استفاده از پرچم‌های روسیه و بلاروس در مسابقات تنیس آزاد استرالیا ممنوع شد

اهتزار پرچم روسیه در مسابقات آزاد تنیس استرالیا توسط هواداران دانیل مدودف در سال ۲۰۱۹
اهتزار پرچم روسیه در مسابقات آزاد تنیس استرالیا توسط هواداران دانیل مدودف در سال ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با تصمیم فدراسیون ملی تنیس از این‌ پس پرچم‌های روسیه و بلاروس از روی سکوهای مسابقات تنیس آزاد استرالیا ممنوع شد. این ممنوعیت فوراً اجرا خواهد شد. این تصمیم به دنبال درخواست سفیر اوکراین اتخاذ شده است. مسکو آن را «سیاسی‌کردن غیرقابل‌قبول ورزش» خواند.

آگهی

با تصمیم فدراسیون ملی تنیس استرالیا اهتزاز و نشان دادن پرچم‌های روسیه و بلاروس از روی سکوهای مسابقات تنیس آزاد این کشور ممنوع شد. این ممنوعیت فوراً اجرا خواهد شد. این تصمیم به دنبال درخواست سفیر اوکراین اتخاذ شده است. مسکو آن را «سیاسی‌کردن غیرقابل‌قبول ورزش» خواند.

فدراسیون تنیس استرالیا در این باره افزود: «سیاست اولیه ما این بود که طرفداران بتوانند پرچم‌ها را با خود بیاورند؛ اما نمی‌توانند از آنها در جهت ایجاد اغتشاش استفاده کنند.»

پرچم سه رنگ روسیه در نخستین روز مسابقات تنیس آزاد استرالیا در روز دوشنبه ۱۶ ژانویه، در دور اول رقابت‌ها میان کاترینا بایندل اوکراینی و کامیلا راخیمووا روسی دیده شد. بر روی سکوها، طرفداران اوکراینی از مأموران امنیتی و پلیس خواستند تا واکنش نشان دهند. پرچم روسیه همچنین در حین رقابت میان دانیل مدودف، تنیس باز اهل روسیه و مارکوس ژیرون آمریکایی دیده می‌شد. این مسابقات در ورزشگاه راد لیور آرنا در شهر ملبورن استرالیا برگزار می‌شود.

واکنش‌ها به حضور پرچم روسیه در رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا

در پاسخ به این ممنوعیت سفیر روسیه در استرالیا بدان واکنش نشان داد و این تصمیم را «نمونه دیگری از سیاسی‌کردن غیرقابل‌قبول ورزش» خواند. در بیانیه‌ی او آمده است که «علاوه بر تبعیض‌هایی که پیش از این علیه تنیس‌بازان روسی با اعمال سیاست «حفظ بی‌طرفی پرچم» انجام شده بود، اکنون تنیس استرالیا، با اطمینان از اینکه آنها نتوانند آشکارا توسط هواداران خود حمایت شوند، پا را فراتر گذاشت.»

وی در همین باره افزود: «واقعاً مایه تأسف است که می‌بینیم برگزارکنندگان مسابقات در برابر دست‌کاری سیاسی آشکار و متکبرانه تسلیم می‌شوند و روح بازی جوانمردانه را که زمانی بر مسابقات آزاد استرالیا حاکم بود، قربانی می‌کنند.»

واسیل میروشنیچنکو، سفیر اوکراین در استرالیا و نیوزلند روز دوشنبه از فدراسیون استرالیا خواست تا تصمیمات لازم را در این باره اتخاذ کند. وی در توییتی خطاب به فدراسیون استرالیا خواستار اجرای فوری «سیاست حفظ بی‌طرفی پرچم» شد و در این باره افزود: «من به‌شدت نمایش عمومی پرچم‌های روسیه را در جریان مسابقه کاترینا بایندل، تنیس‌باز اوکراینی در مسابقات آزاد استرالیا محکوم می‌کنم.»

واسیل میروشنیچنکو، سفیر اوکراین در استرالیا و نیوزلند

آقای میروشنیچنکو هفته گذشته از مسابقات آزاد استرالیا خواسته بود تا بازیکنان روسی و بلاروسی را به طور کامل از دور مسابقات محروم کنند، چرا که بلاروس نیز حمایت خود را از جنگ روسیه اعلام کرده است. در سال گذشته نیز تنیسورهای روسیه از حضور در مسابقات تنیس ویمبلدون محروم شده بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

داگ تراپت، سفیر سابق استرالیا در اوکراین که بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سفارت اوکراین را عهده‌دار بود در توییت خود اعلام کرد: «شما می‌توانستید با محروم‌کردن بازیکنان روسی خود را در موقعیتی قرار دهید که به چنین حوادث قابل پیش‌بینی پاسخی محکم بدهید، اما شما بی‌خیالی را انتخاب کردید.»

آسوشیتدپرس
کاترینا بایندل اوکراینی سمت چپ، کامیلا راخیمووا از روسیه در سمت راست: مسابقات تنیس آزاد استرالیا ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

واکنش بازیکنان بلاروس

این تصمیم واکنش‌هایی را نیز از سوی بازیکنان روسیه و بلاروس برانگیخت. در همین رابطه آرینا سابالنکا، تنیسور شماره پنج جهان از کشور بلاروس اعلام کرد که هیچ مخالفتی با ممنوعیت پرچم‌ها در مسابقات تنیس استرالیا ندارد: «اگر همه با این تصمیم احساس بهتری دارند.» با این‌ حال وی معتقد است که «ورزش سیاسی نیست.»

آرینا سابالنکا یکی دیگر از تنیسورهای بلاروسی که سال گذشته از مسابقات تنیس ویمبلدون محروم شده بود، درباره ادامه بازی‌ها بدون پرچم افزود که «من هیچ کنترلی روی آن ندارم، بنابراین بدون پرچم ادامه می‌دهم.»

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، بازیکنان روسیه و بلاروس با پرچم‌های بی‌طرف در مسابقات ورزشی از جمله مسابقات آزاد استرالیا به رقابت پرداخته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا بار دیگر قرارداد نظامی خود را با فرانسه لغو و بالگردهای آمریکایی را جایگزین کرد

بازگشت نادال به تنیس پس از یک سال؛ تنیسور اسپانیایی در اوپن استرالیا مسابقه می‌دهد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد