سقوط هواپیما در نپال؛ ثبت آخرین لحظات پرواز مرگبار در پخش زنده فیسبوک

محل سقوط هواپیما در دره‌ای به عمق ۳۰۰ متری در پوخارای نپال؛۱۶ ژانویه ۲۰۲۳
محل سقوط هواپیما در دره‌ای به عمق ۳۰۰ متری در پوخارای نپال؛۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی‌که سقوط هواپیمایی در نپال در روز یکشنبه ۱۵ ژانویه ۶۸ کشته بر جای گذاشت، چهار جوان هندی در آخرین لحظات این پرواز مرگبار با هیجان شروع به ضبط تصاویری در یک ویدئوی زنده در فیس‌بوک کردند.همه در هواپیما آرام به نظر می‌رسند و هیچ اطلاعیه یا هشداری از سوی خلبان یا کارکنان به گوش نمی‌رسد.

آگهی

درحالی‌که سقوط هواپیمایی در نپال در روز یکشنبه ۱۵ ژانویه ۶۸ کشته بر جای گذاشت، چهار جوان هندی در آخرین لحظات این پرواز مرگبار با هیجان شروع به ضبط تصاویری در یک ویدئوی زنده در فیسبوک کردند.

این چهار جوان که به سمت شهر پوخارای نپال در حرکت بودند، قصد داشتند تا از معابد این کشور و پرواز پاراگلایدرها بر فراز رشته‌کوه معروف آناپورنا در نپال بازدید کنند. در لحظه فرود هواپیما در ویدئو می‌توان هیجان آنها را از فرود مشاهده کرد درحالی‌که یکی از آنها در حال تماشای شهر از پنجره هواپیما می‌گوید که «این خیلی باحال است». صدای خنده و شوخی دوستانش نیز شنیده می‌شود و در لحظه آخر دوربین روی صورت خندان یکی از آنها که پدری ۲۹ساله و صاحب سه فرزند است، برمی‌گردد.

همه در هواپیما آرام به نظر می‌رسند و هیچ اطلاعیه یا هشدار اضطراری از سوی خلبان یا کارکنان به گوش نمی‌رسد. اما ناگهان به نظر می‌رسد که هواپیما از مسیر خود منحرف می‌شود و قبل از اینکه صحنه فیلم‌برداری پر از شعله‌های آتش شود، صداهای سقوط هواپیما و برخورد آن به زمین در دوربین تلفن ضبط می‌شود. بقایای سوخته هواپیما نیز قبل از سیاه‌شدن کامل تصویر برای لحظه‌ای روی صفحه قابل‌مشاهده است و بعد از آن دیگر هیچ صدایی شنیده نمی‌شود.

این ویدئوی دلخراش نشان می‌دهد که ۶۸ مسافر و چهار خدمه این هواپیما، قبل از وقوع انفجار و در هنگام فرود هیچ تصوری از خطرناک بودن وضعیت فرود هواپیما نداشتند.

این ویدئو را می‌توانید تماشا کنید

بازمانده‌ی این سفر مرگبار از جمع دوستان هندی خود

ویشال کوسوال یکی از دوستان نزدیک این چهار تبعه هندی با شناسایی هر چهار نفر صحت این ویدئو را تایید کرده است. قرار بود که وی این چهار نفر را که بین ۲۳ تا ۲۹ سال سن داشتند، در این سفر همراهی کند، اما به دلیل مرگ یکی از بستگانش در خانه می‌ماند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در طول سفر و از جمله چند ساعت قبل از سقوط او بارها از طریق تماس ویدئویی با آنها صحبت کرده بود. او آن‌ها را بسیار هیجان‌زده توصیف کرده که در آخرین تماسشان کوه‌های اطراف را نشان می‌دادند. آنها قصد داشتند بعد از گشت‌وگذار در عصر همان روز با قطار به خانه بازگردند.

او در این باره افزود: «این اتفاق شبیه یک کابوس است، من هنوز نمی‌توانم باور کنم که همه آنها را به یکباره ازدست‌داده‌ایم. نمی‌توانم آن ویدئو را دوباره تماشا کنم، چرا که بسیار سخت و دردناک است. فاجعه بزرگی بر سر ما آمده است.»

امدادگران در روز دوشنبه ۱۶ ژانویه به جستجو برای بیرون آوردن چهار جسد نهایی از لاشه هواپیما ادامه دادند. نخست‌وزیر نپال روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

گروه دوستان هندی در بین ۱۵ تبعه خارجی در هواپیما بودند. این پرواز حامل ۵۷ نپالی، پنج هندی، چهار روس، دو نفر از کره جنوبی و یک نفر هر کدام از کشورهای آرژانتین، ایرلند، استرالیا و فرانسه بود. این هواپیما لحظاتی قبل از فرود در فرودگاه بین‌المللی جدید پوخارا در دره‌ای سقوط کرد. آتش و دود غلیظ و سقوط در دره تلاش‌های امداد و نجات را با چالش مواجه کرده است. سربازان از طناب و برانکارد برای بیرون آوردن اجساد از این دره عمیق ۳۰۰ متری استفاده کردند.

نا امنی در خطوط هوایی نپال

این سانحه یکی از بدترین فجایع هوایی نپال از سال ۱۹۹۲ بود. در آن سال ۱۶۷ نفر از مسافران هواپیمای خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان که در نزدیکی کاتماندو سقوط کرد، جان باختند.

صنعت هوایی نپال در سال‌های اخیر رونق گرفته است و کالاها و افراد را بین مناطق صعب‌العبور حمل می‌کند. به دلیل عدم آموزش و ایمنی ناکافی تاکنون سوانح دیگر هوایی در این کشور رخ‌داده است. در ماه مه سال ۲۰۲۲، تمامی ۲۲ سرنشین هواپیمای شرکت هواپیمایی تارا ایر نپالی بر اثر سقوط جان باختند. در ماه مارس ۲۰۱۸ نیز ۵۱ نفر بر اثر سقوط یک هواپیما مربوط به خطوط هوایی US-Bangla جان خود را از دست دادند.

اتحادیه اروپا تمامی خطوط هوایی نپال را به دلیل نگرانی‌های ایمنی از حریم هوایی خود منع کرده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا از پرواز و سفر با هواپیما می‌ترسید؟ با امن‌ترین خطوط هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

کوهنورد نپالی برای بیست‌وششمین بار رکورد فتح اورست را شکست

نصب ضربان‌ساز قلب برای ستاره ترمیناتور؛ آرنولد: دارم به یک انسان ماشینی‌ بدل می‌شوم