از زمین‌لرزه مرگبار در ترکیه و سوریه تا کنون چه می‌دانیم؟

گروه‌های امدادی در حال انتقال یکی از مجروحان زمین‌لرزه در شهر حلب سوریه به تاریخ هفتم فوریه ۲۰۲۳.
گروه‌های امدادی در حال انتقال یکی از مجروحان زمین‌لرزه در شهر حلب سوریه به تاریخ هفتم فوریه ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر اظهارات مقامات محلی و نیروهای امدادی، بر اثر این زمین‌لرزه‌ها «بالغ بر پنج هزار نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی» شده‌اند . این در حالی است که تلاش‌ها برای نجات افراد زیر آوار همچنان ادامه دارد و احتمال افزایش تلفات دور از انتظار نیست.

آگهی

زمین لرزه‌ای بزرگ در ساعات اولیه روز دوشنبه ششم فوریه جنوب شرق ترکیه و بخش‌های از سوریه را به شدت لرزاند و موجب تخریب منازل شد به طوری که تا کنون بالغ بر هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته است. در حالی که هنوز روند امدادرسانی ادامه دارد، برخی از ابعاد این رخداد فاجعه‌آمیز تا کنون مشخص شده است.

زمین لرزه در کجا و چه زمانی رخ داد؟

براساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، در ابتدا زمین لرزه‌ای با قدرت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ بامداد به وقت محلی در عمق حدود هجده کیلومتری در نزدیکی شهر «غازی‌عینتاب / Gaziantep» که دارای جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر است به وقوع می‌پیوندد. به دنبال آن، یک زمین‌لرزه دیگر به بزرگی ۷.۵ ریشتر و ده‌ها پس‌لرزه دیگر نیز این ناحیه را به لرزه در می‌آورد.

این زمین لرزه‌ها بخش‌هایی از شهرهای بزرگ ترکیه و مناطق جنگ‌زده سوریه را ویران کرد. در این منطقه میلیون‌ها آواره جنگ داخلی سوریه نیز زندگی می‌کردند.

در لحظات پس از وقوع این حادثه طبیعی، کولاک زمستانی جاده‌های اصلی را با یخ و برف پوشانده بود و پرواز در سه فرودگاه اصلی منطقه را دچار مشکلاتی کرده بود و همین امر سبب شد تا امدادرسانی فوری در ساعات اولیه و ارسال کمک‌های حیاتی به آسیب‌دیدگان کند صورت پذیرد.

میزان کشته‌ها و زخمی‌ها

بر اثر زلزله‌های دیروز دست‌کم شش هزار و ۳۰۰ نفر در دو کشور ترکیه و سوریه جان خود را از دست داده‌اند. این در حالیست که جستجو برای بیرون آوردن اجساد قربانیان همچنان ادامه دارد.

بر اساس جدیدترین اعلام مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه موسوم به «آفاد»، شمار قربانیان زمین‌لرزه دیروز در ترکیه به عدد ۴۵۴۴ نفر رسید.

تعداد جان‌باختگان در سوریه نیز بیش از ۱۷۸۲ نفر عنوان شده است؛ چرا که بنابر اطلاعات گروه موسوم به «کلاه سفیدها»، بیش از ۹۷۰ نفر در مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت اسد جان خود را از دست داده‌اند. در طرف دیگر و به گزارش «سانا» خبرگزاری دولتی سوریه، تعداد ۸۱۲ نفر هم در مناطق تحت کنترل دولت اسد جان باختند.

همچنین بر اساس آمارهای دولت ترکیه، کلاه سفیدها و رسانه‌های دولتی سوریه، بیش از ۳۰ هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

میزان خسارت‌ها

بیشترین ویرانی‌ها در نزدیکی کانون زمین لرزه یعنی بین شهر «قَهرمان‌ ماراش / Kahramanmaraş» و شهر غازی عینتاب رخ داده است، جایی که بسیاری از منازل شهری ویران شده است. 

به گفته مدیر مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه، در پی زلزله‌های دیروز حداقل پنج هزار و ۷۷۵ ساختمان در ۱۰ استان ترکیه فروریخته است.

برای نمونه می‌توان به بنای تاریخی مسجدی متعلق به هشتصد سال پیش در استان « ملطیه / Maltaya» اشاره کرد که بخش‌هایی از آن فرو می‌ریزد و یا ساختمانی ۱۴ طبقه‌ای که در همان استان با ۲۸ واحد به طور کامل فرو میریزد و گفته می‌شود در آن ۹۲ نفر زندگی می‌کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یا بنا بر آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، یک قلعه ۲۲۰۰ ساله که توسط ارتش‌های رومی در غازی عینتاب بر فراز یک تپه ساخته شده بود و به آوار تبدیل شده و دیوارهای آن تخریب شده‌اند.

در سوریه نیز وزارت بهداشت این کشور از وارد شدن خسارت‌های شدید در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس خبر دادند. طرطوس جایی است که نیروهای روسیه در پایگاه دریایی آن حضور دارند.

اما از نظر یونسکو «نگرانی ویژه» این سازمان از بابت شهر باستانی حلب است که از سال ۲۰۱۳ به دلیل جنگ داخلی سوریه در فهرست «میراث جهانی در خطر» قرار گرفته دارد. حتی قبل از وقوع زمین‌لرزه اخیر، ساختمان‌ها در حلب اغلب به دلیل زیرساخت‌های ضعیف فرو می‌ریختند و بسیاری از آنها پس از بیش از یک دهه جنگ ویران شده‌اند. یونسکو احتمال می‌دهد خسارات بیشتری به میراث جهانی در این مناطق وارد شده باشد.

کمک‌های بین‌المللی

به محض وقوع این فاجعه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، اعضای ناتو، آمریکا، اوکراین، روسیه، ایران و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه پیام‌های مراتب همدردی و تسلیت و همچنین پیشنهاد برای همیاری در امدارسانی به زلزله‌زدگان را مطرح کردند.

گروه‌های متخصص امداد و نجات از ده کشور اروپایی کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، یونان، مجارستان، مالت، هلند، لهستان، رومانی و بلغارستان خود را به مناطق زلزله زده رساندند.

حتی کشورهایی همچون یونان و سوئد هم که با ترکیه دارای اختلافات سیاسی هستند آمادگی خود برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان را اعلام کردند.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز به رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود وعده داد تا «هرچه و همه چیز» از اقلام مورد نیاز را به این کشور ارسال خواهد کرد.

اولین تیم‌های نجات چین از روز سه‌شنبه در ترکیه کار خود را آغاز کردند و پکن ۵.۹ میلیون دلار کمک اضطراری به این کشور ارسال کردند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که احتمال دارد بالغ بر ۲۳ میلیون نفر تحت تأثیر این زلزله قرار گرفته باشند و قول کمک‌های بلند مدت داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویترز: ایران در قالب محموله‌های امدادی به زلزله‌زدگان سوری، تسلیحات نظامی ارسال کرده است

حمله افراد مسلح به بیمارستان محل نگهداری نوزاد نجات‌یافته از زلزله سوریه

شمار کشته‌شدگان زمین لرزه‌های ترکیه و سوریه به بیش از ۳ هزار نفر رسید