پیشروی یورو به سمت ۵۰ هزار تومان؛ رکوردشکنی لحظه به لحظه دلار در بازار تهران

بازار ارز تهران
بازار ارز تهران Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ آزاد دلار در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران با ثبت رکوردهای پیاپی تا ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرد تا افزایش نرخ دلار آمریکا در مقابل ریال ایران طی سال جاری خورشیدی به ۷۲ درصد برسد.

آگهی

نرخ آزاد دلار در جریان معاملات روز یکشنبه بازار تهران با ثبت رکوردهای پیاپی تا ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرد تا افزایش نرخ دلار آمریکا در مقابل ریال ایران طی سال جاری خورشیدی به ۷۲ درصد برسد. 

در حالی که داد و ستدهای روز شنبه بازار ارز تهران با ثبت رکورد ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومانی برای دلار آمریکا به پایان رسیده بود، این نرخ طی دو ساعت ابتدایی خرید و فروش‌های روز یکشنبه به طور مستمر ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

همزمان هر یورو نیز در مبادلات ظهر روز یکشنبه بازار آزاد تهران، به نرخ بی‌سابقه ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که ۵۶۰ تومان بالاتر از بهای پایانی داد و ستدهای روز گذشته بود. 

با وجود تعطیلی پایان هفته بازار جهانی طلا، ادامه افزایش نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا بهای هر قطعه تمام سکه طلا به بیش از ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نزدیک به دو میلیون و ۱۳۵ هزار تومان خرید و فروش شود. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران که کمتر از یک ماه پیش به این سمت منصوب شد و در روز انتصاب او نرخ آزاد دلار آمریکا در بازار تهران ۴۳ هزار تومان بود، روز شنبه اعلام کرد: «عامل اصلی نوسان در نرخ ارز آزاد، فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی در جامعه است.» احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران نیز پیشتر قیمت‌سازی یک دلال ارزِ ساکن استانبول را در یک کانال تلگرامی از دیگر عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار ارز ایران دانسته بود. 

در همین حال، برخی خبرنگاران در ایران انتشار اخباری همچون تصمیم اخیر پارلمان اروپا برای ارائه درخواست قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، توقف اعطای پرچم پاناما به نفتکش‌های ایرانی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اقدام خزانه‌داری ایالات متحده در تشدید سخت‌گیری‌ها در خصوص مبادلات دلاری ایران و عراق را اخبار اثرگذار بر تشدید روند افزایشی نرخ ارز عنوان کردند.  

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص تیره شدن چشم‌انداز تعامل مثبت سیاسی و اقتصادی میان ایران و غرب، شاخص‌های اقتصاد ایران نیز از بدتر شدن شرایط حکایت دارد. مطابق اعلام روز یکشنبه مرکز آمار ایران، تورم سالانه منتهی به دی ماه گذشته به ۴۶.۳ درصد رسیده است و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در این ماه به ۵۱.۳ درصد بالغ شده است. 

همچنین، مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت کسری تراز عملیاتی این بودجه را بیش از ۴۷۶.۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که در مقایسه با لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۸.۶ درصد افزایش یافته است. این بدان معناست که درآمدهای عمومی دولت (مالیاتی و غیرمالیاتی به غیر از عایدات نفتی و سرمایه‌ای) برای تامین هزینه‌های جاری دولت اعم از پرداخت حقوق و دستمزد و پرداخت یارانه و غیره دچار کسری جدی و رو به افزایش است.

بر همین اساس، گروهی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم در سال آینده خورشیدی نیز همچنان بالای ۴۰ درصد باشد؛ پیش‌بینی‌ای که صندوق بین‌المللی پول نیز بر آن صحه گذاشته است. 

به اعتقاد این کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی ایران، رشد نقدینگی به دلیل کسری بودجه فزاینده دولت یکی از دلایل اصلی جهش نرخ تورم و افت ارزش ریال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه تازه‌ترین پژوهش اتاق بازرگانی؛ «بود و نبود اقتصاد ایران اثرچندانی بر اقتصاد بین‌الملل ندارد»

آیا قیمت هر اونس طلا به ۴ هزار دلار می‌رسد؟

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت