باستان‌شناسان «قدیمی‌ترین» سنگ رونی جهان را در نروژ کشف کردند

«قدیمی‌ترین» سنگ رونی کشف‌شده
«قدیمی‌ترین» سنگ رونی کشف‌شده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موزه تاریخ فرهنگی اسلو در نروژ اعلام کرده است که این سنگ «قدیمی‌ترین» سنگ رونی جهان و «یکی از قدیمی‌ترین حکاکی‌های خط رونیک» محسوب می‌شود.

آگهی

باستان‌شناسان در نروژ روز سه‌شنبه اعلام کردند که «قدیمی‌ترین» سنگ رونی جهان را که قدمت حکاکی‌های روی آن به حدود دو هزار سال قبل بر می‌گردد کشف کردند.

سنگ رونی به سنگ یا کتیبه‌هایی گفته می‌شود که در گذشته اغلب در کنار قبرها قرار داده می‌شد و حکاکی‌های روی آن به خط رونیک است. قدمت حدودا دو هزار ساله این سنگ رونی به این معنا است که به دوران ابتدایی پیدایش خط رونیک بر می‌گردد. 

موزه تاریخ فرهنگی اسلو در نروژ اعلام کرده است که این سنگ «قدیمی‌ترین» سنگ رونی جهان و «یکی از قدیمی‌ترین حکاکی‌های خط رونیک» محسوب می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کریستل زیلمر، استاد دانشگاه اسلو درباره کشف این سنگ رونی می‌گوید: «کشف آن به ما اطلاعات زیادی درباره استفاده از خط رونیک در ابتدای عصر آهن می‌دهد. این سنگ می‌تواند یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از خط رونیک بر روی سنگ در اسکاندیناوری و نروژ باشد.»

پیش از این حکاکی‌های قدیمی‌تری به خط رونیک کشف شده بود اما هیچ کدام بر روی سنگ انجام نشده بود. قدیمی‌ترین حکاکی خط رونیک که تاکنون کشف شده مربوط به یک شانه از جنس استخوان است. این شانه استخوانی پیش از این در دانمارک کشف شده بود. 

این سنگ رونی در پائیز سال ۲۰۲۱ در جریان حفاری در منطقه‌ای در نزدیکی اسلو کشف شد. دانشمندان دلیل تاخیر در اعلام کشف این سنگ رونی را لزوم «بررسی» و «تعیین قدمت» آن عنوان کردند. 

اندازه این سنگ رونی ۳۱ در ۳۲ سانتی‌متر است و همه حکاکی‌ها انجام‌شده بر روی آن از نظر زبانی معنادار نیست. به گفته دانشمندان هنوز تحقیقات زیادی باید بر روی سنگ رونی کشف‌شده صورت گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا باستان‌شناسان کاوش‌های خود را دوباره زیر خاک می‌کنند؟

باستان‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین سرپرتابه‌های یافت‌شده در قاره آمریکا شدند

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست