«بالن جاسوسی با تجهیزاتی به اندازه یک هواپیما»؛ ارتش آمریکا: حسگرهای بالن ساقط شده چین جمع‌آوری شد

سرنگونی بالن متعلق به چین در ساحل آمریکا
سرنگونی بالن متعلق به چین در ساحل آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرمانده دفاع هوافضای آمریکای شمالی پیش از این گفته بود که بالن چین ۶۰ متر طول داشت و تجهیزاتی که حمل می‌کرد «به اندازه یک هواپیما» بود.

آگهی

ارتش آمریکا اعلام کرد که موفق به جمع‌آوری اجزای الکترونیک کلیدی باقی‌مانده از بالن ساقط شده متعلق به چین از جمله حسگرهای آن شده است.

این بالن که آمریکا آن را ابزار «جاسوسی» معرفی کرده است ده روز پیش توسط یک جنگنده این کشور در نزدیکی ساحل ایالت کارولینای جنوبی در شرق این کشور سرنگون شد. 

در بیانیه ارتش آمریکا آمده که بخش‌های بزرگی از ساختار بالن نیز پیدا شده است. این بالن به مدت یک هفته بر فراز خاک آمریکا و کانادا در حال پرواز بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گلن فان هرک، فرمانده دفاع هوافضای آمریکای شمالی پیش از این گفته بود که بالن چین ۶۰ متر طول داشت و تجهیزاتی که حمل می‌کرد «به اندازه یک هواپیما» بود. او وزن محموله این بالن را دستکم ۹۰۰ کیلوگرم اعلام کرده بود. 

سرنگونی این بالن به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا صورت گرفت. مقام‌های نظامی آمریکا به رئیس‌جمهوری این کشور توصیه کرده بودند که برای سرنگونی این بالن بهتر است منتظر عبور آن از روی خشکی بمانند. به گفته آنها ساقط کردن بالن بر فراز خاک آمریکا می‌توانست به طور بالقوه تهدیدی برای شهروندان و زیرساخت‌ها باشد. 

پکن ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این بالن ابزار «جاسوسی» بوده رد کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در پی شناسایی این بالن بر فراز خاک این کشور سفرش به چین را به تعویق انداخت. 

ارتش آمریکا طی روزهای گذشته تنظیمات رادارهای خود را تغییر داده است تا بتواند اشیاء کوچکتری را که با سرعت کم پرواز می‌کنند شناسایی کند. در همین راستا جنگنده‌های آمریکایی طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه سه «شیء ناشناس پرنده» را بر فراز خاک کانادا و آمریکا سرنگون کردند. 

مقام‌های آمریکا تاکنون جزئیات بررسی‌های انجام شده درباره این «اشیای پرنده ناشناس» را اعلام نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار آمریکا به چین در مورد عواقب حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ با اوکراین

ارتش آمریکا عملیات بازیابی بقایای بالن چینی را به پایان رساند

بایدن خواستار تنظیم قوانین «سخت‌گیرانه‌تر» درباره اشیای ناشناخته هوایی شد