پول قطری‌ها حاضراست اما آیا موفق می‌شوند مالک منچستریونایتد شوند؟

سرمربی منچستریونایتد
سرمربی منچستریونایتد Copyright Rui Vieira/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Rui Vieira/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتهامات حقوق بشری و نقص قوانین فیفا دو مانع بزرگ گروه قطری برای خرید منچستریونایتد است.

آگهی

یک گروه سرمایه گذاری قطری بیشترین شانس را برای خرید باشگاه منچستریونایتد دارند. 

خانواده گلیزر، مالک آمریکایی این باشگاه از نوامبر گذشته اعلام کردند که حاضرند به بالاترین پیشنهادات باشگاه را به‌فروش برسانند. 

گلیزرها قیمت ۷.۲ میلیارد دلاری برای این باشگاه گذاشته‌اند و به همین دلیل تعداد خریداران باشگاه آنچنان زیاد نیست. 

با این حال این بازشگاه دو نامزد اصلی دارد: گروه قطری و سر جیم رتکلیف، ثروتمندترین مرد بریتانیا. 

هرچند رتکلیف خود یک هوادارا دوآتشه و متعصب باشگاه است اما رسانه‌های انگلیسی شانس قطری‌ها را بیشتر می‌دانند. البته گفته می‌شود دو نامزد دیگر، یکی از عربستان سعودی و دیگری از ایالات متحده برای خرید باشگاه وجود دارد.

از سوی دیگر سر جیم رتکلیف که با موسسات بانکی چون «جی پی مورگان» و گلدمن ساکس کار می‌کند، می‌داند که بخش اعظم سهام شیاطین سرخ در سال ۲۰۰۵ در زمان سرمربی گری سرالکس فرگوسن تنها با ۷۹۰ میلیون دلار توسط این دو موسسه بانکی خریداری شد. به همین دلیل بعید است که آقای رتکلیف با قیمت پیشنهادی گلیزرها کنار بیاید. 

سرمایه گذاران قطری هم بعید است برای خرید حتمی باشگاه بیش از پیشنهاد گلیزرها بدهند. چرا که با وجود پیشنهاد ۷ میلیارد دلاری آمریکایی‌ها، بورس نیویورک قیمت منچستریونایتد را تنها ۴.۵ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

نقض قوانین یوفا

مشکل بزرگ قطری‌ها این است که طبق قوانین یوفا نمی توانند با قطر اسپورتس، همان گروه از مالکان که باشگاه پاریسن ژرمن را خریده‌اند، منچستریونایتد را تصاحب کنند چرا که این دو باشگاه رقیب، پاریسن ژرمن و منچستریونایتد نمی‌توانند یک مالک داشته باشند. فیفا می‌گوید دوباشگاه نمی‌توانند با یک مالک در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشد. 

اتهامات حقوق بشری

مشکل دیگر برای خرید منچستریونایتد اتهامات حقوق بشری است، که به قطری‌ها وارد می‌شود.

کاوه صلح کل خبرنگار ایرانی تبار شبکه اسکای اسپورتس می‌گوید: « اگر قطر صاحب یک باشگاه فوتبال لیگ برتر شود، بسیار بحث برانگیز خواهد بود. همه ما دیدیم که در جام جهانی چه اتفاقی افتاد و جنجال‌هایی که پیرامون حقوق بشر، حقوق کارگران، حقوق دگرباشان جنسی، بوجود آمد نگرانی های زیادی ایجاد می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل هم درباره پیشنهاد قطر برای خرید منچستریونایتد، با انتشار بیانیه‌ای «هشدار داد که باید زنگ بیدارباش برای فوتبال اروپا» به صدا درآید. 

پیتر فرانکنتال، دبیر بخش اقتصادی سازمان عفو بین الملل می گوید که قطریها با برگزاری جام جهانی از تناقض‌های حقوق بشری خود «سفیدشویی ورزشی» کردند و حالا با ورود بیشتر به دنیای فوتبال در اروپا می‌خواهند به این «سفیدشویی ها» ادامه دهند.

پیتر فرانکنتال می‌گوید: «ما فقط شاهد اصلاحات محدودی در زمینه حقوق کارگران مهاجر در قطر در آستانه جام جهانی بودیم و هیچ حرکتی برای پایان دادن به جرم‌انگاری ننگین دگرباشان جنسی و یا تبعیض سازمانی علیه زنان بوجود نیامده است.»

به گفته پیتر فرانکنتال «لیگ برتر انگلستان باید فورا قوانین مالکیتی را تقویت کند تا اطمینان حاصل شود که مالکان جدید و عملکردشان با حقوق بشر مطابقت دارند و از این فرصت برای سفیدشویی ورزشی بیشتر استفاده نمی کنند.»

بحث و جنجال برسر خرید باشگاه منچستریونایتد در حالیست که ۱۸ ماه پیش، دیگر باشگاه حاضر در لیگ برتر انگلستان، توسط عربستان سعودی خریده شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منچستری‌ها بدون سرالکس، روز خوش ندارند؛ چرا یونایتد نتیجه نمی‌گیرد؟

پرونده فساد مالی «قطر گیت»؛ دو عضو دیگر پارلمان اروپا بازداشت شدند

قرارداد سه ساله سولسشایر با منچستریونایتد قطعی شد