با آوارهای زلزله ترکیه چه‌کار باید کرد؟

مردی سوار بر موتورسیکلت از کنار آوار ساختمان های ویران شده در سمندغ، جنوب ترکیه، چهارشنبه، ۲۲ فوریه ۲۰۲۳.
مردی سوار بر موتورسیکلت از کنار آوار ساختمان های ویران شده در سمندغ، جنوب ترکیه، چهارشنبه، ۲۲ فوریه ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلزله باعث شده تا میلیون‌ها تن آوار ساختمانی در سراسر منطقه پخش شود، آواربرداری پروژه‌ای بسیار پیچیده و زمان‌بر است، علاوه بر آن سوالی که مطرح می‌شود اینکه اساسا با این آوار‌ها چه کار باید کرد؟

آگهی

دو هفته پس از زلزله‌ای که جنوب ترکیه و بخشی از سوریه را ویران کرد، کارشناسان درباره میلیون‌ها تن زباله‌ای که در فضای باز ریخته شده است ابراز نگرانی می‌کنند.

تعداد زیادی کامیون، محموله‌هایشان را که حاوی آوارهای بالقوه خطرناکی است در ابری از گرد و غبار در کنار جاده‌ای در انطاکیه، یکی از شهرهای زلزله زده ترکیه، تخلیه می کنند. پلیس شاهد حرکت کامیون‌های مملو از آوار در امتداد جاده‌ای پرپیچ‌وخم منتهی به ارگ باستانی است. این شهر ۴۰۰ هزار نفری حالا تقریبا متروک شده است. اطراف اینجا را ده‌ها تپه که زمانی خانه و محل کار مردم بود احاطه کرده است.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه شاهد تلاش‌های مشابهی برای جابه‌جا کردن آوارها از مرکز اسکندرون، در حدود ۶۰ کیلومتری (۴۰ مایلی) شمال انطاکیه بودند. پس از زلزله آوار همه شهر را فراگرفته‌اند است.

در استان هاتای، منطقه‌ای که بیشترین آسیب را از زلزله ۶ فوریه داشته است، حالا این سوال مطرح است که با این همه آوار باید چه کار کرد؟

در زلزله اخیر مجموعا ۱۱۸ هزار ساختمان در ترکیه ویران یا آسیب جدی دیده است.

آسیب رساندن به محیط زیست

اردوغان اما وعده داده است که آوارها «بدون آسیب رساندن به محیط زیست و مردم» برداشته و پردازش خواهند شد.

هفته گذشته، پس از انتشار فیلمی که نشان می‌دهد زباله‌ها در یک پناهگاه پرندگان در استان هاتای ریخته می‌شوند، مقامات مجبور شدند به حافظان محیط زیست اطمینان دهند که بدون آسیب رساندن به محیط زیست آوارها برداشته خواهد شد.

مهمت امین بیرپینار، معاون وزیر محیط زیست در همین خصوص در توییتی نوشت: «ما این مشکل را حل کرده‌ایم. ما این زباله‌ها را در اسرع وقت جمع آوری خواهیم کرد.»

در واکنش به سخن مقامات ترکیه در این‌باره کورای دوغان اوربارلی، سخنگوی حزب سبز ترکیه، گفت که مقامات تنها به دنبال «از بین بردن تصاویری هستند که آرای دولت را از دست می‌دهند.» به گفته او صد میلیون تن «مواد بسیار مضر برای سلامت انسان و اکوسیستم» باید با احتیاط کامل ازبین برده شوند.

کارشناسان می‌گویند «آزبست» یک ماده عایق و سرطان زا که تا سال ۲۰۱۴ مجاز به استفاده در ترکیه بود، به طور قطع در آوارهای به‌جا مانده از زلزله وجود دارد.

سدات گوندوگدو، متخصص آلودگی پلاستیک در دانشگاه چوکوروا در آدانا گفت: «این آوارها می‌تواند حاوی مواد شیمیایی مختلفی مانند سرب یا میکروپلاستیک یا آزبست باشد.» این محقق تخمین می‌زند که ۲۰۰ میلیون تن آوار ایجاد شده در اثر زمین لرزه «هفت برابر میزان زباله تولید سالانه ترکیه» است. به گفته او ترکیه ظرفیت مدیریت این حجم از زباله را ندارد.

آقای گوندوگدو همچنین گفته است مقامات باید اطمینان حاصل کنند که کف چاله‌های تخلیه متخلخل نباشند، در غیر این صورت باید با یک لایه غیرقابل نفوذ پوشیده شوند تا از آلودگی آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این گروه کمپین زیست محیطی صلح سبز نیز در واکنش به آلودگی زیست محیطی ناشی از آوارهای به جا مانده از زلزله گفته است: «حرکت این مواد به شیوه ای کنترل نشده، خاک، آب، هوا، کل اکوسیستم و کل زندگی را برای سالیان دراز به خطر می‌اندازد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اضطراب و تروما؛ بازماندگان زلزله مرگبار ترکیه با مشکلات روحی و روانی دست به گریبانند

اردوغان برای تاخیر در امدادرسانی در زلزله ترکیه معذرت خواهی کرد

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند