آمریکا: گزینه نظامی علیه ایران روی میز است؛ تهران: «قاطع و پشیمان‌کننده» پاسخ می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر به اسرائیل
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر به اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در جریان یک سفر دوره‌‌ای به خاورمیانه وارد اسرائیل شد و پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

آگهی

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه گزینه‌ها از جمله استفاده از ابزار نظامی همچنان روی میز است.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در جریان یک سفر دوره‌‌ای به خاورمیانه وارد اسرائیل شد و پس از گفتگو با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

محور اصلی گفتگوهای آقای بلینکن با مقامات اسرائیلی آنگونه که رسانه‌ها و منابع دیپلماتیک آمریکایی گفته‌اند تنش‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی و تلاش برای ترغیب دو طرف به کاستن از اقدامت تحریک‌آمیز و خشونت‌‌بار عنوان شده بود.

این در حالیست که با توجه به رویدادهای اخیر، بویژه حمله پهپادی به مجمتع نظامی اصفهان که به اسرائیل نسبت داده شد، برنامه هسته‌ای ایران نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های گفتگو میان آنتونی بلینکن و بنیامین نتانیاهو را به خود اختصاص داد.

AP Photo
دیدار وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر اسرائیلAP Photo

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه نیز در نخستین مرحله از این سفر در مصر طی گفتگویی با شبکه العربیه تاکید کرده بود که «ایران به راه حل دیپلماتیک پشت کرده است».

آنتونی بلینکن در جریان این گفتگو که در سفارت ایالات متحده در قاهره انجام شد، تاکید کرد که واشنگتن یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو با ایران را ترجیح می دهد، اما همه چیز - از جمله گزینه نظامی - روی میز است.

بنا به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، آقای بلینکن بار دیگر در این گفتگو تاکید کرد که تهران تابستان گذشته فرصت داشت تا به برجام بازگردد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «متاسفانه آنها آنچه را که روی میز بود و همه با آن موافق بودند، رد کردند. اکنون تمرکز ما روی بسیاری از اتفاقات دیگر است که پس از آن زمان روی داد؛ از جمله سرکوب وحشتناک مردم ایران، زیرا جوانان، به‌ویژه زنان، برای حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمدند؛ اقشار مهمی از جامعه ایران به دنبال این خواسته هستند که توسط رژیم سرکوب می‌شوند.»

وزیر امور خارجه آمریکا سپس در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه در خصوص احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران می‌گوید: «همه گزینه‌ها روی میز است.»

آنتونی بلینکن سپس در پاسخ به این سوال که آیا مانورهای نظامی آمریکا با اسرائیل و سایر کشورها در منطقه به منظور بازدارندگی علیه ایران صورت گرفته است یا خیر؟ چنین گفت: «تمام تلاش‌های نظامی ما با ایده بازدارندگی طراحی و انجام می‌شود، یعنی تلاش برای اطمینان از اینکه یک موجودیت مهاجم پیش از هر اقدام به دفعات به تامل واداشته و سپس از عملی کردن برنامه خود منصرف شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا سپس یادآور شد: «زمانی که بازدارندگی کافی به نظر نرسد، مهم است که نشان دهیم کشوری می تواند به طور موثر از خود دفاع کند.»

ایران: پاسخ هر گونه تجاوز قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان «تهدید‌آمیز» آنتونی بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی نسبت به تبعات حقوقی این تهدید‌ها هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن اظهارات تهدید آمیز مقامات آمریکایی تاکید کرد که پاسخ تهران به متجاوزین «قاطع و پشیمان کننده» خواهد بود.

ناصر کنعانی در این خصوص تصریح کرد: «دولت آمریکا باید متوجه مسؤلیت‌های حقوقی و بین المللی ناشی از اظهارات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.»

آقای کنعانی با تاکید مجدد بر ماهیت صلح آمیز فعالیت هسته‌ای ایران که به گفته او «گزارش‌های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مؤید آن است» یادآور شد که «دستیابی به سلاح هسته ای در دکترین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد.»

سخنگوی وزیر امور خارجه ایران سپس در واکنش به آن بخش از سخنان آنتونی بلینکن که به سرکوب اعتراض‌ها توسط جمهوری اسلامی اشاره داشت، ادعای حمایت آمریکا از مردم ایران را «مضحک» خواند و گفت: «ریاکاری‌ها را متوقف کنید و هوش سیاسی ملت ایران را دست کم نگیرید.»

این دیپلمات ایرانی سپس بار دیگر آمریکا و برخی متحدان اروپایی را به «تحریک و توسعه اغتشاشات» طی ناآرامی‌های اخیر متهم کرد و گفت که «تیر آنها به سنگ خورده و مردم همانند قبل دست رد به سینه آنها زدند.»

گفتنی است که کشورهای اروپایی تاکنون چهار بسته تحریمی را علیه مقام‌ها و نهاد‌های ایرانی به دلیل دست داشتن در سرکوب تظاهرات و نیز کمک‌های نظامی به روسیه در جنگ علیه اوکراین اعمال کرده‌اند.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس مبارزه با تروریسم: ایران بارها در خاک بریتانیا قصد ربودن یا کشتن افراد را داشته است

پاسخ ندپرایس به پرسشی‌هایی درباره نحوه حمایت آمریکا از معترضان ایرانی، کمیسیون مقام زن و برجام

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟