فرانسه و عراق بر سر تقویت «همکاری‌های استراتژیک» در زمینه انرژی توافق کردند

ملاقات رئیس جمهوری فرانسه با نخست وزیر عراق
ملاقات رئیس جمهوری فرانسه با نخست وزیر عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه الیزه آمده است که رئیس دولت عراق در این سفر همچنین «خواهان تقویت همکاری دفاعی دوجانبه» شد، هر چند که هنوز تعهد تازه‌ای در این زمینه از سوی دو کشور اعلام نشده است.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از تقویت همکاری‌های راهبردی کشورش با عراق به ویژه در زمینه انرژی خبر داد.

آقای ماکرون این موضوع را شامگاه پنجشنبه پس از دیدار با محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق در کاخ الیزه با خبرنگاران در میان گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو طرف در پایان این دیدار سندی موسوم به «پیمان مشارکت استراتژیک» را امضا کردند که زمینه گسترش همکاری‌های پاریس و بغداد به خصوص در بخش حیاتی انرژی را فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه یک ماه پس از شرکت در کنفرانس منطقه ای حمایت از عراق، تعهد خود را به این کشور کلیدی در خاورمیانه که از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ دو بار به آنجا سفر کرده است، تایید کرد.

دیدار رهبران دو کشور یک ماه پس از حضور امانوئل ماکرون در یک کنفرانس منطقه‌ای به منظور حمایت از کشور عراق صورت می‌گیرد.

دور دوم نشست موسوم به «همایش بغداد» دسامبر گذشته با حضور رئیس جمهوری فرانسه در اردن برگزار شده بود.

هدف از این نشست حمایت از ثبات، امنیت و شکوفایی عراق و بررسی اوضاع منطقه‌‌ با توجه به اهمیت جایگاه و نقش عراق در آن عنوان شده بود.

رئیس جمهوری فرانسه در این نشست خواستار آن شده بود که عراق، کشوری که گفته می‌شود تحت نفوذ ایران قرار دارد، راهی غیر از «الگوی دیکته شده توسط خارج» را در پیش بگیرد.

این در حالیست که دولت محمد شیاع سودانی، نخست‌وزیر عراق توسط احزاب طرفدار ایران که اکثریت پارلمان عراق را تشکیل می‌دهند، حمایت می‌شود؛ موضوعی که به مذاق ایالات متحده خوش نمی‌آید.

تاکید بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق

امانوئل ماکرون که پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ تاکنون دوبار به عراق سفر کرده، در دیدار پنجشنبه شب خود با محمد شیاع السودانی بار دیگر بر تعهد کشورش نسبت به حمایت از این کشور کلیدی در خاورمیانه و لزوم سرمایه‌گذاری در آن تاکید کرد.

بر اساس بیانیه‌ای که شامگاه پنجشنبه از سوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه منتشر شد، امانوئل ماکرون و محمد شیاع سودانی در جریان یک ضیافت شام، بدون نام بردن از کشور یا گروهی خاص «انجام حملاتی از هر سو که حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را تضعیف کند» محکوم کردند.

در بیانیه الیزه آمده است که رئیس دولت عراق در این سفر همچنین «خواهان تقویت همکاری دفاعی دوجانبه» شد، هر چند که هنوز تعهد تازه‌ای در این زمینه از سوی دو کشور اعلام نشده است.

آقای شیاع سودانی در آستانه سفر خود به خبرگزاری فرانسه گفته بود که امیدوار است موافقت پاریس برای همکاری در زمینه «آموزش و توسعه ظرفیت‌های امنیتی عراق» را بدست آورد و برای «خرید تسلیحات» نیزتوافق‌هایی صورت گیرد.

تقویت همکاری‌ها در بخش انرژی و حمل نقل

رهبران دو کشور در پایان این ملاقات به شکلی هماهنگ ابراز امیدواری کردند که در تلاشی مشترک چارچوب همکاری‌های دوجانبه میان فرانسه و عراق را بویژه در زمینه انرژی و حمل و نقل ارتقا بخشند.

محمد شیاع سودانی که از سه ماه پیش قدرت را در دست دارد به دنبال شرکای تازه برای تقویت بخش انرژی عراق است تا بدین طریق بتواند زمینه ترمیم و نوسازی شبکه برق کشورش را که از فرسودگی و ناکارایی رنج می‌برد، فراهم کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

بر اساس بیانیه مشترکی که در پایان دیدار رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر عراق امضا شد، پاریس و بغداد بر تعهد خود در زمینه تکمیل پروژه‌های بزرگ آغاز شده، به ویژه طرح نوسازی شبکه برق عراق و اتصال شبکه برق این کشور با اردن و همچنین پروژه ساخت متروی هوایی در بغداد تاکید کردند.

تعهد نسبت به اجرای پروژه‌ «انرژی‌های چندگانه» ارائه شده از سوی شرکت توتال فرانسه که در راستای توجه ویژه به انرژی‌های جایگزین تعریف شده است، بخش دیگری از توافقات صورت گرفته میان دو کشور را تشکیل می‌دهد.

آگهی

فرانسه در همین راستا متعهد شده است که «اعتبار تسهیلات صادراتی قابل بازپرداخت به مبلغ یک میلیارد یورو برای حمایت از شرکت‌های فرانسوی فعال در عراق را تمدید کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر عراق از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد

«آغاز اجرای طرح آمریکا برای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران از بازار ارز عراق»

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد