شانزدهمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون؛ بیانیه اف‌بی‌آی و وزارت خارجه آمریکا خطاب به ایران

راب لوینسون
راب لوینسون Copyright  AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رابرت لوینسون که سابقه ۲۲ سال کار به عنوان مامور پلیس فدرال آمریکا را داشت، پس از بازنشستگی طی سفری به ایران در مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش مفقود شد.

آگهی

مقام‌های دولتی آمریکا روز پنج‌شنبه ۹ مارس (۱۸ اسفند) در شانزدهمین سالروز ناپدید شدن رابرت (باب) لوینسون، تبعه این کشور، با صدور بیانیه‌هایی از ایران خواستند درباره سرنوشت او توضیح دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «۱۶ سال گذشته باعث رنج زیادی برای خانواده باب شده و مقامات ایرانی هنوز درباره سرنوشت او توضیحی نداده‌اند. ما بار دیگر از آنها می‌خواهیم که این کار را انجام دهند.»

او خواستار آن شد که ایران به بازداشت غیرقانونی شهروندان کشورهای دیگر با هدف استفاده از آنها به عنوان یک اهرم سیاسی پایان دهد و افزود: «ما همچنان متعهد به آزادی مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی از بازداشت غیرقانونی آنها در ایران هستیم و بی‌وقفه کار می‌کنیم تا آنها را به خانه برگردانیم.»

کریستوفر رای، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز با تکرار درخواست از دولت ایران برای کمک به بازگشت باب لوینسون گفت: «با وجود شواهد معتبر جمع‌آوری شده در ۱۶ سال گذشته مبنی بر مرگ احتمالی باب در دوران اسارت در ایران، اف‌بی‌آی همچنان متعهد به دریافت پاسخ و بازگرداندن باب به خانواده و کشورش است.»

او اضافه کرد: «اف‌بی‌آی و شرکایش در سرتاسر دولت ایالات متحده به جستجوی پاسخ برای همسر، فرزندان و نوه‌های باب ادامه خواهند داد و تا زمانی که خانواده لوینسون این پاسخ‌ها را نگرفته باشند، آرام نخواهیم نشست.»

سه سال پیش خانواده آقای لوینسون با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند اطلاعاتی از مقام‌های ایالات متحده دریافت کرده‌اند که نشانگر مرگ وی در زندان‌های ایران است. 

در این بیانیه آمده است که اطلاع دقیقی از زمان و چگونگی مرگ وی ندارند اما این واقعه قبل از شیوع بیماری کووید-۱۹ رخ داده است. بعدتر پلیس اف‌بی‌آی نیز این خبر را تایید کرد.

رابرت لوینسون که سابقه ۲۲ سال کار به عنوان مامور پلیس فدرال آمریکا را داشت، پس از بازنشستگی طی سفری به ایران در مارس سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش مفقود شد. در ابتدا مقامات آمریکایی او را شهروندی معرفی کردند که برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرد، با این حال در سال ۲۰۱۳ نتیجه تحقیقات خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس حکایت از این داشت که رابرت لوینسون در حال انجام ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است. مقام‌های آمریکا داده‌های این گزارش را تکذیب نکردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقام‌های ایرانی در سالیان گذشته همواره از سرنوشت آقای لوینسون اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

پیش‌تر عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران نیز گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای به دست آوردن مستنداتی درباره سرنوشت دقیق او پس از ترک ایران به عمل آورده، ولی هیچگونه نشانه‌ای از زنده بودن وی حاصل نشده است.»

وزارت خارجه و پلیس فدرال آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی مکان آقای لوینسون و بازگشت او به ایالات متحده شود تا ۲۰ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحریم یک «شبکه پنهان بانکی» از سوی آمریکا که به ایران در انجام مبادلات مالی کمک می‌کرد

خانواده رابرت لوینسون می‌گوید او در ایران جان خود را از دست داده است

ترامپ: ایران اگر لوینسون را برگرداند گام بسیار مثبتی خواهد بود