برزیل ناو هواپیمابر ساخت فرانسه را در آب‌های اقیانوس اطلس غرق کرد

دو ملوان فرانسوی در جال نظاره کردن خروج ناو فوش به سمت برزیل در سال ۲۰۰۱
دو ملوان فرانسوی در جال نظاره کردن خروج ناو فوش به سمت برزیل در سال ۲۰۰۱ Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان محیط‌زیست معتقدند با غرق شدن این کشتی، هزاران تن زباله سمی وارد آب‌های اطراف خواهد شد.

آگهی

نیروی دریایی برزیل علیرغم هشدارهای گروه های طرفدار محیط زیست، یک ناو هواپیمابرِ از رده خارج شده را در سواحل شمال شرقی این کشور در آب‌های اقیانوس اطلس غرق کرد.

این ناو هواپیمابر قدیمی که روزگاری پرچمدار نیروی دریایی بود، مملو از ماده سمی «آزبست» است و هیچ کشوری از جمله برزیل، اجازه پهلوگیری آن در سواحل خود را نمی‌داد. 

این کشتی جنگی که دیگر به کلی زنگ‌زده بود، ساخت کشور فرانسه و از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۰ در خدمت نیروی دریایی این کشور بود. مقامات برزیلی پس از اینکه هیچ بندری حاضر به پذیرش این کشتی جهت اوراق کردن آن نبود، تصمیم به غرق کردن آن گرفت.

کارشناسان محیط‌زیست معتقدند با غرق شدن این کشتی، هزاران تن زباله سمی وارد آب‌های اطراف خواهد شد؛ بطوریکه یک گروه فرانسوی طرفدار محیط زیست به نام «رابین هود / Robin des Bois» آن را «یک بسته سمی ۳۰ هزار تنی» توصیف کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خانم مارینا سیلوا وزیر محیط زیست برزیل از نیروی دریایی این کشور خواسته بود تا با توجه به خطرات زیست‌محیطی ناشی از غرق شدن این کشتی، از این تصمیم صرف نظر کنند ولی با این حال گفته شد از آنجایی که این کشتی شناور در آب در یک مکان ثابت نبود، چاره ای جز این کار نبود.

داستان پر ماجرای ناو جنگی

برزیل ناو ۲۶۶ متری فرانسوی «فوش / Foch» را به قیمت ۱۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ از فرانسه خرید و نام آن را به «سائوپائولو» تغییر داد؛ تا اینکه در سال ۲۰۰۵ میلادی این کشتی دچار آتش‌سوزی شدیدی شد که احیای مجدد آن تقریبا صرفه اقتصادی نداشت.

داستان نابودی «سائوپائولو» از زمانی شروع شد که یک شرکت ترکیه‌ای به نام «سوک دنیزسیلیک» کشتی را به قیمت حدود ۱.۸ میلیون دلار در یک مزایده در سال ۲۰۲۱ خرید. این شرکت موظف بود ضمن بازیافت این ناو ۳۲ هزار تنی، زباله‌های سمی آن را مسئولانه دفع کند و در عین حال از فروش فلزات آن سود ببرد. اما طرح‌های این شرکت ترکیه‌ای با اعتراض گروه‌های زیست‌محیطی در ترکیه مواجه شد و انتقال این کشتی به بندری در ترکیه نیز منتفی شد.

در نهایت پس از سه ماه بلاتکلیفی، نیروی دریایی برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناو در اواخر روز جمعه سوم فوریه ۲۰۲۳ در یک عملیات «برنامه ریزی شده و کنترل شده» غرق شد تا از تحمیل «خسارات لجستیکی، عملیاتی، زیست محیطی و اقتصادی به برزیل جلوگیری شود.»

در نهایت ناو هواپیمابر فوش که روزگاری توانایی حمل ۴۰ هواپیمای جنگنده را بر روی عرشه خود داشت در عمق ۵ هزار متری آب‌ها جای گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گسترش روابط برزیل و آرژانتین؛ آیا واحد پولی مشترک در آمریکای جنوبی شکل خواهد گرفت؟

ونزوئلا پس از پانزده سال پذیرای یک کشتی تفریحی از اروپا شد

آمونیاک؛ سوخت آیندهٔ کشتی‌ها و نیروگاه‌ها برای کاهش آلاینده‌های کربنی