حضور ۸ مقام ارشد عربستان در داووس ۲۰۲۳؛ بن فرحان: پیام مهمی به ایران ارسال کردیم

از راست: وزیرخارجه عربستان سعودی، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده و وزیر صنعت و معدن عربستان سعودی
از راست: وزیرخارجه عربستان سعودی، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده و وزیر صنعت و معدن عربستان سعودی Copyright AP, AFP, REUTERS CONNECT
Copyright AP, AFP, REUTERS CONNECT
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هشت مقام ارشد سعودی به مناسبت برگزاری نشست سالانه رهبران سیاسی و اقتصادی جهان در داووس، به سوئیس سفر کرده‌اند که یکی از بزرگترین هیات‌های ملی حاضر در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد به شمار می‌رود.

آگهی

هشت مقام ارشد سعودی به مناسبت برگزاری نشست سالانه رهبران سیاسی و اقتصادی جهان در داووس، به سوئیس سفر کرده‌اند که یکی از بزرگترین هیات‌های ملی حاضر در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد به شمار می‌رود. 

مقام‌های سعودی که اقامتگاه خود را در نزدیک‌ترین محل ممکن تا محل برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های مجمع جهانی اقتصاد انتخاب کرده‌‌اند، از روز سه‌شنبه در قالب سخنرانی، شرکت در نشست‌های مشترک و نیز گفتگو با رسانه‌ها تبیین و تبلیغ سیاست‌های بین‌المللی عربستان سعودی را آغاز کرده‌اند. 

از وزرای خارجه، اقتصاد و صنعت ومعدن گرفته تا سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا.

ارسال پیام مهم به ایران

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، عصر سه‌شنبه در داووس گفت که کشورش در تلاش است تا راهی برای گفت و گو با ایران به عنوان بهترین راه برای حل اختلاف‌ها بیابد. 

او تاکید کرد که تصمیم عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تمرکز بر اقتصاد و توسعه حاوی «یک پیام مهم برای ایران و سایر کشورهای منطقه است که مسیری فراتر از بحث‌ها و اختلافات سنتی برای رسیدن به رفاه مشترک وجود دارد.»

ریاض و تهران روابط خود را در سال ۲۰۱۶ قطع کردند، اما مقامات دو کشور از سال گذشته تاکنون پنج دور گفتگوی مستقیم به میزبانی عراق برگزار کرده‌اند که آخرین آن در آوریل بود.

عربستان سعودی و ایران سال‌هاست که برای نفوذ در منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند. برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران و نیز شبکه نیروهای نیابتی این کشور در منطقه افزون برریاض، نگرانی تعدادی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برانگیخته است.

محمد جدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه در داووس گفت: «عربستان سعودی کشورهای منطقه را به انجام اصلاحات تشویق می‌کند.» 

وزیر دارایی عربستان سعودی اعمال این تشویق را از طریق تغییر روش ارائه کمک به متحدان پادشاهی سعودی عنوان کرد و توضیح داد: «ما پیشتر کمک‌های بلاعوضمان را بدون هیچ گونه محدودیتی می‌دادیم ولی در حال تغییر این روش هستیم.»

آقای جدعان تاکید کرد: «ما باید شاهد اصلاحات باشیم.» 

تقویت همزمان روابط با آمریکا و چین

وزیر دارایی عربستان سعودی همچنین در مورد نگرانی‌های موجود در مورد سیاست خارجی این کشور در قبال ایالات متحده و چین که به ویژه پس از سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ریاض تشدید شده، گفت: «چین و ایالات متحده برای عربستان سعودی بسیار مهم هستند. چنان که عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، قصد دارد شکاف موجود را بین دو غول اقتصادیِ رقیب را پُر کند.»

در همین حال، ریما بنت بندر بن سلطان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، روز چهارشنبه در جریان برگزاری نشستی در داووس گفت که حفظ شراکت راهبردی طولانی مدت بین ریاض و واشنگتن برای ثبات جهانی «به شدت ضروری» است.

اتحاد سنتی بین عربستان سعودی و ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به دلیل انتقادهای حقوق بشری و بروز اختلاف نظر در مورد جنگ یمن و اوکراین و نیز سیاست نفتی اوپک پلاس رو به سردی بوده است.

با این وجود، سفیر عربستان سعودی در آمریکا اظهار داشت: «با وجود اختلاف‌ها و تنش‌ها این واقعیت انکارناپذیر وجود دارد که آمریکا و عربستان دو متحد استراتژیک و دو دوست هستند و این رابطه برای جهان حیاتی است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

مذاکره با شرکت‌های بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری در عربستان

عربستان سعودی با وجود این که به لطف افزایش قیمت‌ جهانی نفت پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، توانست به نخستین مازاد بودجه خود در ۹ سال گذشته دست یابد و رشد اقتصادی ۸.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کند ولی در جریان سفر دسامبر گذشته شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین به ریاض، از سرمایه‌گذاری مشترک با چین با هدف متنوع‌سازی اقتصاد این کشور خبر داد. 

در همین حال، فیصل ابراهیم، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه در حاشیه نشست داووس در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، گفت: «ما می‌خواهیم وابستگی خود به نفت را کاهش دهیم و اقتصاد خود را متنوع کنیم، این اقدامی مهم و ضروری است.»

وزیر اقتصاد عربستان از اجرای برنامه سرما‌یه‌گذاری در بخش‌های صنعت و معدن، انرژی‌های پاک، گردشگری، فرهنگ، سرگرمی و ورزش خبر داد و گفت که در جریان برگزاری مجمع داووس مذاکراتی را برای تسریع نوآوری در عربستان سعودی با استفاده از فناوری متاورس آغاز کرده است.

آگهی

بندر خورایف، وزیر صنعت و معدن عربستان سعودی نیز در حاشیه نشست داووس فاش کرد که در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ جهان از جمله شرکت‌های فعال در بخش‌ تولید خودروهای الکتریکی و صنعت دارو مانند فایزر، آسترازنکا و مدرنا برای سرمایه‌گذاری و تولید در عربستان است.

وزیر صنعت و معدن میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن طی سال ۲۰۲۲ را ۳۲ میلیارد دلار اعلام کرد و از سرمایه‌گذاران خارجی خواست تا در برنامه عربستان در توسعه این بخش مشارکت بیشتری داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلومبرگ: عربستان و اسرائيل همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی خود را برای مقابله با ایران توسعه می‌دهند

رونالدو در النصر عربستان؛ از باشگاه جدید ستاره پرتغالی فوتبال چه می‌دانیم؟

اختلاف در شورای حقوق بشر سازمان ملل بر سر «تحقیقات بی‌پایان» از اسرائیل