از مس تا نئودیمیوم؛ نروژ از کشف منابع معدنی «قابل توجه» در بستر دریا خبر داد

دریای نروژ
دریای نروژ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های نروژی روز جمعه از کشف مقدار «قابل توجهی» از فلزات و مواد معدنی گرفته تا عناصر خاکی کمیاب در بستر دریای فلات قاره این کشور خبر دادند.

آگهی

مقام‌های نروژی روز جمعه از کشف مقدار «قابل توجهی» از فلزات و مواد معدنی گرفته تا عناصر خاکی کمیاب در بستر دریای فلات قاره این کشور خبر دادند. 

اداره نفت نروژ (NPD) با انتشار بیانیه‌ای با هدف توضیح نتایج بررسی‌های تحت مدیریت این اداره اعلام کرد: «منابع یافت شده در بستر دریا در منطقه مورد مطالعه شامل منیزیم، نیوبیم، کبالت و سایر مواد معدنی و خاکی کمیابی است که جملگی در فهرست مواد معدنی حیاتی کمیسیون اروپا قرار دارند.»

مطابق تخمین‌های اولیه، در مناطق دورافتاده در دریای نروژ و دریای گرینلند، ۳۸ میلیون تن مس، تقریبا دو برابر میزان استخراج سالانه در سطح جهان، و ۴۵ میلیون تن روی وجود دارد.

همچنین، برآورد شده که حدود ۲۴ میلیون تن منیزیم و ۳.۱ میلیون تن کبالت و ۱.۷ میلیون تن فلز کمیاب سریم در بستر دریای نروژ و گرینلند وجود داشته باشد. منابع خاکی کمیاب مانند نئودیمیوم، ایتریم و دیسپروزیم نیز در مناطق مورد بررسی کشف شده است.

نئودیمیوم و دیسپروزیم از عناصر مهم برای ساخت آهنرباهای مورد استفاده در توربین‌های بادی و موتور خودروهای الکتریکی هستند.

این کشور اسکاندیناوی که صادرکننده بزرگ نفت و گاز است، در حال بررسی استخراج معادن از اعماق دریا است، فرآیندی که نیاز به تصویب پارلمان دارد و نگرانی‌های زیست محیطی را نیز برانگیخته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راستی‌آزمایی کشف ذخایر بزرگ لیتیوم؛ آیا جایگاه ایران در نظام بین‌الملل تغییر می‌کند؟

پیدا شدن کپسول رادیواکتیو گمشده در استرالیا؛ تماس با آن چقدر خطرناک بود؟

یافتن قطعه طلای صدهزار دلاری با فلزیاب در استرالیا