ماجرای بولسونارو و جواهرات اهدایی عربستان؛ رئیس جمهور پیشین برزیل هرگونه اقدام «غیرقانونی»را منکر شد

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل
ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این مجموعه جواهرات که ارزش آن ۳.۲ میلیون دلار تخمین زده شده در جریان سفر ژائیر بولسونارو و هیئت همراه به عربستان از سوی ریاض به میشله بولسونارو، همسر وی اهدا شده بود.

آگهی

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل روز شنبه انجام هر گونه اقدام غیرقانونی در ارتباط با ورود جواهرات اهدایی دولت عربستان به کشورش را رد کرد.

رسانه‌های برزیلی پیش‌تر در گزارش‌هایی به افشاگری در این خصوص پرداخته و مدعی شده بودند که آقای بولسونارو جواهرات اهدایی از سوی عربستان به همسرش در سال ۲۰۲۱ را به صورت قاچاقی و بدون اعلام در فرودگاه سائوپائولو وارد کشور کرده است.

یک نشریه محلی چاپ سائوپائولو روز جمعه نوشت که این جواهرات اکتبر سال ۲۰۲۱ بدون ثبت در اظهارنامه گمرکی فرودگاه توسط اعضای هیئت همراه رئیس جمهوری سابق به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

این مجموعه جواهرات که ارزش آن ۳.۲ میلیون دلار تخمین زده شده در جریان سفر ژائیر بولسونارو و هیئت همراه به عربستان از سوی ریاض به میشله بولسونارو، همسر وی اهدا شده بود.

جواهرات اهدایی عربستان که شامل یک گردنبند، یک انگشتر، یک ساعت و یک جفت گوشواره بودند در جریان بازرسی‌ در فرودگاه سائوپائولو هنگام ورود کاروان همراهان آقای بولسونارو کشف و ضبط می‌شوند.

این جواهرات در کوله پشتی یکی از مشاوران وزیر معادن و نیرو در دولت وقت برزیل که به همراه هیئت همراه رئیس جمهوری از سفر رسمی به خاورمیانه باز می‌گشت، پیدا شده بود.

جوهرات اهدایی عربستان بدین ترتیب در آنزمان به دلیل اظهار نشدن در گمرک توسط ماموران فرودگاه کشف و ضبط شد.

به موجب قوانین جاری در برزیل کالاهای با ارزشِ بیش از هزار یورو هنگام ورود به کشور باید اظهار شوند و تعرفه گمرکی نیز بایست بر آنها اعمال می‌شود.

فرانس‌پرس در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که جواهرات توقیف شده در سال ۲۰۲۱ همچنان در گمرک برزیل نگهداری می‌‌شوند.

با این حال، اگر جواهرات به عنوان یک هدیه رسمی اعطا شده به دولت برزیل اعلام و ثبت شده بود حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری ژائیر بولسنارو نیز به دولت تعلق داشت.

رهبر سابق راست‌گرای برزیل در مصاحبه‌ای که سی‌ان‌ان آنرا منعکس کرده، گفت: «من برای هدیه‌ای تحت اتهام قرار گرفته‌ام که نه آن‌ را خواسته‌ام و نه دریافت کرده‌ام.»

ژائیر بولسونارو در این مصاحبه تاکید کرده که ارزش جواهرات را نمی داند و از اینکه این هدایا قرار است برای تحویل به خزانه ریاست جمهوری در نظر گرفته شود اطلاعی در دست ندارد.

از سوی دیگر، فلاویو دینو وزیر دادگستری بزریل روز جمعه گفت از پلیس فدرال خواسته‌است که از روز دوشنبه تحقیقاتی را در خصوص این پرونده آغاز کند.

وی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «حقایق مرتبط با جواهرات که ممکن است از جمله جرایمی چون قاچاق، اختلاس و پولشویی را شامل شوند رسما به اطلاع پلیس خواهد رسید.»

برخی نشریات برزیلی آقای بولسونارو در ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری خود در چندین اقدام نافرجام تلاش کرد جواهرات توقیف شده را از گمرک بازپس بگیرد. این چهره راست افراطی برزیل مدتی است در فلوریدای آمریکا اقامت دارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دعوا بر سر ۲۰۰ تن طلا و جواهرات کشتی افسانه‌ای وارد مرحله تازه‌ای شد

از سرگیری روابط عربستان و تایلند ۳۰ سال پس از پرونده دزدی جواهرات سلطنتی

جواهرات هنرپیشه هالیوود شرکت‌کننده در جشنواره کن را دزدیدند