طرح دولت رئیسی برای جذب نخبگان غیرایرانی؛ از ارائه خدمات صدور گواهینامه تا سیم‌کارت

جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی ایران
جلسه هیات دولت جمهوری اسلامی ایران Copyright عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری (president.ir)
Copyright عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری (president.ir)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر پایه آیین‌نامه ابلاغی دولت ایران، نخبگان غیرایرانی در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای دریافت تابعیت ایرانی و تصدی مناصب مهم حکومتی برخوردار خواهند شد.

آگهی

 پایگاه اطلاع ‌رسانی دولت ایران روز دوشنبه از ابلاغ « آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی» از سوی محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی خبر داد. 

بر پایه این آیین‌نامه، نخبگان غیر ایرانی در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای دریافت تابعیت ایرانی و تصدی مناصب مهم حکومتی برخوردار خواهند شد. 

مطابق متن ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهوری ایران، به نخبگان غیرایرانی واجد شرایط می‌توانند پروانه اشتغال و جواز کسب دریافت کنند و از تمامی خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی استفاده کنند. همچنین، شرایط ادامه تحصیل آنها در دانشگاه‌های ایران مشابه اتباع ایرانی خواهد بود. 

در این آیین‌نامه تاکید شده که نخبگان غیرایرانی مشمول این طرح می‌توانند نسبت به دریافت خدمات صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت، خدمات بیمه، و تاسیس شرکت اقدام کنند. آنها همچنین از مزیت ورود و خروج به ایران مشابه اتباع ایرانی برخوردار خواهند شد.

بر اساس مفاد این طرح، نخبگان غیرایرانی بر پایه امتیازدهی به شاخص‌هایی شناسایی خواهند شد که بر مبنای سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی فعالیت‌های پژوهشی با تاکید بر فعالیت‌های مساله محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه فعالیت‌های برجسته، فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی ،ایرانی اسلامی و انقلابی و برخوردار از توصیه یا معرفی از نخبگان،علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجرت کاری به اتحادیه اروپا؛ ایتالیا فهرست مشاغل مورد نیاز ۲۰۲۳ را اعلام کرد

اصلاح قانون مهاجرت فرانسه؛ اقامت کاری چقدر آسان‌تر و پناهندگی چه میزان دشوارتر می‌شود؟

رهبر جمهوری اسلامی: سبک زندگی غربی نخبگان را تسلیم پذیر می کند