کشمکش بر سر ایرلند شمالی؛ بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق پسابرکسیتی دست یافتند

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رفع اختلاف بر سر ایرلند شمالی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا یک پیروزی بزرگ برای سوناک است، اما پایان مشکلاتش نیست. القای این توافق به اعضای حزب محافظه‌کار خودش و متحدان حزبش در ایرلند شمالی ممکن است مبارزه‌ای سخت‌تر باشد. نخست‌وزیر بریتانیا در انتظار تصمیم حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی است.

آگهی

بریتانیا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه به چند سال کشمکش در روابط دوجانبه بر سر جایگاه ایرلند شمالی در توافق تجاری دوران پسابرکسیت پایان دادند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که «این پیشرفت قاطع» یک «فصل جدید» در روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد بود. ریشی سوناک و اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا در جلسه‌ای در «ویندزور» در بریتانیا با هم به توافق رسیدند.

این توافق‌نامه که اجازه می‌دهد کالاها آزادانه از بریتانیا به ایرلند شمالی منتقل شود به اختلاف نظر بین بریتانیا و اتحادیه اروپا پایان داد. وضعیت قبلی باعث سقوط دولت محلی در بلفاست و لرزش روند صلح چند ساله در ایرلند شمالی شده بود.

رفع این مشکل یک پیروزی بزرگ برای ریشی سوناک است، اما پایان معضلاتش نیست. القای این توافق به اعضای حزب محافظه‌کار خودش و متحدان حزبش در ایرلند شمالی ممکن است مبارزه‌ای سخت‌تر باشد. نخست‌وزیر بریتانیا در انتظار تصمیم حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی است.

ریشی سوناک قرار است درباره این توافق در مجلس عوام سخنرانی کند. انتظار می‌رود جزئیات توافق پسابرکسیتی با بروکسل پس از آن اعلام شود. 

ایرلند شمالی تنها بخشی از خاک بریتانیا است که مرز مشترک با جمهوری ایرلند، یکی از اعضای اتحادیه اروپا دارد. زمانی که بریتانیا در سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد، هر دو طرف موافقت کردند که مرز ایرلند را از پست‌های گمرکی و  سایر کنترل‌ها و نظارت‌ها مستثنی کنند، چرا که یک مرز باز، ستون اصلی روند صلح ایرلند شمالی به حساب می‌آمد.

در مقابل اما برای برخی از کالاهایی که از سایر قسمت‌های بریتانیا وارد ایرلند شمالی می‌شود، نظارت‌ها و کنترل‌هایی قرار داده شده است. این ماجرا باعث خشم سیاستمداران «اتحادگرای بریتانیایی» در بلفاست شد. آنها می‌گویند که مرز تجارت جدید در دریای ایرلند، جایگاه ایرلند شمالی را در بریتانیا تضعیف می‌کند. 

«اتحادگرای بریتانیایی» یک جریان سیاسی سنتی در ایرلند شمالی است که از اتحاد سیاسی با بریتانیا حمایت می‌کند. آنها با توافق پسابرکسیت مخالف هستند و معتقدند که این کنترل‌ها مانعی بر سر کسب و کار آنهاست و اختلالاتی را در فعالیت‌های تجاری ایرلند شمالی با سایر قسمت‌های بریتانیا ایجاد خواهد کرد.

سیاستمداران «حزب اتحادگرای دموکراتیک» طی چند روز گذشته سکوت کرده‌اند و در انتظار اعلام جزئیات توافق جدید هستند. 

مخالفت‌ها با توافق جدید در حزب محافظه‌کار شامل بوریس جانسون، نخست وزیر پیشین بریتانیا هم می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد پذیرش هر نوع توافقی در نهایت به نظر «حزب اتحادگرای دموکراتیک» بستگی دارد. 

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

توافق جدید احتمالا بررسی‌های گمرکی را در مورد اکثریت قریب به اتفاق کالاهایی که بین بریتانیا و ایرلند شمالی در حال انتقال است حذف خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیایی‌ها به دنبال جای پا در بازار واحد اروپایی؛ برکسیت شرکت‌ها را به انتقال سرمایه سوق می‌دهد

«ممنوعیت پناهندگی» برای مهاجران غیرقانونی؛ لندن جزئیات را اعلام می‌کند

جوزپ بورل: ویرانی‌های شهرهای غزه بیشتر از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است