پیام خاتمی یک روز پس از پیام موسوی: اصلاحات به صخره ستبر بن بست برخورد کرده است

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران
محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری پیشین ایران در پیام خود پیشنهادهایی را برای «مهار بحران»ارائه کرده است. او البته در بخشی از نوشته‌اش اذعان کرده است که «نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح و پرهیز از اشتباهات گذشته و حال مشاهده نمی‌شود.»

آگهی

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران در پیامی گفت که اصلاحات در درون ساختار سیاسی کشور «به شیوه و روال تجربه شده» در جمهوری اسلامی به «صخره ستبر بن بست» برخورد کرده است. 

پنجمین رئیس‌جمهوری ایران با این حال در پیام خود پیشنهادهایی را برای «مهار بحران» ارائه کرده است. او البته در بخشی از نوشته‌اش اذعان کرده است که «نشانه‌ای از تمایل حاکمیت به اصلاح و پرهیز از اشتباهات گذشته و حال مشاهده نمی‌شود.»

محمد خاتمی تاکید کرده است که پیشنهادهای اصلاحی او «منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی» نیست و «با بازگشت به روح و حتی نص» قانون اساسی کنونی امکانپذیر خواهد بود. او در عین افزوده است که تغییر و اصلاح قانون اساسی فعلی «حتما در جای خود لازم است».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از جمله پیشنهادهای رئیس‌جمهوری پیشین ایران می‌توان به «به حساب آوردن همه گرایش‌ها، سلیقه‌ها و اقوام و مذاهب و طبقات و گروههای اجتماعی»، «برداشتن حصر»، «آزادی زندانیان سیاسی و اعلام عفو عمومی»، «اصلاح روند و رویه قضائی کشور»، «اصلاح ساز و کار تشکیل مجلس خبرگان»، «اصلاح شورای نگهبان» و «تغییر سیاست خارجی» اشاره کرد. 

پیام محمد خاتمی تنها یک روز پس از پیام میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز منتشر می‌شود که در آن خواستار «برگزاری همه‌پرسی و تغییر قانون اساسی» شده بود. آخرین نخست‌وزیر ایران در پیام خود پیشنهاد «تشکیل مجلس موسسان» را مطرح کرده بود. 

در همین راستا هفت نفر از زندانیان سیاسی ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای از پیشنهاد میرحسین موسوی که نزدیک به ۱۲ سال گذشته را در حصر به سر برده است حمایت کردند. مصطفی تاج‌زاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، مهدی محمودیان، سعید مدنی، مصطفی نیلی و فائزه هاشمی امضاکنندگان این بیانیه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مایکروسافت: ایران پشت حمله هکرها به وبسایت شارلی ابدو است

قالیباف و یارانش بازنده‌های اصلی در نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ انتخابات تهران به دور دوم می‌رسد؟

محمد خاتمی: آگاهانه و صادقانه رای ندادم تا همراه و همنوا با خیل ناراضیان باشم