سرباز اوکراینی که به دست نیروهای روسیه تیرباران شد مولداویایی بود

 الکساندر ماتزیوسکایه، نظامی اوکراینی که توسط نیروهای روسیه تیرباران شد
الکساندر ماتزیوسکایه، نظامی اوکراینی که توسط نیروهای روسیه تیرباران شد Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر اعلام وزارت امور خارجه مولداوی، الکساندر ماتزیوسکایه، نظامی اوکراینی که توسط نیروهای روسیه تیرباران شد تبعه مولداوی بوده که به دفاع از اوکراین می‌پرداخته است. ویدیوی تیرباران او که عبارت «افتخار برای اوکراین» را در آخرین لحظات زندگیش بر زبان می‌آورد در شبکه‌های اجتماعی بارها همرسانی شد.

آگهی

بنابر اعلام وزارت امور خارجه و ادغام اروپایی مولداوی، الکساندر ماتزیوسکایه، نظامی اوکراینی که توسط نیروهای روسیه تیرباران شد در واقع تبعه مولداوی بوده که به دفاع از اوکراین می‌پرداخته است. 

ویدئوی تیرباران آقای ماتزیوسکایه که عبارت «افتخار برای اوکراین» را در آخرین لحظات زندگیش بر زبان می‌آورد بارها در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد.

این وزارت‌خانه در پستی در فیسبوک با اعلام این خبر نوشت: «پس از آن‌که طرف اوکراینی اعدام الکساندر ماتزیوسکایه، نظامی اوکراینی را توسط سربازان روس تایید کرد، سفارت امور خارجه مولداوی شدیدا کشته شدن یک شهروند مولداوی را محکوم می‌کند. این اقدام می‌تواند به عنوان جنایت جنگی و نقض آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی تلقی شود. ما همدردی عمیق خود را با خانواده و دوستان الکساندر ماتزیوسکایه ابراز و مجددا موضع قاطع جمهوری مولداوی را در محکومیت جنگ وحشیانه فدراسیون روسیه بر علیه اوکراین اعلام می‌کنیم. جمهوری مولداوی خود را متعهد به حمایت از تلاش‌های کی‌یف برای بازگشت صلح و ثبات به منطقه می‌داند.» 

🇺🇦🇲🇩🇪🇺Ca urmare a confirmării de către partea ucraineană a faptului că soldatul ucrainean executat de către soldații...

Posted by Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene al Republicii Moldova on Monday, March 13, 2023
پست فیسبوک وزارت خارجه و ادغام اروپایی مولداوی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در روز ۱۲ مارس «مدال قهرمان اوکراین» را به الکساندر ماتزیوسکایه اهدا کرد. این مدال بالاترین عنوانی است که رئیس جمهوری اوکراین می‌تواند به کسی اهدا کند. 

آقای زلنسکی گفت که الکساندر ماتزیوسکایه برای همیشه به خاطر شجاعتش، اعتمادش به اوکراین و به خاطر «افتخار برای اوکراین» در یاد اوکراینی‌ها خواهد ماند. 

یوری بوتوسف، روزنامه نگار اوکراینی در صفحه فیسبوک خود عکسی که ده روز پیش از بازداشت آقای ماتزیوسکایه توسط نیروهای روس، از او گرفته شده بود را به اشتراک گذاشت و اطلاعاتی در باره هویت وی منتشر کرد. پانسمانی که بالای چشم راست او در این عکس دیده می‌شود مشابه پانسمان وی در ویدیوی ۱۲ ثانیه‌ای تیربارانش است.   

Цей подвиг просто перегортає усе всередині та стає одним з безсмертних символів незламності та патріотизму України....

Posted by Юрій Бутусов on Tuesday, March 7, 2023

بازرسان ویژه سرویس امنیتی اوکراین (SBU) دریافتند که  الکساندر ماتزیوسکایه، تک‌تیرانداز تیپ ۱۱۹ دفاع سرزمینی اوکراین در منطقه چرنیهیو بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی اتحادیه اروپا: اینستکس ربطی به این اتحادیه نداشت؛ چین در جنگ اوکراین میانجی نیست

دانشجویی در اوتاوای کانادا مادر و فرزندانش را با چاقو به قتل رساند

«شمار اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسید: ثبت ۸۳۴ اعدامی در ۲۰۲۳»