پیروز تلف شد

پیروز در پارک پردیسان
پیروز در پارک پردیسان Copyright خبرگزاری تسنیم
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیروز در اردیبهشت ماه سال جاری به همراه دو توله دیگر از «ایران» متولد شده بود.

آگهی

پیروز، توله یوز ۱۰ ماهه در اثر بیماری تلف شد. امید مرادی، رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی ضمن تایید این خبر گفت که درمان‌های این چند روز موثر نبوده و «علی‌رغم تلاش متخصصان» او تلف شده است. او همچنین از مردم به این دلیل که نتوانسته‌اند پیروز را نگه‌دارند عذرخواهی کرد.

پیروز هفته گذشته به دلیل نارسایی کلیه تحت درمان قرار گرفته بود. رسانه‌های ایران روز دوشنبه از آغاز دیالیز توله یوز خبر داده بودند.

پیشتر غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ایران از انتقال توله‌ یوز نر بوستان پردیسان به بیمارستان دامپزشکی مرکزی به دلیل «یبوست مزمن و مشکلات گوارشی» خبر داده بود.

حسن اکبری، معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران گفت که «پیروز حیوانی نبود که در شرایط کاملا طبیعی خودش بزرگ شود و این موضوع باعث شد توانایی مقابله با خیلی از عوامل بیماری‌زا را نداشته باشد.»

پیروز در اردیبهشت ماه سال جاری به همراه دو توله دیگر از «ایران» متولد شد اما آنها در فاصله اندکی تلف شدند. بسیاری از منتقدان نحوه نگهداری، به‌دنیا آوردن، تغذیه و درمان این توله‌ها را دلیل تلف شدن آنها می‌دانند.

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران پس از مرگ دومین توله یوز ایران گفته بود که آن‌ها در این پروسه تجربه نداشته‌اند و دامپزشکان هم مرتکب خطاهایی شده‌اند.

توضیحات حسن اکبری، معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران

پرورش «دستی» پیروز باعث شده بود که این توله یوز خوی وحشی‌گری پیدا نکند. برخی از فعالان محیط زیست در ماه‌های گذشته نسبت به توانایی نهادهای مسئول برای حفظ جان پیروز و احیای گونه در حال انقراض یوزپلنگ ایرانی به دیده شک و تردید نگاه کرده بودند. 

ایران یکی از آخرین کشورهای زیستگاه گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی است و به همین جهت از سال ۲۰۰۱ میلادی تحت نظر سازمان ملل متحد برنامه حفاظت از این نوع گونه آغاز شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

متخصصان محیط زیست از «کم‌آبی» به عنوان یکی از چالش‌های اصلی برای نجات یوزپلنگ در ایران نام می‌برند زیرا «این وضعیت باعث از بین رفتن گونه‌های دیگر حیات وحش که یوزپلنگ از آن‌ها تغذیه می‌کند، می‌شود.

شروین حاجی‌پور، خواننده، در آهنگ «برای...» که در همزمان با اعتراضات ۱۴۰۱ ایران ساخته و به نمادی برای معترضان تبدیل شد به این توله یوزپلنگ ایرانی و «احتمال انقراضش» اشاره می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضعیت وخیم «پیروز»؛ کمرنگ شدن امیدها برای زنده ماندن توله یوزپلنگ ایرانی

دو توله‌یوز در منطقه حفاظت شده توران در «پدیده‌ای نادر» در پاییز متولد شدند

کشف موجودی با نقوش هیروگلیفی در تپه‌های شنی ایران؛ گونه جدید مارمولک‌های دونده چه ویژگی‌هایی دارند؟