«یهودستیزی» یا «انتقام‌گیری»؛ جمهوریخواهان ایلهان عمر را از کمیته روابط خارجی اخراج کردند

ایلهان عمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا
ایلهان عمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایلهان عمر، ۴۰ ساله یکی از دو زن مسلمان عضو کنگره ایالات متحده است. او در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ موفق شد از یکی از حوزه‌های انتخابیه ایالت مینه‌سوتا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یابد.

آگهی

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به اخراج ایلهان عمر، عضو دموکرات و سومالیایی‌تبار کنگره از کمیته روابط خارجی این مجلس رای داد. 

جمهوریخواهان که اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار دارند ایلهان عمر را متهم می‌کنند که سابقه اظهارنظرهای «یهودستیز» دارد. در مقابل همکاران دموکرات ایلهان عمر بر این باور هستند که جمهوریخواهان قصد دارند انتقام اخراج نمایندگان این حزب از کمیته‌های حساس را در دوره قبلی مجلس بگیرند. 

ایلهان عمر سومین نماینده دموکراتی است که اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان تصمیم به اخراجش از یکی از کمیته‌های کلیدی این نهاد قانونگذاری گرفته است. ایلهان عمر که از اعضای جناح چپگرای حزب دموکرات است پیش از رای‌گیری در مجلس نمایندگان با طعنه گفت: «من مسلمانم، مهاجرم و خیلی اتفاقی از آفریقا آمده‌ام!»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کوین مک‌کارتی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا که ماه گذشته به سختی به این سمت انتخاب شد در جریان تلاش‌هایش برای کسب این مقام به جمهوریخواهان وعده داده بود که اخراج شماری از دموکرات‌ها از کمیته‌های حساس را به رای خواهد گذاشت. 

ایلهان عمر، ۴۰ ساله یکی از دو زن مسلمان عضو کنگره ایالات متحده است. او در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ موفق شد از یکی از حوزه‌های انتخابیه ایالت مینه‌سوتا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یابد. ایلهان عمر در جریان رای‌گیری‌ سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ توانست کرسی خود را حذف کند. 

او در سال ۲۰۱۴ گفته بود که اسرائیل جهان را «هیپنوتیزم» کرده است و مردم باید چشم‌شان را بر روی «خطاهای» اسرائیل باز کنند. وی پنج سال بعد در حالی که به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا در آمده بود دلیل طرفداری جمهوریخواهان از اسرائیل را حمایت مالی لابی هوادار این کشور دانسته بود. عضو دموکرات کنگره آمریکا به خاطر این اظهارات که به کلیشه رایج درباره ارتباط یهودیان با ثروت‌اندوزی اشاره داشت مجبور به عذرخواهی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «از نهر تا بحر»؛ چرا مرز بین یهودستیزی و انتقاد از دولت اسرائیل از مو باریک‌تر شده است؟

دونالد ترامپ: ایلهان عمر می‌خواهد دولت آمریکا را شبیه دولت سومالی بکند

ایلهان عمر، نماینده دمکرات ایالت مینه‌سوتا: ترامپ یک «فاشیست» است