رهبران بالتیک: در صورت شرکت روس‌ها در المپیک، بازی‌ها را بایکوت ‌می‌کنیم

پرچم روسیه در کنار نشان المپیک در بازی‌های زمستانی سوچی به تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۱۴.
پرچم روسیه در کنار نشان المپیک در بازی‌های زمستانی سوچی به تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۱۴. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استونی، لتونی و لیتوانی با روسیه هم مرز هستند و در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند.

آگهی

نخست‌وزیران کشورهای حوزه دریای بالتیک روز جمعه خواستار محرومیت ورزشکاران روسیه از حضور در بازی‌های المپیک پاریس در سال آینده میلادی شدند. این کشورها همزمان خاطر نشان کردند که در صورت عدم تحقق این خواسته توسط کمیته بین‌المللی المپیک، ممکن است این رقابت‌ها را بایکوت کنند.

به گفته کایا کالاس نخست وزیر استونی، ورزشکاران کشور متبوعش ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند با حریفانی از کشور روسیه رقابت کنند. خانم کالاس مدعی است که بسیاری از ورزشکاران روسیه «سرباز هستند.» وی علاوه بر این، به ورزشکاران کشور متحد روسیه نیز اشاره کرد و افزود: «شرکت‌دادن ورزشکاران روسیه و بلاروس کار اشتباهی است و فکر می‌کنم مردم هم دلیل آن را درک می‌کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همتای لتونیایی او، آرتورز کارینز نیز اجازه دادن به ورزشکاران روس برای شرکت در المپیک را «از نظر اخلاقی مذموم» خواند.

استونی، لتونی و لیتوانی با روسیه هم مرز هستند و در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند. این سه کشور که همگی عضو پیمان نظامی ناتو هستند در جریان تهاجم روسیه به اوکراین از کی‌یف حمایت می‌کنند.

کمیته المپیک لتونی روز چهارشنبه تهدید کرده بود که در صورت حضور ورزشکاران روسی در این باز‌ها، المپیک پاریس را تحریم خواهد کرد و همچنین از سایر کشورها خواست تا برای فشار بر نهادهای ورزشی بین المللی ائتلافی تشکیل دهند.

پیش‌تر نیز مقامات اوکراینی از احتمال بایکوت این بازی‌ها در صورت حضور ورزشکاران روس خبر داده بودند.

ادله کمیته بین‌المللی المپیک چیست؟

کمیته بین‌المللی المپیک معتقد است که می‌بایست به ورزشکاران روسی یا بلاروسی که «فعالانه از جنگ در اوکراین حمایت نکرده‌اند» اجازه داد تا تحت عنوان «ورزشکاران بی طرف» در این رقابت‌های ورزشی شرکت کنند؛ چرا که محروم کردن ورزشکاران صرفا بر اساس شهروندی آن‌ها تبعیض‌آمیز است. 

اینگریدا سیمونیت نخست وزیر لیتوانی با رد این استدلال گفت: «با این کار ورزشکاران روسیه خواهند توانست ذیل یک پرچم بی‌طرف پنهان شوند، در حالیکه در دنیای کنونی چیزی به اسم بی‌طرفی وجود ندارد.»

سایر نهادهای ملی المپیک از جمله کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده، از تلاش‌ها برای یافتن راهی برای فراهم آوردن امکان رقابت ورزشکاران روس حمایت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای ایمیل‌ها و تهدید به شکایت؛ نخستین رئیس زن کمیته المپیک فرانسه استعفا داد

جایزه‌ برای سربازان روس؛ هر تانک غربی را شکار کنید ۵ میلیون روبل پاداش می‌گیرید

وزارت دفاع روسیه: استفاده سربازان روس از موبایل باعث ردیابی و حمله مرگبار اوکراین شد