سفر زلنسکی به لندن و پاریس؛ خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های ناتو آموزش می‌ببینند

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلنسکی پس از پایان سخنرانی در پارلمان بریتانیا به فرانسه سفر کرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بامداد چهارشنبه ۸ فوریه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بریتانیا شد. این دومین سفر خارجی آقای زلنسکی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در تلویزیون بریتانیا، هواپیمای او حدود ساعت ۱۰:۲۰ صبح به وقت محلی در فرودگاه استانستد واقع در شمال‌شرق لندن به زمین نشست.

رئیس جمهور اوکراین قرار است بعد از ظهر چهارشنبه با چالز سوم، پادشاه بریتانیا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور گفتگو کند. وی همچنین در پارلمان بریتانیا سخنرانی خواهد کرد.

آقای زلنسکی پیش از این در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی و درست ۳۰۰ روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، رهسپار ایالات متحده شده و با جو بایدن دیدار کرده بود.

آموزش خلبانان

ریشی سوناک در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر ولودیمیر زلنسکی به بریتانیا، گواهی بر «دوستی ناگسستنی بین دو کشور» و «عزم و شجاعت» کشور اوکراین برای ادامه نبرد علیه روسیه است.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز هدف آقای زلنسکی از سفر به این کشور را گفتگو برای دریافت تسلیحات بیشتر و آموزش خلبان «برای مقابله با حملات روسیه در بهار آینده» اعلام کرد.

بر اساس این بیانیه، نخست‌وزیر بریتانیا «آموزش نیروهای اوکراین بویژه خلبان‌ها» را در دستور کار قرار داده است. به کمک این آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی می‌توانند در آینده با هواپیماهای جنگندۀ پیشرفته ناتو پرواز کنند.

کشورهای غربی اگرچه از آغاز سال جدید میلادی تعهدات خود را برای حمایت نظامی از اوکراین افزایش داده‌اند، اما تاکنون از تحویل جت‌های جنگی درخواستی کی‌یف خودداری کرده‌اند.

بریتانیا تا کنون ۲ و نیم میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار اوکراین قرار داده و پس از آمریکا دومین کشور کمک‌کننده به کی‌یف است.

زلنسکی قرار است پس از لندن به بروکسل سفر کند تا همزمان با گردهمایی رهبران اتحادیه اروپا در این شهر، با مقامات اروپایی با هدف جلب حمایت بیشتر این اتحادیه دیدار داشته باشد.

ماکرون میزبان زلنسکی و شولتس خواهد شد

بر اساس بیانیه کاخ الیزه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه عصر روز چهارشنبه علاوه بر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، میزبان اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در پاریس خواهد بود. زلنسکی  پس از پایان سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا به فرانسه سفر کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین قرار است روز پنجشنبه به بروکسل سفر کند.

ارسال تانک‌های لئوپارد۲ به اوکراین

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان در سفر به پایتخت لهستان گفت که شرکای غربی می توانند اولین گردان از تانک‌های جنگی لئوپارد۲ را در سه یا چهار ماه اول سال جاری به اوکراین تحویل دهند.

آقای پیستوریوس گفته است: «ما می‌توانیم حداقل یک گردان را در سه یا چهار ماه اول امسال تحویل دهیم و هر گردان شامل حدود ۳۱ تانک خواهد بود»

AP Photo
تانک‌های جدید لئوپارد ۲ از ارتش آلمانAP Photo

خرید ۱۰۰ تانک لئوپارد۱ برای اوکراین

 دولت هلند روز سه شنبه اعلام کرد که هلند، دانمارک و آلمان ۱۰۰ تانک جنگی لئوپارد۱ برای اوکراین می خرند.

کاجا اولونگن، وزارت دفاع هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تانک‌ها «مستقیماً از صنایع آلمان» خریداری خواهند شد.

او در مصاحبه ای با شبکه ملی «NOS» هلند گفته است که با این‌که این تانک‌ها، یک مدل قدیمی‌ تر است اما "قطعا هنوز قابل استفاده" برای جنگ در اوکراین هستند.

به گفته اولونگن «این یک تانک آزمایش شده است و از آنجا که آنها در حال تنظیم و آماده شدن برای جنگ هستند، قطعا برای اوکراینی ها مفید خواهند بود.»

آگهی

شولتس از «رقابت عمومی» برای ارسال سلاح به اوکراین انتقاد کرد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه از آنچه به عنوان «رقابت عمومی» بین برخی کشورها بر سر اینکه چه کسی می‌تواند سلاح های بیشتر و بهتر به اوکراین تحویل دهد، انتقاد کرد و گفت که این به وحدت بین متحدان آسیب می زند.

شولز با اشاره به همکاری خود با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در این تصمیم، به مجلس عوام بوندستاگ گفت: «ما با تصمیم‌های محرمانه و ابلاغ آن‌ها پس از آماده سازی این انسجام را حفظ و تقویت می‌کنیم.»

به گفته او آنچه به وحدت ما آسیب می رساند، «رقابت عمومی» برای پیشی گرفتن از یکدیگر است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا دور جدید تحریم های روسیه را اعلام کرد

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه دور جدیدی از تحریم ها را علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین اعلام کرد.

آگهی

به گفته جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، تحریم‌های جدید علیه سازمان‌هایی که ارتش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آن‌ها تکیه کرده‌اند، «فشار اقتصادی بر پوتین را تسریع می‌کند و ماشین جنگی او را برای کمک به پیروزی اوکراین تضعیف می‌کند».

واشنگتن با فروش هیمارس به لهستان موافقت کرد

ایالات متحده روز سه شنبه اعلام کرد با فروش ۱۸ سامانه راکت انداز هیمارس به لهستان، به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار موافقت کرده است. لهستان یکی از کشورهای عضو ناتو در مرز اوکراین است.

آژانس همکاری دفاعی و امنیتی ایالات متحده در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد لهستان قصد دارد از این تجهیزات دفاعی برای نوسازی نیروهای مسلح خود و گسترش توانایی خود برای تقویت امنیت داخلی خود و جلوگیری از تهدیدات منطقه ای استفاده کند.

سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا، یک موشک انداز است که بر روی خودروهای زرهی سبک نصب می‌شوند. آمریکا نیروهای اوکراینی را نیز به این موشک‌انداز‌ها مجهز کرده است.

آگهی

زلنسکی و سوناک "اعلامیه وحدت" را امضا کردند

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که کشورش متعهد به حمایت از اوکراین است.

سوناک در سخنانی پس از امضای اعلامیه اتحاد دو رهبر گفت که بریتانیا برنامه آموزش نظامی خود را با اوکراین گسترش می‌دهد.

بریتانیا در شش ماه گذشته تاکنون ۱۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده است. سوناک گفت که اکنون انتظار می‌رود سربازان بیشتری برای آموزش در بریتانیا حضور داشته باشند.

به گفته نخست وزیر بریتانیا  جت‌های جنگنده «بخشی از گفتگو» درباره حمایت از اوکراین است.

او گفت: «هیچ چیز از روی میز خارج نیست. ما باید اوکراین را در کوتاه مدت مسلح و در بلندمدت تقویت کنیم.»

آگهی

روسیه به بریتانیا درباره ارسال جت‌های جنگی‌ به اوکراینی هشدار داد

 سفارت روسیه در لندن به بریتانیا درباره ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین هشدار داد و گفت که چنین اقدامی «عواقب نظامی و سیاسی برای قاره اروپا و کل جهان» خواهد داشت.

اوایل روز چهارشنبه، زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی در برابر قانونگذاران بریتانیایی از آن‌ها خواسته بود جت‌های جنگی  در اختیار این کشور قرار بدهند.

بریتانیا هنوز تعهدی برای ارسال این جت‌ها به اوکراین نداده است. اما لندن گفته است که طی چند هفته آموزش خلبانان اوکراینی را با «جت‌های جنگنده استاندارد ناتو» آغاز خواهد کرد.

تانک‌های چلنجر ۲ بریتانیا ماه آینده در اوکراین مستقر می‌شوند

آگهی

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفته است تانک های چلنجر ۲ این کشور ماه میلادی آینده در اوکراین مستقر خواهند شد. سوناک در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: «تیم اوکراینی که هفته گذشته وارد بریتانیا شدند در ماه آینده از تانک‌های چلنجر ۲ برای دفاع از اوکراین استفاده خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضیافت شام شولتس و ماکرون با زلنسکی؛ نخست وزیر ایتالیا: این کارها به زیان اوکراین است

در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، کی یف میزبان نشست رهبران اتحادیه اروپا شد

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم