ایران ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر «تغییرات» در فردو را رد کرد

دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در یکی از مراکز هسته‌ای ایران
دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در یکی از مراکز هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به اعضای خود از ایجاد «تغییرات اعلام نشده» در در اتصال متقابل بین دو مجموعه از دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو انتقاد کرده بود.

آگهی

ایران چهارشنبه شب گزارش منتشرشده مبنی بر ایجاد تغییرات در نحوه غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو را رد کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به اعضای خود از ایجاد «تغییرات اعلام نشده» در در اتصال متقابل بین دو مجموعه از دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو انتقاد کرده بود. 

در این نامه آمده بود که بازرسان آژانس روز ۲۱ ژانویه در جریان بازدید سرزده از تاسیسات فردو متوجه این تغییرات شدند. این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفته است: «یکی از بازرسان آژانس سهوا گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی دکتر علیمحمدی(فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است. بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که برای آنها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آنها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که براساس اطلاعات ناقص اظهارنظر کرده است. 

رافائل گروسی در بیانیه‌ای با اشاره به تغییرات در غنی‌سازی اورنیوم در فردو از آن ابراز نگرانی کرده بود.

ایران اخیرا غنی‌سازی اورانیوم با غلظت تا ۶۰ درصد را در تاسیسات فردو آغاز کرده است. این در حالی است که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی غلظت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ۳.۶۷ درصد محدود شده بود. 

ایران به دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام به تدریج سطح پایبندی خود به مفاد این توافق را کاهش داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نصب تجهیزات نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران؛ آژانس از بسته شدن پرونده یک سایت‌ اعلام نشده خبر داد

وزارت خارجه ایران: نیاز اروپا و آمریکا به احیای برجام کمتر از نیاز تهران نیست

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند