کارشناس نظامی: ارسال تانک متحدان غربی به اوکراین می‌تواند سرنوشت جنگ را تغییردهد

The German Leopard
The German Leopard Copyright Philipp Schulze/(c) Copyright 2017, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان برای ارسال تانکهای لئوپارد به اوکراین آماده است. به گفته یک کارشناس نظامی این تانکها کارامدتر از تانکهای تی۷۲ روسی هستند که در اختیار ارتش اوکراین قرار دارد.

آگهی

دولت اوکراین در ماه های اخیر بارها از متحدان غربی درخواست کرده تا به ارتش این کشور تانک و زره پوش بدهند. کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا که مدتها دربرابر چنین درخواستی مقاومت کرده بودند، حالا سیاست هایشان را تغییرداده اند.

 آلمان بتازگی قول داده تا تانک های لئوپارد را در اختیار ارتش اوکراین قراردهد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان چهارشنبه گذشته برای تحویل این تانکها به کی‌یف چراغ سبز نشان داد.  

اما آیا تانک‌های ساخت متحدان اروپایی کی یف، عملکرد بهتری از تانک های تی۷۲ ساخت روسیه دارند؟ 

تانکهای «تی۷۲» بخش مهمی از ناوگان نیروی زمینی ارتش اوکراین را تشکیل می دهند. تانکهایی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده اند و همچنان از سوی ارتش دو کشور اوکراین و روسیه در جنگ بهره برداری می شوند. هنوز معلوم نیست چند درصد از ناوگان خودروهای زرهی اوکراین و روسیه در جنگی که از ماه فوریه گذشته آغاز شد، از چرخه خارج شده اند اما بی تردید مسکو صدها و یا شاید هزاران تانک بیشتر در اختیار دارد. 

پراورتگا، کارشناس صنایع نظامی در گفتگو با یورونیوز تاکید می کند که «صادرات تانکهای غربی به اوکراین» می تواند سرنوشت جنگ را تغییردهد. 

به گفته آقای اورتگا هر یک تانک لئوپارد آلمان به اندازه سه تانک روس در جنگ کارآمدتر است. به باور این کارشناس نظامی، همچنین بیش از ۱۲ کشور اروپایی و متحد آلمان در ناتو، تجهیزات تانک های لئوپارد را در اختیار دارند و آنها می توانند نیازهای ارتش اوکراین را در زمینه تجهیزات جانبی تانک های لئوپارد تامین کنند. 

نظامیان اوکراین دهه هاست که تنها کار با تانک های تی۷۲ روس را فراگرفته اند و برخی معتقدند که در بحبوحه جنگ کنونی، زمان زیادی برای آموزش استفاده از تانک های لئوپارد وجود ندارد اما پر اورتگا معتقد است که «یکی از مهم ترین مزیت های تانکهایی آلمانی این است که تنها ۵ هفته برای آموزش نظامیان اوکراینی کافی است». 

کالیبر این تانک ها دقیقا معادل تانکهای روس تی۷۲ است. تانکهای تی۷۲ از دهه هفتاد میلادی در چرخه تولید و مورد استفاده قرار گرفته اند.

مزیت مهم دیگر تانکهای آلمانی نسبت به معادل روس آنها «دید شب و دید لیزری» است. 

اما، به جز تانکهای آلمانی، دولت محافظه کاربریتانیا هم تصمیم گرفته تانک های «چلنجر» را به اوکراین صادر کند. گزارش ها حاکی است که آمریکا و فرانسه هم قصد دارند خودروهای زرهی برای پشتیبانی از ارتش اوکراین به این کشور بفرستند، تانک هایی که اغلب بسیار پیشرفته تر و کارآمدتر از تانکهای تی۷۲ ساخت شوروی هستند. 

Mindaugas Kulbis/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
Abrams tanksMindaugas Kulbis/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.

کی یف در هفته های اخیر دست کم خواستار دریافت ۳۰۰ تانک و خودروی زرهی از متحدان غربی شده است. 

به همین خاطر دولت آلمان تنها می تواند بخشی از این نیازها را تامین کند. به احتمال زیاد پس از ارسال تانکهای لئوپارد، واشنگتن و لندن نیز از این کشور تبعیت کنند. 

یک مقام ارشد آمریکایی ۲۵ ژانویه، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده به زودی ۳۱ تانک آبرامز را در اختیار کی‌ یف قرار خواهد داد. 

پاریس هم گفته آماده است در هفته های آینده تانک های «لکلر» را به کی یف تحویل دهد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تحویل تانک های نظامی از سوی آلمان و ایالات متحده را «گامی مهم برای پیروزی نهایی در نبرد با روسیه» خوانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرباز اوکراینی که آموزش تانک آلمانی را می‌بیند: لئوپارد شبیه مرسدس بنز است

آلمان: ۴۰ دستگاه «ماردر» به اوکراین می‌فرستیم؛ لهستان: آماده تحویل تانک‌های «لئوپارد» هستیم

موسسه تحقیقات هلندی: خبرنگاران توسط تانک اسرائیلی هدف گرفته شدند