اتهام تخلف مالی منچستر سیتی؛ از خطر کسر امتیاز تا سقوط به دسته پایین‌تر در انتظار شاگردان گواردیولا

باشگاه منچستر سیتی
باشگاه منچستر سیتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان لیگ برتر انگلستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیات مستقل به اتهامات وارده به منچستر سیتی در خصوص تخلفات مالی رسیدگی می‌کند.

آگهی

لیگ برتر فوتبال انگلستان می‌گوید به دلیل بیش از ۱۰۰ مورد ادعای نقض قوانین مالی از سوی گروه اماراتی مالک منچستر سیتی پرونده این باشگاه را به یک کمیسیون مستقل ارجاع داده است. 

بر اساس قوانین اتحادیه فوتبال انگلستان در صورتی که اتهامات وارد شده به منچستر سیتی اثبات شود، ممکن است این باشگاه با جرایمی چون جریمه مالی و یا حتی کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر محکوم شود. 

باشگاه منچستر سیتی در سال ۲۰۰۸ توسط گروه فوتبال سیتی متعلق به افراد وابسته به خاندان حاکم بر امارات عربی متحده در ابوظبی خریداری شد. از آن زمان این شیوخ عرب در بازار نقل و انتقالات بازیکنان مطرح فوتبال جهان را با مبالغ کهکشانی خریداری کردند و عملا امکان رقابت مالی را از دیگر باشگاه‌های مستقل که پیش از آن در زمره بهترین‌های فوتبال اروپا به شمار می‌آمدند، سلب کرد. 

 لیگ برتر انگلستان اعلام کرده که تخلفات ادعایی منچستر سیتی از فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ آغاز و تا فصل فوتبالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ ادامه داشته است. این باشگاه همچنین متهم است که در فرآیند انجام تحقیقات لیگ برتر که در دسامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد از انجام همکاری‌های ضروری سر باز زده است. 

این باشگاه که از زمان تصاحب اماراتی‌ها ۶ بار عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرده، گفت که از صدور این تخلفات ادعایی شگفت زده شده است.

سیتی در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده، می‌نویسد: «باشگاه از بررسی این موضوع توسط یک کمیسیون مستقل استقبال می‌کند تا بی‌طرفانه مجموعه جامعی از شواهد غیرقابل انکار را که در حمایت از موضع ما وجود دارد، بررسی کند.»

این اتهامات ناشی از تحقیقات لیگ برتر در مورد معاملات مالی سیتی است که پیشتر و به واسطه انتشار اسنادی تحت عنوان «فوتبال لیکس» که توسط نشریه آلمانی اشپیگل منتشر شده بود، مورد توجه قرار گرفت. پس از انتشار آن گزارش‌ها، یوفا، سیتی را برای مدت دو سال از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا محروم کرد اما در سال ۲۰۲۰ و پس از اعتراض این باشگاه، دادگاه داوری ورزش CAS حکم به لغو این محرومیت داد. 

این باشگاه همچنین ۳۰ میلیون یورو توسط یوفا جریمه شده بود که آن هم توسط CAS به ۱۰ میلیون کاهش پیدا کرد. 

در اتهامات ادعایی علیه منچستر سیتی آمده است که این باشگاه مبلغ واقعی پرداختی به روبرتو مانچینی سرمربی ایتالیایی این تیم از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را اعلام نکرده بوده است. این باشگاه همچنین متهم است که قوانین لیگ برتر در خصوص لزوم پیروی از قوانین بازی جوانمردانه مالی یوفا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ را رعایت نکرده است. در همان سال‌ها سیتیزن‌ها با خرج کردن میلیون‌ها دلار در بازار نقل و انتقالات بهترین بازیکنان حاضر در دنیای فوتبال را با مبالغی کهکشانی جذب و یکی از برترین مربیان حال حاضر فوتبال دنیا یعنی پپ گواردیولا را عنوان سرمربی به خدمت در آوردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، آبی‌های شهر منچستر هنوز نتوانسته‌اند افتخار قهرمانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را کسب کنند و در طول این سال‌ها در اروپا به عنوانی بهتر از نایب قهرمانی در این بازی‌ها نرسیدند. 

سازمان لیگ برتر در بیانیه‌ای اعلام کرده که اعضای کمیسیون مستقل از سوی هیات قضایی لیگ برتر منصوب و روند بررسی این پرونده محرومانه خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود سیتی و رئال به جمع ۴ تیم برتر اروپا؛ بازگشت پپ به نیمه نهایی

منچستر سیتی برای نخستین بار به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد

مجله هفتگی فوتبال؛ اولین قهرمانی فصل برای منچسترسیتی