مامور ایرانی اطلاعات سوئد به جرم جاسوسی برای روسیه به حبس ابد محکوم شد

قاضی سوئد هنگام اعلام مجازات تعیین شده برای دو برادر ایرانی به جرم جاسوسی برای روسیه
قاضی سوئد هنگام اعلام مجازات تعیین شده برای دو برادر ایرانی به جرم جاسوسی برای روسیه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برادر پیمان کیا نیز که پیش‌تر به اتهام مشابه «جاسوسی حاد» برای روسیه مجرم شناخته شده بود بنا به حکم نهایی دادگاه استکهلم به تحمل ۹ سال و ۱۰ ماه مجازات قطعی زندان محکوم شد.

آگهی

دستگاه قضایی سوئد روز پنجشنبه یک مامور اطلاعاتی سابق این کشور را به جرم جاسوسی به نفع روسیه به حبس ابد محکوم کرد.

این فرد ایرانی تبار به نام «پیمان کیا» بنا به آنچه فرانس‌پرس به نقل از منابع قضایی سوئد آورده پیش‌تر در همین پرونده به اتهام «جاسوسی حاد» برای روسیه به مدت نزدیک به ۱۰ سال از سوی دادگاهی در استکهلم محکوم شده و مجرم شناخته شده بود.

پیام برادر پیمان کیا نیز که پیش‌تر در جلسات بدوی رسیدگی به این پرونده به اتهام مشابه «جاسوسی حاد» برای روسیه مجرم شناخته شده بود بنا به حکم نهایی صادر شده از سوی دادگاه استکهلم به تحمل ۹ سال و ۱۰ ماه مجازات قطعی زندان محکوم شد.

در حکم صادر شده علیه این دو برادر آمده است که «آنها به صورت مشترک و کاملا هماهنگ، بدون مجوز و با هدف خدمت به روسیه و سرویس اطلاعات نظامی این کشور اقدام به جمع‌آوری، انتشار و افشای داده‌هایی کرده‌اند که انتقال آنها به یک قدرت خارجی می‌تواند به امنیت سوئد آسیب برساند.»

رسانه‌های سوئد از این پرونده به عنوان بزرگترین رسوایی جاسوسی در تاریخ اخیر این کشور یاد کرده‌اند که به توصیف آنها از نفوذ دستگاه جاسوسی روسیه به قلب اطلاعات سوئد حکایت دارد.

پیمان کیا، متهم ۴۲ ساله این پرونده، بنا به آنچه در حکم محکومیت دادگاه آمده به دلیل سبقه فعالیت در سرویس اطلاعاتی و دسترسی به داده‌های حساس طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ اقدام به جمع‌آوری اطلاعات به نفع روسیه کرده و برادر کوچکترش پیام نیز این داده‌ها را به دستگاه اطلاعاتی روسیه منتقل کرده است.

متهم ردیف یک این پرونده در طول این مدت در نیروهای امنیتی و همچنین سرویس اطلاعات نظامی سوئد خدمت می کرد.

قاضی مونس ویگن که روز پنجشنبه رای نهایی پرونده را در حضور نمایندگان رسانه‌های قرائت کرد جرم پیمان کیا، مامور سابق اطلاعاتی را حاد‌ترین شکل جاسوسی که شامل انتقال موضوعات بسیار مهم است، عنوان کرد.

وی همچنین اعلام کرد که دادگاه برای پیام، برادر ۳۵ ساله پیمان کیا به جرم انتقال این اطلاعات محرمانه ۹ سال و ۱۰ ماه مجازات زندان تعیین کرده است.

بخش عمده‌ای از جلسه رسیدگی نهایی به این پرونده به دلیل مطرح بودن مسائل و موضوعات مرتبط با امنیت ملی سوئد پشت درهای بسته برگزار شد.

دو فردی که در این پرونده مجرم شناخته شده‌اند اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی به طور جداگانه دستگیر شده و هر دو اتهامات مطرح علیه خود را رد کرده بودند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلوونی دو فرد مظنون به «جاسوسی برای روسیه» را دستگیر کرد

استکهلم یک خبرنگار چینی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اخراج کرد

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود