اتهام به دوست هنرمند پوتین؛ رولدوگین میلیون‌ها فرانک را از طریق بانک سوئیسی جابه‌جا کرده است

سرگئی رولدوگین، نوازنده ویولن‌سل به هنگام دریافت جایزه از ولادیمیر پوتین
سرگئی رولدوگین، نوازنده ویولن‌سل به هنگام دریافت جایزه از ولادیمیر پوتین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادستانی سوئیس با آغاز رسیدگی به اتهام‌های ۴ بانکدار در پرونده «معاملات مالی مبهم سران روسیه»، اعلام کرد که یکی از دوستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه میلیون‌ها فرانک را از طریق حساب‌های بانکی در سوئیس بدون هیچ‌گونه بررسی مناسبی جابه‌جا کرده است.

آگهی

دادستانی سوئیس با آغاز رسیدگی به اتهام‌های ۴ بانکدار در پرونده «معاملات مالی مبهم سران روسیه»، اعلام کرد که یکی از دوستان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه میلیون‌ها فرانک را از طریق حساب‌های بانکی در سوئیس بدون هیچ‌گونه بررسی مناسبی جابه‌جا کرده است.

دادستان‌ها بر این نظرند که سرگئی رولدوگین، نوازنده ویولن‌سل و از دوستان نزدیک رئیس جمهور روسیه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلیون‌ها فرانک در سوئیس سپرده‌گذاری کرده است.

بر اساس کیفرخواست صادر شده برای ۴ بانکدار متهم شده در این پرونده، آن‌ها متهم هستند که به اندازه کافی برای شناسایی و تعیین هویت مالک ذی‌نفع وجوه تلاش نکرده‌اند.

این بانکداران روز چهارشنبه در دادگاه منطقه‌ای زوریخ برای رسیدگی به اتهام نسبت داده شده به آن‌ها مبنی بر «عدم دقت در معاملات مالی» حاضر شدند.

این چهار بانکدار در آغاز جلسه دادگاه، اتهامات نسبت داده شده به خود را رد کردند. نام این بانکداران که سه تن از آن‌ها روس و در زوریخ مشغول به کار هستند و فرد دیگر سوئیسی است، به دلیل محدودیت‌های سوئیس اعلام نشده است.

آقای رولدوگین صاحب ۲ حساب بانکی در گازپروم‌بانک سوئیس است که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. میلیون‌ها فرانک به این دو حساب از روسیه واریز شده است. این در حالی است که رولدوگین که در فهرست روس‌های تحریم‌شده سوئیس قرار دارد، هیچ فعالیتی به عنوان یک تاجر در اسناد بانکی خود ندارد.

بر اساس کیفرخواست صادر شده، این نوازنده به نیویورک‌تایمز گفته است که او مطمئناً یک تاجر نبوده و مالک میلیون‌ها فرانک نیست.

همچنین در کیفرخواست صادر شده آمده است که این پرونده نشان می‌دهد که چگونه از افرادی مانند رولدوگین به عنوان «پهلوان‌های پنبه‌ای» استفاده شده است تا مالکان واقعی این پول‌ها پنهان بمانند.

اگرچه رد کمی از دارایی‌های ولادیمیر پوتین در این پرونده وجود دارد اما در کیفرخواست صادر شده آمده است: «رئیس‌جمهور روسیه رسماً تنها ۱۰۰ هزار فرانک سوئیس درآمد دارد و فرد ثروتمندی نیست، اما در واقع دارایی‌های هنگفتی دارد که توسط نزدیکانش مدیریت می‌شوند.»

پیش از این پوتین گفته بود که رولدوگین یک دوست، یک موسیقیدان با استعداد و فرد نیکوکاری است که صادقانه مقداری پول از سهام اقلیت در یک شرکت روسی به دست آورده است.

کرملین پیشتر هرگونه ارتباط سرمایه‌های رولدوگین با رئیس جمهور روسیه را به عنوان «پوتین‌هراسی» ضد روسی رد کرده بود. ب ر اساس اعلام کرملین، دارایی‌های پوتین یک موضوع عمومی است و او به صورت مرتب دارایی‌ها و درآمد خود را به رای‌دهندگان روسی اعلام کرده است.

در هر حال در کیفرخواست صادر شده، آمده است که ۴ بانکدار متهم در این پرونده به اندازه کافی بررسی نکرده‌اند تا مشخص کنند که آیا رولدوگین مالک واقعی این اموال است یا خیر.

در ادامه این کیفرخواست آمده است: «در زمان افتتاح حساب بانکی در مقالات مختلف گزارش شده بود که سرگئی رولدوگین یکی از دوستان نزدیک ولادیمیر پوتین و پدرخوانده دختر او است.»

کیفرخواست صادر شده برای متهمان بر این نکته تأکید دارد که آن‌ها هشدارهای داده شده را نادیده گرفتند و تلاشی برای شناسایی سرمنشا پول‌ها انجام ندادند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دادگاه بر این نکته تأکید دارد که در اسناد بانک فقط به نوازندگی رولدوگین اشاره شده است. در سوئیس، بانک‌ها موظف هستند در صورت وجود تردید در مورد هویت طرف قرارداد، روابط تجاری را رد یا خاتمه دهند.

هر دو حساب بانکی متعلق به رولوگین در سپتامبر ۲۰۱۶ بسته شدند. رولدوگین در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا او را بخشی از سیستم مدیریت مالی برون‌مرزی پوتین معرفی کرده است.

دادستان‌ها به دنبال مجازات هفت ماهه تعلیقی برای هر یک از بانکداران متهم هستند. پیش‌بینی می‌شود که جلسه دادگاه یک روز طول بکشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دهمین بسته تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه روسیه؛ هفت شرکت ایرانی مرتبط با سپاه و پهپاد تحریم شدند

درخواست ۳۵ کشور برای حذف ورزشکاران روسیه و بلاروس از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس

ده ماه حبس برای مادری که فرزندانش را در خانه تنها گذاشت تا به جشن تولد برود