در آستانه یک سالگی جنگ اوکراین، کی یف میزبان نشست رهبران اتحادیه اروپا شد

Eu leaders in Ukraine
Eu leaders in Ukraine Copyright AP/Ukrainian Presidential Press Office
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحریم های جدید، مصادره اموال دولت روسیه به نفع بازسازی اوکراین و الحاق این کشور به اتحادیه اروپا از جمله مهم ترین موضوعات بحث در نشست کی‌یف خواهند بود.

آگهی

یازده ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، برای نخستین بار رهبران اتحادیه اروپا نشست ماهانه خود را در شهر کی‌یف، پایتخت این کشور برگزار می کنند. 

رهبران اتحادیه اروپا با برگزاری این نشست در اوکراین پیام واضحی به کاخ کرملین می فرستند: «اوکراین شریان حیاتی ادامه اروپایی باثبات و آرام است.»

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون ، شارل میشل، رهبر شورا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی به کی‌یف سفرکردند.

الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا

 اتحادیه اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین، ژوئن گذشته، روند الحاق اوکراین به جمع ۲۷ کشور اروپایی دیگر را پذیرفت. 

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپایی در کی‌یف گفت که «نهادهای اروپایی در تمامی مراحل از روند الحاق اوکراین به اتحادیه حمایت می‌کنند، اما بعید است که روند الحاق به سرعت انجام پذیرد.» برخی از کشورهای دیگر منطقه بالکان از جمله بوسنی و آلبانی مدت‌هاست که در انتظار چراغ سبز اتحادیه اروپا برای مراحل پایانی الحاق هستند اما هنوز نتواسته‌اند شرایط اصلی اتحادیه اروپا در زمینه اصلاحات سیستم های اداری و دولتی را برآورده کنند. 

تحریم های جدید علیه روسیه

به جز مساله الحاق، بی تردید «جنگ اوکراین» محور دیگری از گفتگوها در این نشست خواهد بود. جنگی که روز ۲۴ فوریه، کمتر از یک ماه دیگر یک‌ساله می شود. 

AP/Ukrainian Presidential Press Office
زلسنکی و فن در لاینAP/Ukrainian Presidential Press Office

رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین پیش از نشست گفت: «از هم‌ اکنون تا ۲۴ فوریه، دقیقا یک سال پس از آغاز جنگ اوکراین، ما می‌خواهیم بسته دهم تحریم‌ها را تکمیل کنیم. تحریم‌های اعمال‌ شده تاکنون آسیب قابل‌ توجهی به اقتصاد روسیه وارد کرده است.»

در بسته جدید تحریمی «درجه اول ایجاد سقف قیمتی برای منابع انرژی فسیلی روسیه»‌ در نظر گرفته می شود. 

بر اساس اعلام کمیسیون اروپا سقف قیمتی برای محصولاتی چون نفت سفید و گازوئیل از یکشنبه آینده اجرایی خواهد شد.  بسته تحریمی جدید علیه روسیه از دسامبر گذشته در حال آماده سازی است. 

یکی دیگر از موارد این تحریم ها مصادره اموال دولتی روسیه در غرب به نفع بازسازی اوکراین خواهد بود. مصادره اموال دولت روسیه و وابستگان به کاخ کرملین از همان هفته‌های اول پس از جنگ اوکراین آغاز شد وحال قرار است درباره استفاده از این منابع بحث و گفتگو میان رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت گیرد.

اوکراین و ارزش‌هایی که برای صلح اروپایی دارد

رئیس جمهوری اوکراین که میزبان این نشست است در کنفرانس خبری در کنار رئیس کمیسیون اروپا گفت که «اکنون بیش از همیشه روشن شده است که رویای یک اروپایی صلح آمیز تنها با اوکراین و شکست روسیه امکان پذیر خواهد بود.» 

آقای زلنسکی همچنین درباره الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا گفت که «اوکراین در میدان جنگ از ارزش هایی دفاع می کند که اروپا را بیش از همیشه متحد و متحدتر کرده است.» 

او با این سخنان بار دیگر بر لزوم الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا تاکید کرد.

او گفت که اتحادیه اروپا پیش‌تر با روند الحاق موافقت کرده است و باید «در پیشرفت این الحاق و برآوردن ۷ شرط اتحادیه اروپا تسریع صورت گیرد.» 

از جمله شروط اتحادیه اروپا برای الحاق کشورهای اروپایی دیگر به این اتحادیه، حاکمیت قانون و برچیدن تمام موانع فساد و رانت دولتی و استقلال دستگاه های قضایی است. به جز این ها اتحادیه اروپا از کشورهای نامزد می خواهد تا روند جدی تری در مبارزه با پولشویی و نفوذ بیش از حد الیگارک ها داشته باشند. اوکراین در این مورد آخر مشکلات زیادی با قدرت فراوان الیگارک‌های ثروتمند این کشور دارد.

به گفته خبرنگار یورونیوز در کی یف، برگزاری این نشست مهم اروپایی در اوکراین حاصل تلاش و سازماندهی ولودیمیر زلنسکی و همکاران اوست. دولت اوکراین با برگزاری این نشست در آستانه یک سالگی جنگ می خواهد نشان دهد که چگونه این کشور در برابر تجاوز روسیه مقاومت کرده که حتی می تواند مانند بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا نشستی در چنین حد از اهمیت برگزار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا؛ از توافق بر سر تحریم ایران و روسیه تا تداوم کمک‌رسانی به افغانستان

تغییرات در نظم ژئوپلیتیک جهان و اروپا زیر سایه حمله روسیه به اوکراین

سفر زلنسکی به لندن و پاریس؛ خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های ناتو آموزش می‌ببینند