می‌شد زیر سوال برده‌اند.

فرانس‌پرس در همین راستا به تظاهرات گسترده ای که هفته گذشته در گرجستان روی داد، اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که این تظاهرات در اصل علیه کرملین بود زیر معترضان نگران بازگشت کشورشان به مدار روسیه بودند.

نیکول پاشینیان در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به تهاجمی‌تر شدن آنچه وی «لفاظی‌های آذربایجان» خواند، تاکید کرد که احتمال تشدید تنش در مرز ارمنستان و در قره باغ کوهستانی بسیار زیاد است.

اظهارات آقای پاشینیان با سفر الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به برلین همزمان شده است؛ این در حالیست که اروپا در پی اعمال نقض برای میانجیگری در روند ظریف صلح بین ایروان و باکو است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایجاد ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین توسط آذربایجان؛ روسیه، آمریکا و فرانسه واکنش‌ نشان دادند

فن درلاین، بورل و بلینکن با پاشینیان دیدار کردند؛ حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از ارمنستان

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد