اردوغان: نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه را برگزار می‌کنیم، ایران هم شاید شرکت داشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک سخنرانی عمومی در شهر بیلیجیک در غرب این کشور گفت که مشارکت ایران در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه «ممکن» است.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک سخنرانی عمومی در شهر بیلیجیک در غرب این کشور گفت که مشارکت ایران در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه «ممکن» است.

آقای اردوغان در حالی از امکان حضور ایران در نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه سخن گفته است که نیروهای نظامی ایران هم‌زمان با آغاز جنگ داخلی در سوریه، حضور چشمگیری در این کشور داشته‌اند. تهران پس از آنکه از بشار اسد، رئیس حمهوری سوریه در جنگ داخلی این کشور حمایت کرد، به‌ یکی از متحدان اصلی دمشق تبدیل شد.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای اردوغان در سخنان خود گفت: «هر چند که اکنون به نتیجه که می‌خواهیم در تحولات شمال سوریه نرسیده‌ایم، بیایید دیدار سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه را برگزار کنیم. ممکن است ایران نیز در آن مشارکت داشته باشد. ایران نیز شرکت کند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه پیشتر از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و روسای جمهور روسیه و سوریه خبر داده بود. اما هم‌زمان برخی از تحلیلگران سیاسی امکان دیدار اسد با اردوغان را پیش از برگزاری انتخابات سراسری ترکیه ضعیف دانستند.

ترکیه پس از آنکه از شورشیان مخالف آقای اسد در جنگ داخلی سوریه حمایت کرد، به دشمن قسم خورده این کشور تبدیل شد. اما در اواخر ماه دسامبر، وزرای دفاع ترکیه و سوریه مذاکرات مهمی را با میزبانی روسیه انجام دادند که نخستین نشست از سال ۲۰۱۱ بود.

آقای اردوغان در شهر بیلیجیک در غرب ترکیه گفت: «به این شکل دیدارهای خود را انجام دهیم و منطقه به آرامش برسد. ما در اینجا به نتیجه رسیدیم و می‌رسیم.»

رئیس جمهوری ترکیه در حالی بار دیگر بر لزوم دیدار سران این سه کشور تاکید کرده است که پیش از این بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته بود که بهبود روابط دمشق با آنکارا با «پایان اشغالگری» بخش‌هایی از خاک سوریه توسط ترکیه امکان‌پذیر است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای اسد در دیدار الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته بود که این نشست‌ها برای اینکه «مثمر ثمر» باشند، باید بر اساس هماهنگی و برنامه‌ریزی سوریه و روسیه و با هدف «پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم» باشند.

اینک مشخص نیست که سخنان آقای اردوغان مبنی بر امکان مشارکت ایران در نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و سوریه، با هماهنگی دمشق و مسکو بیان شده یا دیدگاه شخصی او بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات شورشی‌های ضد اسد در شمال سوریه؛ «اردوغان هم با بشار آشتی کند، ما نمی‌کنیم»

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟