سه‌شنبه سیاه؛ دومین دور اعتصاب‌ها و تظاهرات سراسری علیه اصلاح قانون بازنشستگی فرانسه آغاز شد

لغو حرکت بسیاری از قطارهای بین شهری در جریان اعتصاب سراسری
لغو حرکت بسیاری از قطارهای بین شهری در جریان اعتصاب سراسری Copyright Michel Euler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Michel Euler/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدها هزار نفر از کارگران و کارمندان فرانسه در سراسر کشور در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی دست از کار کشیده و به خیابان‌ها آمدند. این دومین موج اعتراض‌ها علیه برنامه اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه است.

آگهی

ده‌ها هزار معترض به برنامه اصلاح بازنشستگی فرانسه دور دوم اعتراضات و اعتصابات را از روز سه‌شنبه آغاز کردند. در برخی از شهرها توزیع برق و بخش‌هایی از سیستم حمل و نقل عمومی با اختلال همراه بود و برخی از مدارس تعطیل شدند. 

تنها یک سوم قطارهای پرسرعت و یک پنجم از قطارهای محلی و منطقه‌ای بین شهری کار می‌کنند. نیمی از معلمان و دبیران مدارس در مخالفت با قانون بازنشستگی از رفتن به مدارس سرباز زده و به جمع معترضان پیوسته‌اند. 

اتحادیه‌های کارگری در روز سه شنبه به جز اعتصاب های سراسری، تظاهرات گسترده را در سراسر کشور سازماندهی کرده اند و قصد دارند مراکز مهم صنعتی که نقش مهمی در حیات اقتصادی فرانسه دارند را در هفته های آینده به تعطیلی بکشانند.

 در طول ده روز گذشته تعداد زیادی از کارگران و کارمندان بخش های دولتی به صف معترضان و اعتصابیون پیوسته اند. 

همچنین تعداد تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف با افزایش قابل توجهی نسبت به هفته های قبل روبروست. 

 اعتصاب و تظاهرات سراسری در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون است. آقای ماکرون می خواهد سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال برساند. همچنین سن واجد شرایط بودن برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی به تعویق می افتد. 

براساس برآوردهای وزارت کار فرانسه این اصلاحات می تواند ۱۷.۷ میلیارد یورو از بودجه های دولتی را کاهش دهد. 

 اتحادیه های کارگری می گویند برای صرفه جویی می توان بجای فشار آوردن روی کارگران و کارمندان، از ثروتمندان نزدیک به حلقه قدرت مالیات بیشتری طلب کرد. لوک فار، دبیرکل اتحادیه کارمندان دولت می گوید: «این اصلاحات ناعادلانه و وحشیانه است. انتقال (سن بازنشستگی) به ۶۴ سال از نظر اجتماعی یک عقبگرد تاریخی برای جامعه پیشروی فرانسوی است.» 

اولین دور اعتصاب و تظاهرات در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی در ۱۹ ژانویه بود و بیش از یک میلیون نفررا در سراسر فرانسه به خیابان کشاند. اتحادیه های کارگری امیدوارند تا این رکورد را جابجا کنند. 

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه پیش از اعتصاب‌ها در اوائل ماه ژانویه به اتحادیه های کارگری هشدارداده بود که دولت هیچ مذاکره ای بر سر این قانون نخواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از دو هزار پرواز در پی اعتصاب در فرودگاه‌های آلمان لغو شدند

طرح افزایش سن بازنشستگی در فرانسه؛ اتحادیه‌های کارگری برای اعتصاب فراخوان دادند

سوئیس طرح افزایش سن بازنشستگی زنان به ۶۵ سال را به همه‌پرسی می‌گذارد