عبور موشک روسی از آسمان مولداوی؛ دولت در بحبوحه آشفتگی اقتصادی و تنش‌ با مسکو استعفا داد

ناتالیا گاوریلیتا، نخست‌وزیر سابق مولداوی
ناتالیا گاوریلیتا، نخست‌وزیر سابق مولداوی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت مولداوی پس از ۱۸ ماه پرتلاطم، آشفتگی اقتصادی و تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر کشورش استعفا داد.

آگهی

دولت مولداوی پس از ۱۸ ماه پرتلاطم، آشفتگی اقتصادی و تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر کشورش استعفا داد.

رییس جمهور مولداوی روز جمعه ۱۰ فوریه استعفای خانم ناتالیا گاوریلیتا، نخست‌وزیر این کشور را پذیرفت و‍ ‍‍‍‍‍‍‍آقای «دورین ریسین» دستیار ۴۸ ساله ریاست جمهوری و وزیر کشور سابق را به جای او معرفی کرد.

آقای ریسین که انتظار می‌رود به سرعت تایید پارلمان را به دست آورد، گفت که تلاش کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین رفع مشکلات اقتصادی را ادامه خواهد داد.

او در یک نشست خبری عنوان کرد «نظم و انضباط، زندگی و اقتصاد جدید، و صلح و ثبات» سه اولویت دولت جدید خواهد بود. با این حال او همچنان با چالش‌هایی که کشورش آن را تلاش‌های روسیه برای بی ثبات کردن منطقه می‌داند روبه‌رو است . این کشور ۲.۵ میلیون نفری که عضوی از شوروی سابق بود با اوکراین همسایه است.

روسیه و مولداوی چندان رابطه دوستانه‌ و گرمی با یکدیگر ندارند. تنش میان این دو زمانی بیشتر شد که مقامات دولتی این کشور گفتند موشک روسی شلیک شده به اوکراین که از آسمان مولداوی عبور کرد، حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. «کیشیناو» در اعتراض به نقض حریم هوایی مولداوی سفیر روسیه را احضار کرد.

پس از استعفای نخست وزیر مولداوی، مایا ساندو، رییس جمهور این کشور از دولت در حال خروج برای تلاش‌هایش در «زمان بحران‌های فراوان» تشکر کرد و گفت: « با وجود چالش‌های بی‌سابقه، کشور مسئولانه و فداکارانه اداره می‌شد. در جایی که دیگران خواهان جنگ و ورشکستگی هستند ما ثبات، صلح و توسعه داریم »

گاوریلیتا پس از آن‌که حزب «عمل و همبستگی طرفدار اروپا» با شعار پاکسازی فساد در آگوست ۲۰۲۱ اکثریت پارلمان را بدست آورد نخست وزیر مولداوی شد.

پس از این پیروزی دیپلماتیک سال گذشته رهبران اتحادیه اروپا نامزدی کشور مولدای را برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفتند. بر همین راستا دولت این کشور اصلاحاتی را برای سریع‌تر پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز کرد و در حال رفع مشکلات اقتصادی بود.

اما مولداوی با تورم فزاینده مواجه بود. همچنین مقابله با هجوم پناهندگان اوکراینی به یکی دیگر از چالش‌های این کشور بدل شده بود. این کشور همچنین پس از حملات روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین دچار قطع برق شد و تلاش کرد تا به اتکای خود به گاز روسیه پایان دهد.

افزایش شدید قیمت‌ها، به‌ویژه گاز روسیه، منجر به اعتراضات خیابانی در سال گذشته شد که در آن تظاهرکنندگان خواستار استعفای دولت شدند.

تظاهراتی که توسط حزب «ایلان شور»، سیاستمدار مخالف تبعیدی سازماندهی شد، جدی ترین چالش سیاسی برای رئیس جمهور این کشور از زمان پیروزی قاطع او در انتخابات سال ۲۰۲۰ در یک پلتفرم طرفدار اروپایی و ضد فساد بود.

مقامات رسمی این تظاهرات را بخشی از یک کمپین تحت حمایت کرملین برای بی ثبات کردن دولت دانستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یولیان گروزا، تحلیلگر سیاسی، از مؤسسه سیاست‌ها و اصلاحات اروپایی در مولداوی، گفت که استعفای دولت در روز جمعه ترزیق دوباره «انرژی» به کابینه بود. این دولت بیش از یک سال و نیم است که در فضای مدیریت بحران کار می کند.

گروزا، معاون سابق وزیر خارجه، پیش بینی کرده است کابینه جدید تا پایان هفته آینده به پارلمان معرفی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر مولداوی: خواهان عضویت در اتحادیه اروپاییم نه پیوستن به ناتو

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

اعتراض کشاورزان اسپانیا؛ دولت به برخی از خواسته‌های آنها تن داد