تظاهرات و اعتصاب سراسری در فرانسه؛ زورآزمایی معترضان و دولت بر سر قانون بازنشستگی آغاز شد

تظاهرات در فرانسه علیه اصلاح قانون بازنشستگی
تظاهرات در فرانسه علیه اصلاح قانون بازنشستگی Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از دویست مرکز تجمع و برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه تدارک دیده شده و انتظار می‌رود تا ساعات پایانی روز حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار معترض مخالفت خود را با طرح دولت در خیابان‌ها فریاد بزنند.

آگهی

شهرهای مختلف فرانسه امروز پنجشنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ در پی فراخوان اتحادیه‌های صنفی کارگری و سندیکاهای حرفه‌ای مشاغل صحنه تظاهرات گسترده و کم سابقه به طرح دولت امانوئل ماکرون برای اصلاح قانون بازنشتگی بود.

همزمان با برپایی این تظاهرات اعتراض آمیز، شماری زیادی از کارگران و کارکنان مشاغل و حرف مختلف از جمله بخش‌های خدماتی بویژه در حوزه‌های حساسی چون حمل و نقل، انرژی و آموزش روز پنجشنبه در اعتراض به طرح دولت برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال دست از کار کشیدند.

اعتصاب گسترده روز پنجشنبه که نرخ آن در بخش حمل و نقل ریلی بیش از ۶۴ درصد اعلام شده تردد وسائل حمل و نقل عمومی و قطارهای بین شهری را با محدودیت‌های زیادی همراه کرد.

نخستین روز بسیج عمومی مشاغل و حرف در اعتراض به طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی بخش آموزش را نیز به شکلی کم سابقه تحت تاثیر قرار داد؛ به نحوی که در مقطع راهنمایی از هر سه معلم یک نفر دست از کار کشیدند و نرخ اعتصاب در این بخش به رقم ۳۴.۶۶ درصد رسید.

در بخش آموزش ابتدایی نیز طبق آخرین آمارها نرخ اعتصاب در میان آموزگاران و دیگر کارکنان این رده از موسسات تحصیلی ۴۲.۳۵ درصد اعلام شده است

اعتصاب در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های تولید الکتریسیته اگر به همین منوال تداوم داشته باشد نگرانی‌هایی را نسبت به کمبود سوخت برای خوردوها در پمپ‌ بنزین‌ها و نیز احتمال قطعی برق منازل مسکونی و مراکز تجاری رقم خواهد زد.

سندیکای کارگری فعال در پالایشگاه‌های گروه «توتال انرژی» نرخ اعتصاب کارکنان این بخش را ۷۰ تا ۱۰۰ درصد اعلام کرده و یادآور شده‌‌اند که اعتصاب‌ها احتمالا هفته آینده نیز برای دو روز متوالی در پیش گرفته خواهد شد.

بیش از دویست مرکز تجمع و برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه تدارک دیده شده و انتظار می‌رود تا ساعات پایانی روز حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار معترض مخالفت خود را با طرح دولت در خیابان‌ها فریاد بزنند.

تظاهرات در پاریس، پایتخت فرانسه از ساعت ۱۴ بعد از ظهر آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها دست کم ۸۰ هزار نفر در آن حضور خواهند یافت.

لوران برژه، رئیس کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه در دقایق ابتدایی حرکت کاروان معترضان در پاریس شمار شرکت کنندگان در تظاهرات را فراتر از پیش‌بینی‌ها توصیف کرد و گفت «ما یک بسیج همگانی قوی را برای منصرف کردن دولت از اجرای طرح مد نظر خود در زمینه اصلاح قانون بازنشستگی آغاز کردیم.»

فیلیپ مارتینز، رئیس کنفدراسیون عمومی کار نیز پیش‌بینی کرد که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات سراسری روز پنجشنبه از یک میلیون نفر فراتر برود.

وی نخسین روز بسیج عمومی همراه با فراخوان برپایی تظاهرات و اعتصاب‌های سراسری را « موفقیت‌آمیز» خواند و گفت «همبستگی میان سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی مایه دلگرمی کارگران کارکنان معترض خواهد بود.»

ژان لوک ملانشون، رئیس حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» که تشکل سیاسی تحت رهبری وی همانند دیگر جریان‌های چپ به شدت مخالف اصلاحات مد نظر دولت در قانون بازنشستگی است صبح روز پنجشنبه با حضور در جمع تظاهرکنندگان در شهر مارسی تاکید کرد که دولت در نخستین نبرد با معترضان بازنده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد که تظاهرات گسترده روز پنجشنبه نشانه خوبی دال بر شکست دولت در تلاش برای متقاعد کردن مردم به لزوم اجرای اصلاحات در قانون بازنشستگی است و این بار دیگر به استدلال‌های ارائه شده از سوی دولت وقعی نمی‌نهد.»

گفتنی است که مسئولان سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی قرار است شامگاه روز پنجشنبه برای ارزیابی نخستین روز حرکت اعتراضی؛ تدارک برپایی تظاهرات در دو روز آخر هفته و نیز تصمیم برای تداوم اعتصاب‌ها در هفته‌های پیش رو گردهم آیند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان