نتانیاهو به سی‌ان‌ان: اسرائیل علیه «توسعه تسلیحات خاص» در ایران اقدام می‌کند

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳
بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتانیاهو: «تنها راهی که می‌توان از دستیابی [ایران] به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد یا مانع آن شد، ترکیبی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است؛ اما مهم‌ترین چیز، تهدید نظامی معتبر است.»

آگهی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گفت که اسرائیل اقداماتی علیه آنچه «تهدیدات ایران» خواند، انجام داده است ولی حاضر به ارائه جزئیات بیشتر نشد.

او در جریان این مصاحبه، موضع خود در قبال ایران را اینگونه توضیح داد: «اگر شما با رژیم‌های سرکشی که [قصد دارند] به سلاح هسته‌ای دست یابند سروکار داشته باشید، شاید بتوان با آن‌ها ۱۰۰ توافق هم امضا کرد [اما هیچکدام] فایده‌ای ندارد.»

نتانیاهو نسبت به رویکرد دولت فعلی آمریکا در خصوص تلاش برای احیای توافق برجام انتقاد دارد؛ مشابه انتقادهایی که پیش از این در قبال سیاست‌های دولت بارک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بر سر مذاکره با فلسطینی‌ها همچنین بر سر رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران داشت.

نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحبه تلویزیونی افزود: «من فکر می‌کنم تنها راهی که می‌توان از دستیابی [ایران] به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد یا مانع آن شد، ترکیبی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است؛ اما مهم‌ترین چیز، تهدید نظامی معتبر است.»

نتانیاهو به جیک تَپِر، مجری سی‌ان‌ان همچنین گفت که اسرائیل «اقدامی علیه توسعه تسلیحات خاص» در ایران انجام داده است؛ با این حال از تایید یا تکذیب اینکه آیا اسرائیل در حمله اخیر پهپادی به یک کارخانه نظامی در اصفهان دست داشته، خودداری کرد. 

پیش از این، دو نشریه آمریکایی در همان ساعات اولیه وقوع حمله پهپادی شامگاه شنبه (۲۸ ژانویه) اسرائیل را عامل احتمالی آن دانسته بودند. تهران این عملیات را «ناموفق» توصیف کرده است.

من فکر می‌کنم تنها راهی که می‌توان از دستیابی [ایران] به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد یا مانع آن شد، ترکیبی از تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی است؛ اما مهم‌ترین چیز، تهدید نظامی معتبر است.
بنیامین نتانیاهو
نخست‌وزیر اسرائیل

نتانیاهو در ادامه تصریح کرد که «من هیچ‌وقت در مورد یک عملیات خاص صحبت نمی‌کنم... هر بار که انفجاری در خاورمیانه رخ می‌دهد، اسرائیل را مقصر می‌دانند یا مسئولیت آن حادثه را به آن نسبت می‌دهند – گاهی اوقات ما [مسئول حمله] هستیم و بعضی وقت‌ها هم نیستیم».

وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا و افراد مطلع گزارش داده بودند که اسرائیل در پشت این حملات قرار دارد؛ هر چند که نامی از این مقامات مطلع ذکر نکردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان سفر دوره‌‌ای خود به خاورمیانه نیز تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. وی همچنین خاطر نشان کرد که اگرچه واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو با ایران را ترجیح می‌دهد، اما همه چیز (از جمله گزینه نظامی) روی میز است.

این در حالیست که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اشاره کرده بود که ایالات متحده حمله یا عملیاتی در داخل ایران انجام نداده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

نتانیاهو همچنین در پاسخ به سوال جیک تپر در مورد نگرانی‌های دولت بایدن مبنی بر اینکه شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد، به موفقیت سیاست موسوم به «توافق‌های ابراهیم» در دوران ترامپ اشاره کرد و گفت: «من چهار توافقنامه صلح تاریخی [با کشورهای عربی] را به امضا رساندم، که دو برابر تعداد توافق‌های صلحی است که رهبران پیشین اسرائیل در ۷۰ سال گذشته به آن دست یافته بودند.»

در پی حمله نظامیان اسرائیلی به کرانه باختری در تاریخ ۲۶ ژانویه، تعداد ۱۰ فلسطینی کشته شدند. این حمله باعث تشدید تنش‌ها و تبادل آتش بین طرفین شد و واکنش کشورهای مختلف را به همراه داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله شبانه به کاروان‌ کامیون‌های منسوب به سپاه در سوریه؛ «کشته‌شدگان سوری نیستند»

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟