اداره آمار کمیسیون اروپا؛ کدام کالاهای مصرفی شاهد بیشترین تورم سالانه بودند

غرفه سبزیجات در یک بازارچه محلی
غرفه سبزیجات در یک بازارچه محلی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرغم پیامدهای مستقیم حمله روسیه به اوکراین و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، نرخ میانگین تورم سالانه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ تک رقمی ماند. براساس داده‌های اداره آمار کمیسون اروپا، افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف و در بین کشورهای عضو متفاوت بوده است و در مقایسه با کارنامه اروپا بی‌سابقه بوده است.

آگهی

علیرغم پیامدهای مستقیم حمله روسیه به اوکراین و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها نرخ میانگین تورم سالانه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ زیر ده درصد باقی ماند.

در عین حال، میزان نرخ تورم سالانه در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه با ارقام مشابه سال قبل از آن، حدود سه برابر رشد داشته است که بالاترین نرخ را تا به حال ثبت کرده است.

بدین ترتیب، «شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده» در سال ۲۰۲۲ برای اتحادیه اروپا به عدد ۹ و دو دهم درصد افزایش یافت، در حالی که همین شاخص در سال ۲۰۲۱ عدد ۲.۹ درصدی را نشان می‌داد.

شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده (HICP) شاخصی برای ارزیابی میزان انطباق با «معیار همگرایی در ثبات قیمت» در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. این شاخص افزایش قیمت را در ۱۲ سرفصل اصلی از جمله مسکن، حمل و نقل، غذا، بهداشت و آموزش بررسی می‌کند.

با وجود اینکه کشورهای دیگر همچون ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و چین همگی در میزان سطح سالانه «قیمت مصرف کننده» شاهد افزایش‌هایی بوده‌اند، اما میزان تورم میانگین در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ مقادیر بالاتری را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین داده های اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، میزان تورم سالانه بریتانیا (با ۹.۱) و ایالات متحده (با رشد ۸.۷ درصدی) دوشادوش نرخ تورم سالانه اتحادیه اروپا است، این در حالیست که چین (با دو درصد) و ژاپن ( با ۲.۵ درصد) همچنان میزان تورم کمتری را تجربه کردند.

بالاترین و کمترین نرخ تورم در کدام بخش‌ها بوده است؟

در اتحادیه اروپا، این افزایش قیمت‌ها بیشتر تحت تاثیر قیمت‌های مصرف کننده در حوزه‌های مسکن، آب، گاز و سایر سوخت‌ها بوده است که در یک سال گذشته بالغ بر ۱۸ درصد افزایش داشته است. بیش‌ترین افزایش قیمت‌ها با بیش از ۱۲ درصد به حوزه حمل و نقل مربوط بوده است.

قیمت مواد غذایی نیز طی سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. مواد خوراکی و نوشیدنی‌های غیر الکلی ۱۱.۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. تخم مرغ یکی از محصولات غذایی است با بالاترین افزایش قیمت روبرو بوده است. بر طبق داده‌های اداره آمار کمیسیون اروپا، قیمت تخم مرغ در اتحادیه اروپا در ژانویه امسال به طور متوسط ۳۰ درصد بیشتر از ژانویه ۲۰۲۲ بوده است.

قیمت تخم مرغ در اتحادیه اروپا در ژانویه امسال به طور متوسط ۳۰ درصد بیشتر از ژانویه ۲۰۲۲ بوده است.
اداره آمار کمیسیون اروپا

به عبارتی از مجموع سرفصل‌های دوازده‌گانه‌ی «شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده»، همگی بجز یک مورد با افزایش روبرو بوده‌اند. در سال ۲۰۲۲، تنها حوزه‌ای که با «کاهش قیمت سالانه» روبرو بود حوزه ارتباطات بود. این سرفصل کاهش ۰.۱ درصدی را شاهد بود.

قبرس بیشترین و رومانی کمترین تورم سالانه را داشتند

کارشناسان افزایش بی سابقه تورم در اتحادیه اروپا را ناشی از افزایش قیمت انرژی و پیامد مستقیم حمله روسیه به اوکراین می‌دانند.

سال گذشته، تمامی کشورهای اتحادیه اروپا با افزایش بی سابقه تورم مواجه شدند. قبرس در سال ۲۰۲۲ افزایش ۱۹.۴ درصدی را در «شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده» تجربه کرد که بالاترین افزایش در بین کشورهای اتحادیه اروپا و چهار برابر بیشتر از ارقام سال ۲۰۲۱ در این کشور بوده است.

کمترین افزایش قیمت مصرف کننده نیز در رومانی مشاهده شد، جایی که این ارقام از ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵.۷ درصد در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش نرخ بهره در منطقه یورو؛ لاگارد: عدد جادویی نداریم و تا رسیدن به مقصد ادامه می‌دهیم

پیش‌بینی اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا از کاهش تورم در حوزه یورو تا پایان سال

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟