کاروان اسکورت خودروی رئیس جمهوری آمریکا؛ ساعتی ۱۵۰ هزار دلار هزینه هر جابجایی است

کاروان اسکورت خودروی رئیس‌جمهوری آمریکا
کاروان اسکورت خودروی رئیس‌جمهوری آمریکا Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاروان اسکورت خودروی رئیس جمهوری ایالات متحده یکی از ایمن‌ترین کاروان‌های اسکورت خودرو در جهان، متشکل از صد نفر و پنجاه خودرو بسیار مجهز است. تجهیزات نصب شده در این خودروها حتی برای بزرگترین فیلم‌های جاسوسی هالیوودی هم کافی است و هدفشان تنها محافظت از رئیس جمهوری ایالات متحده است.

آگهی

کاروان اسکورت خودروی رئیس جمهوری ایالات متحده یکی از ایمن‌ترین کاروان‌های اسکورت خودرو در جهان، متشکل از صد نفر و پنجاه خودرو بسیار مجهز است. تجهیزات نصب شده در این خودروها حتی برای بزرگترین فیلم‌های جاسوسی هالیوودی هم کافی است و هدفشان تنها محافظت از رئیس جمهور است. در قلب این کاروان، گروه امن قرار دارد. این گروه از شش خودرو تشکیل شده است که مسئول محافظت از خودرو رئیس جمهوری هستند.   

کادیلاک یک (Cadillac One) معروف به هیولا (The Beast) توسط جنرال موتورز تنها برای استفاده به عنوان خودروی ریاست جمهوری آمریکا طراحی شده است. این خودرو یک هیولای نه تنی به ارزش یک و نیم میلیون دلار است. این لیموزین کاملا زرهی حتی در برابر شلیک راکت هم مقاوم است. ضخامت درهایش ۲۰ سانتی‌متر و ضخامت پنجره‌های آن ۱۳ سانتی‌متر است. این پنجره‌ها توانایی مقاومت در برابر تپانچه مگنوم ۳۵۷ و حتی نارنجک را هم دارند. تایر‌های این لیموزین هم بسیار مقاومند.  

AFP
کادیلاک یک جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحدهAFP

هیولا حتی درصورت پنچر شدن چهار چرخش هم می‌تواند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد. در داخل آن نیز یک زرادخانه جنگی واقعی قرار دارد. یک موشک انداز، گاز اشک‌آور، عینک دید در شب، تفنگ ساچمه‌ای و دو کیسه خون از گروه خونی رئیس جمهور در این خودرو تعبیه شده است. هیچ چیز، حتی هوای بیرون هم نمی‌تواند به داخل این خودرو نفوذ کند.  

هیولا سیستم تهویه هوای مخصوص به خود را دارد. این سیستم از ورود آلودگی‌های شیمیایی و زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، به منظور منحرف کردن توجه مهاجمین، در کاروان حمله و نقل رئیس جمهوری ایالات متحده دو لیموزین هیولا وجود دارند. یکی از خودروهای کاروان به آنتن بزرگی برای ایجاد اختلال و در نتیجه مسدود کردن سیگنال‌ بمب‌های احتمالی کارگذاشته شده در مسیر مجهز است. اتوموبیل‌های دیگر موجود در کاروان حامل نیروهای یگان ویژه و نظامیان مسلح آماده به آتش‌ در مواقع خطر هستند.

در انتهای کاروان یک آمبولانس ویژه حامل پزشکان قرار دارد. یک خودروی اطلاعاتی به نام ICAR هم هست که وظیفه برقراری ارتباط با بقیه واحدها را بر عهده دارد. اما پیش از همه، سه خودروی ویژه قرار دارند که مسیر را باز و بررسی می‌کنند و خطرات احتمالی را از بین می‌برند. همچنین هفت اسکادران موتور سوار سوییپر کاروان را همراهی می‌کنند. در نتیجه برای جابجایی رئیس جمهوری آمریکا نزدیک به ۵۰ وسیله نقلیه همزمان حرکت می‌کنند.  

در سفرهای خارجی کل کاروان حمل و نقل رئیس جمهوری به وسیله یک هواپیمایی باربری جابجا می‌شود. و البته، همه این‌ها هزینه‌بر است. هر جابجایی رئیس جمهوری آمریکا در هر ساعت صد و پنجاه هزار دلار هزینه دارد. اما این کاروان همیشه این‌چنین حفاظت شده نبوده است. این حد از حفاظت پس از تیراندازی به جان اف کندی و  درنتیجه کشته شدن وی در دالاس آمریکا تدارک دیده شد. 

U.S. Secret Service
لیموزین‌های رئیس‌جمهوری در یک هواپیمای c۱۷ نیروی هوایی ایالات متحده برای سفر خارجی بارگیری شده‌اندU.S. Secret Service

با نگاه به تاریخ درمی‌یابیم که رئیس جمهوری آمریکا با خطرهایی مواجه است. تا کنون چهار نفر از رئیس جمهوری‌های آمریکا در حین خدمت ترور شده‌اند. آبراهام لینکولن در سال ۱۸۶۵، جیمز آبرام کارفیلد در ۱۸۸۱، ویلیام مک‌‌کینلی در ۱۹۰۱ و جان فیتزجرالد کندی در ۱۹۶۳. با توجه به این که آمریکا تا به حال ۴۶ رئیس جمهور داشته که چهار نفر از آن‌ها ترور شده‌اند، احتمال ترور رئیس جمهور آمریکا تقریبا یک به ده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن: غرب برای حمله به روسیه توطئه نکرد؛ مسکو: هر سه زرادخانه‌ اتمی ناتو باید عضو «استارت نو» شوند

سفر فوق امنیتی بایدن به کی‌یف چگونه و از چه مسیری انجام شد؟ آیا مسکو از قبل مطلع شده بود؟

بایدن در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین در کی‌یف با زلنسکی دیدار کرد