هشدار فائو نسبت به تبعات سلطه طالبان:۷۰ درصد مردم افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند

کابل، افغانستان
کابل، افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز سه‌شنبه اعلام کرد، در حالی که طی سال ۲۰۱۴ حدود ۲۱ درصد از مردم جهان تحت ناامنی غذایی بودند، این نرخ در سال ۲۰۲۱ به ۲۹ درصد رسید.

آگهی

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز سه‌شنبه اعلام کرد، در حالی که طی سال ۲۰۱۴ حدود ۲۱ درصد از مردم جهان تحت ناامنی غذایی بودند، این نرخ در سال ۲۰۲۱ به ۲۹ درصد رسید.

 بر پایه گزارش فائو، در سال ۲۰۲۱، نزدیک به نیم میلیارد نفر، که بیش از ۸۰ درصد آنها ساکن جنوب آسیا بودند از سوء تغذیه رنج می‌بردند و بیش از یک میلیارد نفر نیز در این سال با ناامنی غذایی متوسط تا شدید مواجه بودند.

به گفته این سازمان، همه‌گیری ویروس کرونا که زمینه بیکاری گسترده در جهان را فراهم کرد و متعاقب آن، حمله نظامی روسیه به اوکراین که موجب افزایش قیمت انرژی، مواد غذایی و کودهای شیمیایی شد، میلیون‌ها نفر در جهان را به کام  رژیم غذایی نامناسب فرستاد.

ارزیابی سالانه فائو نشان می‌دهد که شاخص قیمت مواد غذایی این سازمان در چند سال گذشته روند صعودی داشته و در مارس ۲۰۲۲ به رکوردی تاریخی دست یافته است اما با وجود کاهش قیمت‌ها در اواخر سال گذشته میلادی، این شاخص همچنان ۲۸ درصد بالاتر از سطح ثبت شده برای آن در سال ۲۰۲۰ است.

مطابق این گزارش، منطقه آسیا و اقیانوسیه سالانه نزدیک به ۲ تریلیون دلار مواد غذایی وارد می‌کند و افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند برنج، گندم و روغن بیشترین ضربه را به فقرا وارد کرده است. چنان که نزدیک به ۲ میلیارد نفر، معادل ۴۵ درصد مردم آسیا رژیم غذایی سالمی ندارند که افزایش مشکلات کم خونی و چاقی و نیز گرسنگی را تشدید کرده است؛ به طوری که حدود یک چهارم کودکان در آسیا و اقیانوسیه با عارضه کوتاهی‌قد مواجه شده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

فائو در گزارش خود همچنین به وضعیت وخیم مردم افغانستان به ویژه پس از سلطه طالبان بر این کشور اشاره کرده و برآورد کرده که پس از توقف کمک‌های خارجی با مانع‌تراشی مداوم طالبان، ۷۹ درصد مردم این کشور با ناامنی غذایی متوسط یا شدید مواجه هستند و میلیون‌ها نفر دچار فقر و گرسنگی شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای طالبان در حمله شبانه دو عضو داعش را در کابل از پای درآوردند

حکومت طالبان با ایران و روسیه کنسرسیوم سرمایه گذاری ایجاد می‌کند

مادر ایتالیایی موفق شد با حکم دادگاه دو پسر۴۰ ساله‌اش را از خانه بیرون کند