گروه هفت شلیک موشک کره شمالی «با قابلیت رسیدن به آمریکا» را محکوم کرد

شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی
شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی Copyright Ahn Young-joon/Copyright 2023 The AP.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای گروه هفت روز شنبه ۱۸ فوریه اقدام کره‌ شمالی در شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما را محکوم کردند. به گفته توکیو این موشک در منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن فرود آمد.

آگهی

کشورهای گروه هفت روز شنبه ۱۸ فوریه اقدام کره‌شمالی در شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما را محکوم کردند. به گفته توکیو این موشک در منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن فرود آمد.

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن به خبرنگاران گفت که پیونگ یانگ «یک موشک بالستیک قاره‌پیما» را به سمت شرق شلیک کرد. طبق گفته این مقام، این موشک حدود ۶۶ دقیقه پرواز و مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر را طی کرد.

طبق گزارش یک رسانه‌ کره‌جنوبی، زمان پرواز این موشک مشابه موشک «هوسانگ ۱۷» بود که پیونگ یانگ در ماه نوامبر گذشته آن را آزمایش کرده بود.

جوزف دمپسی، کارشناس موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «این پرتاب موشک می‌‌تواند دومین آزمایش هوسانگ-۱۷ باشد.»

کاخ سفید و کشورهای گروه هفت روز شنبه این شلیک را به شدت محکوم کردند.

آدین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «این شلیک غیرضروری تنش‌ها را تشدید می‌کند و خطر بی‌ثابتی امنیت در منطقه را به دنبال دارد.»

وی افزود: «این موضوع نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل است.»

وزرای خارجه گروه هفت نیز پس از نشست در کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ گفتند: «رفتار غیر مسئولانه کره شمالی مستلزم پاسخی یکپارچه از سوی جامعه جهانی است.»

کشورهای گروه هفت شامل ایالات متحده، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و کانادا این شلیک را «نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت» توصیف کرند.

آن‌ها تاکید کردند که این موضوع صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن گفت که به نظر می‌رسد این موشک قابلیت پرواز ۱۴ هزار کیلومتری را دارد که به آن اجازه می‌دهد تا به سرزمین اصلی ایالات متحده برسد.

تنش‌های نظامی در شبه جزیره کره در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، زمانی که پیونگ یانگ وضعیت کشور خود را به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای «غیرقابل بازگشت» خواند و یکسری آزمایش‌های تسلیحاتی بی‌سابقه را انجام داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران ارشد مالی گروه هفت نسبت به «خطرات تبادلات غیرقانونی» با ایران هشدار دادند

کره شمالی پس از رزمایش مشترک سئول و واشنگتن ۴ موشک شلیک کرد؛ اتحادیه اروپا محکوم کرد

شلیک دو موشک بالستیک از سوی پیونگ یانگ؛ تبدیل اقیانوس آرام به «محدوده آتش»