جامعه‌شناسان: زن‌کشی، آزار فیزیکی و جنسی اپیدمی‌های خاموش اروپا هستند

Women Protest
Women Protest Copyright Manu Fernandez/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمارها نشان می دهند از هر سه زن بالای ۱۵ سال در اتحادیه اروپا، یک نفر قربانی خشونت فیزیکی و جنسی می‌شود. در همین راستا، کمیسیون اتحادیه اروپا درصدد است راه‌های مبارزه برای کاهش خشونت و زن کشی پیدا کند.

آگهی

جامعه شناسان می گویند خشونت و آزار فیزیکی و جنسی و همچنین «زن کشی» تبدیل به اپیدمی‌های خاموش اروپا شده اند. طبق آمار اتحادیه اروپا، از هر سه زن بالای ۱۵ سال یکی از آنها خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده است.

در ماه ژانویه گذشته، ۴ زن در طول یک روز در اسپانیا توسط شرکای زندگی خود به قتل رسیدند. نمونه داستانهای غم انگیزی از این دست در قاره اروپا کم نیست. به همین دلیل بحث در مورد چگونگی جلوگیری از این جنایات خشونت آمیز به یکی از مهم ترین اولویت ها در قاره سبز تبدیل شده است.

آخرین سرشماری که برای مقایسه «میزان خشونت مبتنی بر جنسیت در اروپا» انجام گرفته است مربوط به سال ۲۰۱۸ می شود. گزارش بعدی تنها در سال ۲۰۲۴ منتشرخواهد شد. فعالان حقوق زنان می گویند این سرشماری های باید همه ساله انجام شوند.

با این حال، گزارش های متعدد روزنامه نگاران تحقیقی، نشان می دهد که برخی از کشورهای اروپایی آمارهای دقیقی از خشونت و آزار فیزیکی و جنسی علیه زنان ارائه نمی دهند.

ژنین لولودی، روزنامه نگار تحقیقی می گوید: « از سال ۲۰۱۹ زن کشی در کشورهایی چون یونان، اسلوونی، آلمان و ایتالیا افزایش قابل توجهی داشته است.»

یونان در این میان بیشترین افزایش را تجربه کرده است. آمار زن کشی در یونان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸ مورد گزارش شده در حالی که در آمار سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۳ قتل به ثبت رسیده است.

کارشناسان می گویند دلیل اصلی افزایش زن کشی در اروپا همه گیری کرونا و به قرنطینه رفتن شهروندان است. ژنین لولودی می گوید با پایان همه گیری آمار خشونت علیه زنان و زن کشی کمی کاهش پیدا کرد.

تا امروز تنها دو کشور اتحادیه اروپا، قبرس و مالت، حاضر شده اند تا زن کشی را به عنوان یک جرم به رسمیت بشناسند.

مطالعات نشان می دهند که در بسیاری از موارد مردانی که مرتکب قتل همسر و شرکای زندگی خود می شوند پیش از ارتکاب قتل، بارها دست به خشونت و آزار فیزیکی و جنسی علیه آنها زده اند.

در برخی از موارد زنان قربانی، شکایت به نزد پلیس برده اند اما بدلیل نقص های حقوقی، پرونده این مردان بدون پی گیری و تعقیب قضایی بسته شده و آنها در آزادی کامل نهایتا شرکای زندگی خود را به قتل رسانده اند.

کارشناسان می گویند یکی از دلایل عدم تعقیب و به زندان انداختن مردان خاطی این است که جرم هایی چون «زن کشی» همچنان در اروپا تعریف حقوقی پیدا نکرده اند.

ژانین لولودی، روزنامه نگار تحقیقی می گوید که «تجربه های مختلف در سراسر اروپا نشان می دهند که قوانین جزایی علیه مردان متخلف کامل ناکارآمد هستند.»

کمیسیون اتحادیه اروپا در حال تهیه برنامه‌هایی برای آگاه سازی بیشتر زنان در این زمینه است. به گفته این کمیسیون گزارش های پلیس در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نشان می دهند که اغلب زنان قربانی خشونت، پس از آزارهای جنسی و فیزیکی شکایت خود را ثبت نمی کنند و به دلیل حفظ حرمت خاموش می مانند. کمیسیون می خواهد زنان سکوت خود را شکسته و ظلم مردان را فریاد بزنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰ وزیر امور خارجه زن در کنفرانس مونیخ از زنان ایران و افغانستان حمایت کردند

«زن، زندگی آزادی»؛ تلاش زنان برای عبور از محدودیت‌ها در ایران

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند