اردوغان: ترکیه ممکن است با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کند

پرچم‌های ترکیه و فنلاند
پرچم‌های ترکیه و فنلاند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری ترکیه با این حال به طور ضمنی گفت که آنکارا درباره عضویت سوئد در ناتو تصمیم مشابهی نخواهد گرفت.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه گفت که کشورش ممکن است با عضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کند.

او با این حال به طور ضمنی اعلام کرد که آنکارا درباره عضویت سوئد در ناتو تصمیم مشابهی نخواهد گرفت. رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره عضویت این دو کشور منطقه اسکاندیناوی در ناتو اظهار داشت: «در صورت لزوم می‌توانیم پیامی متفاوت درباره فنلاند بدهیم. سوئد هنگامی که ما پیامی متفاوت درباره فنلاند بدهیم بهت‌زده خواهند شد.»

این برای اولین بار است که ترکیه احتمال اتخاذ موضعی متفاوت در قبال عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را مطرح می‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه گذشته گفته بود که سوئد نمی‌تواند برای عضویت در ناتو بر روی «حمایت» ترکیه حساب کند. این سخنان در پی سوزاندن نسخه‌ای از کتاب قرآن توسط یکی از هواداران راست افراطی در استکهلم، پایتخت سوئد بیان شده بود. 

ترکیه همچنین از حضور پناهندگان کرد در سوئد که آنکارا آنها را «تروریست» می‌خواند انتقاد کرده است. رجب طیب اردوغان روز یکشنبه گفت که آنکارا فهرست ۱۲۰ نفره‌ای را به دولت سوئد داده و خواستار استرداد این افراد شده است.

فنلاند اخیرا برای اولین بار از سناریوی عضویت در ناتو بدون سوئد سخن گفته بود. این در حالی است که هلسینکی تا پیش از این بر عضویت همزمان دو کشور در ناتو تاکید می‌کرد. 

عضویت کشورها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید به تصویب هر ۳۰ کشور عضو برسد. در میان کشورهای عضو ناتو تاکنون تنها مجارستان و ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند موافقت نکرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟