شولتس: پوتین هرگز آلمان را تهدید نکرد؛ بنت: قول ولادیمیر به من زلنسکی را شجاع کرد

از راست: نفتالی بنت، ولادیمیر پوتین و اولاف شولتس
از راست: نفتالی بنت، ولادیمیر پوتین و اولاف شولتس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدراعظم آلمان و نخست وزیر سابق اسرائیل یک هفته پس از انتشار اظهارات نخست وزیر سابق بریتانیا در خصوص تهدید تلفنی رئیس جمهوری روسیه، روایتی متفاوت از تماس‌ها و دیدار خود با ولادیمیر پوتین مطرح کردند.

آگهی

صدراعظم آلمان و نخست وزیر سابق اسرائیل یک هفته پس از انتشار اظهارات نخست وزیر سابق بریتانیا در خصوص تهدید تلفنی رئیس جمهوری روسیه، روایتی متفاوت از تماس‌ها و دیدار خود با ولادیمیر پوتین مطرح کردند.  

روزنامه آلمانی «بیلد ام سونتاگ» (Bild am Sonntag) روز یکشنبه به نقل از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نوشت که در جریان مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، «او به هیچ وجه من و آلمان را تهدید نکرد.»

این اظهارنظر آقای شولتس یک هفته پس از آن مطرح شد که بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا، در جریان گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی که در قالب مستندی درباره جنگ اوکراین گفت که آقای پوتین تلفنی او و بریتانیا را تهدید به حمله موشکی کرده بود؛ ادعایی که کرملین آن را «دروغ» توصیف کرد.

البته صدراعظم آلمان در عین حال تاکید کرد، مکالمه‌های تلفنی او با آقای پوتین روشن کرده که آنها دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد جنگ دارند، از جمله این که رئیس جمهوری روسیه همچنان آن را «عملیات ویژه» می‌داند و مدعی است که این عملیات را به قصد «خلع سلاح» همسایه خود ترتیب داده است؛ این در حالی است که از نظر آلمان «روسیه تنها مسئول جنگ است و بدون دلیل به همسایه خود حمله کرده تا بخش‌هایی یا تمامی خاک اوکراین را اشغال کند.»

آقای شولتس همچنین تاکید کرد که آلمان به دلیل نقض آشکار چارچوب صلحِ اروپا از سوی روسیه، اعطای کمک‌های مالی، بشردوستانه و دفاعی خود را به اوکراین آغاز کرده و ادامه خواهد داد. 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز شنبه شب در جریان گفتگویی پنج ساعته با شبکه ۱۲ اسرائیل به بیان خاطرات خود از سفر ماه مارس خود به مسکو که با هدف میانجیگری برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین انجام شده بود، پرداخت و یادآور شد که آقای پوتین به او اطمینان داد که قصد کشتن زلنسکی را ندارد. آقای بنت گفت که سپس من‌بابِ تاکید از رئیس جمهوری روسیه خواسته تا به او قول بدهد و آقای پوتین نیز به او قول داده که رئیس جمهوری اوکراین را نکشد. 

نخست وزیر سابق اسرائیل روایت کرده که در مسیر فرودگاه مسکو با آقای زلنسکی تماس گرفته و به او خبر داده که آقای پوتین قصد ترور او را ندارد. 

آقای بنت گفت که زلنسکی از من پرسید: «مطمئنی؟» و من هم جواب دادم: «صد در صد.» او ادامه داد، پس از انجام این مکالمه آقای زلنسکی در عرض چند ساعت از پناهگاهی مخفی که در آن پنهان شده بود، راهی دفتر کارش شد و سپس ویدیویی تهیه و پخش کرد که در آن توضیح داد که نمی‌ترسد. 

نخست وزیر سابق اسرائیل همچنین تعریف کرد که وقتی از آقای پوتین خواسته تا با رئیس جمهوری اوکراین دیدار کند، چهره گرم و گشاده او تغییر کرده و جواب داده است: « آنها نازی هستند، جنگ‌افروزند، حاضر به ملاقاتش نیستم.» او یادآور شده که در گرماگرم صحبت و تا پیش از طرح این خواسته و پیشنهاد، آقای پوتین «خوب‌ترین فرد جهان» به نظرش می‌آمد ولی با شنیدن این جمله نگاهش بلافاصله «سرد» شده است.  

آقای بنت در ادامه این مصاحبه، ولادیمیر پوتین را «باهوش و تیزبین» و در عین حال، حامی یهودیان توصیف کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

نخست‌وزیر سابق اسرائیل در توجیه سفر خود به مسکو گفت که تلاش کرده از کوچک‌ترین امید موجود برای برقراری صلح استفاده کند. او تاکید کرد که این سفر با هماهنگیِ ایالات متحده، آلمان و فرانسه انجام شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض امنیتی در دست بررسی؛ چگونه یک فرد در برلین توانست صدراعظم آلمان را در آغوش بگیرد

آیا تنش بین صدراعظم و وزیر خارجه آلمان دولت ائتلافی را از هم می‌پاشد؟

شولتس: وقتش که برسد با پوتین درباره جنگ اوکراین صحبت می‌کنم