پس‌لرزه‌های «قرآن‌سوزی» در استکهلم؛ فنلاند: باید پیوستن به ناتو بدون سوئد را بررسی کنیم

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند
پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه پس از مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو، گفت که کشورش باید بدون این همسایه غربی‌اش به ناتو بپیوندد.

آگهی

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه پس از مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو، گفت که کشورش باید این موضوع را بررسی کند که بدون این همسایه غربی‌اش به ناتو بپیوندد. ترکیه در پی قرآن‌سوزی در استکهلم، پایتخت سوئد اعلام کرد که از پیوستن این کشور به ناتو حمایت نمی‌کند.

پکا هاویستو گفت که انتخاب نخست کشورش برای پیوستن به ناتو عضویت هم‌زمان دو کشور شمال اروپا است اما اگر اتفاقی افتاده باشد که در بلندمدت مانع از پیش‌رفت سوئد در مسیر پیوستنش به ناتو شود، فنلاند باید وضعیت موجود را بررسی کند. او در ادامه تأکید کرد که در حال حاضر برای موضع‌گیری در این مورد «خیلی زود» است.

سوزاندن یک نسخه قرآن توسط یک گروه راست افراطی در روز شنبه ۲۱ ژانویه در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم باعث اعتراض شدید آنکارا و جهان اسلام شد.

راسموس پالودان، فعال راست افراطی سوئدی-دانمارکی در این روز تحت حفاظت شدید پلیس و در پناه موانع فلزی، یک نسخه از قرآن را سوزاند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفت که سوئد دیگر نمی‌تواند از آنکارا انتظار حمایت داشته باشد.

آقای هاویستو با ابراز تاسف از واقعه روی داده در استکهلم که از آن به عنوان «مانع» در مسیر پیوستن دو کشور اروپایی به ناتو یاد کرد، گفت که این گروه از تظاهرکنندگان با امنیت فنلاند و سوئد بازی می‌کنند.

وزیر خارجه فنلاند در ادامه گفت که پیش‌بینی او این است که مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو تا زمان برگزاری انتخابات ماه مه این کشور ادامه خواهد داشت.

ترکیه در ماه‌های گذشته اعلام کرده است که مخالفت عمده‌ای با الحاق فنلاند به ناتو ندارد. پیشنهاد کشورها برای عضویت در ناتو باید به تأیید همه ۳۰ کشور عضو این سازمان نظامی از جمله ترکیه برسد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ترکیه سوئد را متهم می‌کند که از شبه‌نظامیان کرد که آن‌ها را «تروریست» می‌نامد، حمایت می‌کند. از همین رو آنکارا اعلام کرده است که سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو باید گام‌های بیشتری برای مقابله به این شبه‌نظامیان بردارند.

در هر حال هلسینکی تاکنون از گمانه‌زنی در مورد گزینه الحاق فنلاند به ناتو بدون سوئد خودداری و بر مزایای الحاق هم‌زمان دو کشور همسایه شمال اروپا تاکید کرده است.

این دو کشور اسکاندیناوی در ماه مه گذشته و در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه برای شهروندان خود «هشدار سفر» به اروپا صادر کرد

کشمکش بر سر عضویت در ناتو؛ نخست‌وزیر سوئد: ترکیه خواسته‌هایی دارد که پذیرفتنی نیست

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود