آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران بابت «تغییرات اعلام نشده» در فردو انتقاد کرد

یکی از مراکز هسته‌ای ایران (عکس از آرشیو)
یکی از مراکز هسته‌ای ایران (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بازدید سرزده بازرسانش از تاسیسات فردو متوجه تغییر در نحوه اتصال متقابل دو مجموعه از سانتریفیوژها شد.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ایران به دلیل ایجاد تغییرات اعلام نشده در اتصال متقابل بین دو مجموعه از دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو انتقاد کرد. 

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد روز ۲۱ ژانویه در جریان بازدید سرزده بازرسانش از تاسیسات فردو متوجه تغییر در نحوه اتصال متقابل دو مجموعه از سانتریفیوژها شد. این دستگاه‌ها هم‌اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت تا ۶۰ درصد هستند. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی‌ها از تاسیسات فردو را در پی تصمیم ایران برای گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم افزایش داده‌ است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی آمده بود که غنی‌سازی در تاسیسات فردو متوقف خواهد شد. ایران در پی خروج آمریکا از برجام در دوران زمامداری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به تدریج بسیاری از محدودیت‌های درنظر گرفته شده در برجام را نادیده گرفت. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تغییر در اتصال متقابل دو مجموعه از دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران را در نامه‌ای محرمانه به کشورهای عضو اعلام کرده است. خبرگزاری رویترز موفق شده به این نامه که در آن اشاره‌ای به نحوه ایجاد تغییرات در تاسیسات فردو نشده است دسترسی پیدا کند. 

نهاد ناظر بر فعالیت‌های اتمی در سطح جهان در نامه خود تنها اعلام کرده که روش اتصال دو مجموعه از سانتریفیوژها «به طور اساسی» با آنچه که ایران پیش از این به آژانس اعلام کرده بود متفاوت بوده است. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای علنی با اشاره به تغییرات در غنی‌سازی اورنیوم در فردو از آن ابراز نگرانی کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه فوریه برای از سرگیری گفتگوها به تهران سفر خواهد کرد

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دعوت ایران به تهران سفر می‌کنند

واشنگتن پست: ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت ۳ سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد