حمله شبانه به کاروان‌ کامیون‌های منسوب به سپاه در سوریه؛ «کشته‌شدگان سوری نیستند»

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سازمان غیردولتی سوری اعلام کرد که هواپیماهای ناشناس یکشنبه شب یک کاروان از کامیون‌های حمل تسلیحات نظامی ایرانی را در شرق سوریه مورد هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند. این حملات قربانیانی هم به همراه داشته است. هنوز مشخص نیست چه کسی پشت حمله به این کاروان قرار دارد.

آگهی

یک سازمان غیردولتی سوری اعلام کرد که هواپیماهای ناشناس یکشنبه شب یک کاروان از کامیون‌های حمل تسلیحات نظامی ایرانی را در شرق سوریه هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند. این کامیون‌ها بعد از عبور که از مرز عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند. این حملات قربانیانی هم به همراه داشته است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه (OSDH) به خبرگزاری فرانسه گفت: «شش کامیون یخچال‌دار پس از عبور از مرز عراق به خاک سوریه، هدف حملات هواپیماهای ناشناس در منطقه مرزی بوکمال قرار گرفتند.»

در این حملات کامیون‌ها منهدم و سرنشینان آن کشته یا زخمی شده‌اند، آقای عبدالرحمن اضافه کرد که سازمان غیردولتی او دارای شبکه گسترده‌ای از منابع خبری در سوریه جنگ زده است و بر مبانی اطلاعات دریافتی، در پی این حمله هفت نفر که جملگی غیرسوری بوده‌اند، کشته شدند. افزون بر این، فرمانده یک گروه شبه‌نظامی طرفدار ایران و دو محافظ او که آنها نیز «غیر سوری» بودند، کشته شد‌ند.

به گفته او این کامیون‌ها سلاح‌های ایرانی را حمل می‌کرده‌اند. آقای عبدالرحمن ادامه داد: «جمهوری اسلامی متحد نزدیک بشار اسد است و از نظر نظامی به ویژه از طریق گروه‌های مسلح به بشار اسد کمک می‌کند.»

طبق گزارش‌های بین‌المللی هنوز مشخص نیست چه کسی پشت حمله به این کاروان در منطقه مرزی بوکمال سوریه که پایگاه شبه نظامیان مورد حمایت ایران است، قرار دارد. دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت که این پهپادها ظاهرا متعلق ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بوده‌اند. 

در بغداد، یکی از مقامات شبه‌نظامی تحت حمایت ایران تایید کرد که حمله‌ای صورت گرفته، اما او مدعی است تنها یک کامیون مورد هدف قرار گرفته و درباره تلفات این حادثه هم صحبتی به میان نیاورده است.

در عین حال، رسانه‌های ایرانی هم در خبرهایی «حملات موشکی در مرزهای سوریه و عراق» را تایید کرده‌اند. خبرگزاری فارس به نقل از بغداد الیوم نوشت: «یک منبع امنیتی عراق شامگاه روز یکشنبه خبر داد که صدای چندین انفجار در نزدیکی شهر القائم واقع در غرب استان الانبار (نزدیک مرزهای سوریه) شنیده شده است.»

فارس همچنین به نقل از کانال تلگرامی صابرین نیوز ادعا کرد که این کامیون‌های «حامل مواد غذایی» بوده و «تلفاتی جانی هم نداشته است.»

به گزارش کانال تلگرامی صابرین نیوز «این حملات با یک پهپاد صورت گرفته است؛ به نحوی که پهپاد مذکور، سه شلیک انجام داده است که شلیک نخست، اخطار بوده و شلیک‌های دوم و سوم به سمت یک کامیون حامل مواد غذایی بوده است.»

خبرگزاری فارس در ادامه هم به نقل از شبکه العالم نوشت: «چند پهپاد ناشناس، شش کامیون را که در نزدیکی روستای «الهری» در شرق بوکمال، پارک کرده بودند، هدف قرار دادند.»

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه این هفته حداقل دو کاروان مشابه از عراق وارد سوریه شده‌اند. شهرک المیادین و بوکمال در استان «دیر الزور» قرار دارند که بین گروه‌های مختلف تقسیم شده و کنترل می‌شود.

نیروهای رژیم و جنگنده‌های ایرانی و همچنین گروه‌های وفادار به آنها منطقه غرب رود فرات را کنترل می‌کنند که استان را به دو قسمت تقسیم می‌کند. نیروهای سوریه دموکراتیک که تحت تسلط کردها هستند با حمایت ائتلافی بین‌المللی ضد داعش به رهبری ایالات متحده، مناطقی را در سواحل شرقی آن کنترل می‌کنند.

نیروهای ایرانی و عراقی و همچنین گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان در منطقه وسیعی در شرق این استان به ویژه بین بوکمال و المیادین مستقر شده‌اند.

ائتلاف بین‌المللی بارها اعتراف کرده است که حملاتی را در این منطقه علیه نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی انجام داده است. اسرائیل، کشور همسایه و دشمن سوریه، در سال‌های اخیر حملات متعددی را علیه اهداف ایرانی در خاک سوریه انجام داده است.

نوامبر گذشته حمله‌ای مشابه علیه یک کاروان اسلحه و سوخت شبه نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در منطقه بوکمال رخ داد که براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه در آن حداقل ۱۴ نفر کشته شدند.

ائتلاف بین‌المللی که اعضای آن در سوریه و عراق مستقر هستند ادعا کردند در این حمله دست نداشته‌اند در عین حال اسرائیل از اظهارنظر دراین باره خودداری کرد.

ار سال ۲۰۱۱، درگیری در سوریه، جایی که چندین قدرت و گروه‌های مسلح با یکدیگر درگیرند، باعث کشته شدن حدود نیم میلیون نفر شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

این حمله در شرق سوریه ساعاتی پس از آن انجام شد که یک پهپاد حامل بمب، مجتمع نظامی اصفهان ایران را هدف قرار داد و خساراتی بر جای گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو به سی‌ان‌ان: اسرائیل علیه «توسعه تسلیحات خاص» در ایران اقدام می‌کند

وزارت دفاع ایران حمله به تاسیسات مهمات‌ سازی در اصفهان را تایید کرد

انفجار در مهمات‌سازی اصفهان؛ برخی منابع از حمله پهپادی می‌گویند