رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط

 Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai

تحول دنیای گردشگری به یاری اینستاگرام و تیک‌تاک در گفتگو با جرمی جونسی

تحول دنیای گردشگری به یاری اینستاگرام و تیک‌تاک در گفتگو با جرمی جونسی
Copyright  euronews   -   Credit: Dubai

جرمی جونسی مدیر و بنیانگزار شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی «مقاصد زیبا» کارآفرین موفقی است که کارش را درزمینهٔ سفر و گردشگری با شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده است. یورونیوز برای آشنایی با تأثیر شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد سفر و گردشگری با این کارآفرین جوان گفتگویی ترتیب داده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: چطور شد که خواستید سیروسفر را به کسب‌وکار تبدیل کنید؟

آگهی

جرمی جونسی: من ده سال پیش کارم را با یک حساب اینستاگرامی شروع کردم و در ابتدا به‌شکل کسب‌وکار نبود. اینستاگرام در ابتدای راه بود و امکان پخش ویدئو تحلیل کسب‌وکار را نداشت. کسانی را پیدا کردم که گوشه‌وکنار دنیا محتوای تصویری تهیه می‌کردند تا زندگی روزانه‌شان را با عکس روایت کنند بدون این‌که فکر راه‌انداختن کسب‌وکار باشند. سه سال بعد شروع به پول‌درآوردن از این کار کردم و شرکت در واقع از آن موقع راه افتاد.

یورونیوز: لحظه‌ای که دیدید می‌شود از عشق‌وعلاقه‌تان پول درآورد کی بود؟

جونسی: ما خیلی خوش‌شانس بودیم چون از ابتدای کار حمایت خوبی از ما شد. سازمان گردشگری دُبی می‌خواست با یک هشتگ خاص کارزاری برپا ‌کند. یعنی هشتگ مای‌دُبی که حالا برای همه آشناست. از ما خواستند کارزار مجازی بزرگی برای آنها و برج‌العرب برپا کنیم، بنابراین اولین مشتری ما سازمان گردشگری دُبی و برج‌العرب بودند. من در آن زمان هنوز کسب‌وکارم را به شکل شرکت درنیاورده بودم. فقط روی اینستاگرام پست می‌گذاشتم و بدون این‌که شرکتی ثبت کرده باشم با افراد کار می‌کردم. اما وقتی کارم کمی رونق گرفت شرکتی راه انداختیم کارها را با آن اداره می‌کنیم.

یورونیوز: بزرگترین چالشی که با آن روبه‌رو بوده‌اید و از آ‌ن آموخته‌اید چه بوده؟

جونسی: در پنج سال اول توجه چندانی به ما نمی‌شد. به سراغ مدیران سفر و گردشگری می‌رفتم اما آنها واقعا ارزشی برای رسانه‌های اجتماعی قائل نبودند و فکر نمی‌کردند باعث رونق کسب‌وکارشان بشود. اوائل کار شبکه‌های اجتماعی بود و مدیران این شرکت‌ها در آنها کیفیت تجاری نمی‌دیدند. اما طی دو سال گذشته و به‌خصوص بعد از همه‌گیری کسب‌وکار ما ناگهان اوج گرفت، و مدیران سازمان‌های گردشگری و هتل‌ها به اهمیت تولید محتوا و سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های اجتماعی پی بردند.

آگهی

یورونیوز: اما تأثیر کلی شبکه‌های اجتماعی بر بازار سفر چطور بوده؟

جونسی: در واقع تأثیر بسیار بزرگ و عظیمی داشته. امروز دست‌اندرکاران سفر و گردشگری می‌گویند حدود ۹۰ درصد گردشگران براساس محتوای شبکه‌های اجتماعی تصمیم به سفر می‌گیرند. بنابرین خیلی از ما وقتی عکس‌های اینستاگرام یا ویدئوهای تیک‌تاک را تماشا می‌کنیم به فکر سفر به جایی که می‌بینیم می‌افتیم، یعنی محتوای تصویری انگیزهٔ سفرمان می‌شود. با نگاه دقیق‌تر خواهیم دید که حدود ۴۰ درصد از گرشگران جوان حتی از جستجوگر گوگل یا نقشه‌های آن هم استفاده نمی‌کنند، یعنی مستقیما به‌سراغ اینستاگرام و تیک‌تاک می‌روند و به دنبال هشتگ مکان یا رستوران خاصی می‌گردند تا ویدئویی از آنجا ببینند. این‌که مردم به‌وسیلهٔ این سامانه‌ها به سراغ سفر می‌روند تحول بسیار بزرگی است.

یورونیوز: یکی از آمارها نشان می‌دهد افراد پیش از انتخاب مقصد سفر حدود ۴۰۰ منبع تصویری مربوط به مقصد را می‌بینند. این بازدیدها از چه سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی است؟

جونسی: این بازدیدها بیشتر از ویدئوهای اینستاگرام و تیک‌تاک‌ صورت می‌گیرد. اغلب افراد به این سامانه‌ها سر می‌زنند، که انصافا منطقی است، چون بیست سال پیش اگر می‌خواستید به جایی سفر کنید اسم آنجا را در اینترنت جستجو می‌کردید و صدها و شاید هزاران لینک بدون هیچ محتوای بصری می‌دیدید. اما امروز اگر بخواهید ببینید که صبحانه در یک رستوران پاریسی چه شکلی است، همین را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنید و ویدئویی می‌بینید که دقیقا آن را نشان می‌دهد، و این خیلی زنده‌تر و قانع‌کننده‌تر از چند لینک و صفحهٔ وب است. هرچند دست‌اندرکاران گردشگری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی کُند عمل کرده‌اند، به‌نظر من طی ۲ تا ۳ سال آینده شاهد رشد انفجاری استفاده از این شبکه‌ها در این حوزه خواهیم بود.

یورونیوز: شما را فردی حامی محیط زیست می‌دانند. اهمیت سازگاری با محیط زیست، که درباره‌اش بسیار می‌گویند در چیست، و امروز چطور می‌توان مشوق این کار بود؟

جونسی: چیزهای بسیاری در صنعت گردشگری باید عوض شود، و من آشکارا گفته‌ام که دیگر نمی‌توان به‌سبک دوران پیش از همه‌گیری سفر کرد. سال ۲۰۱۹ دهمین سال پیاپی رشد گردشگری بود  اما ‌مشکل گردشگر بیش‌ازحد را هم داشتیم. متأسفانه بسیاری از مردم به جاهای همیشگی می‌رفتند اما هجوم شدید گردشگر چیز خوبی نیست و به محیط زندگی آسیب می‌زند. به‌نظر بازار گردشگری نباید مثل قبل باشد، و ما واقعا سعی داریم دربارهٔ مقاصد سفری ناآشناتر صحبت کنیم و مردم را تشویق کنیم که تا به جاهایی که پیشتر ندیده‌اند بروند و شبکه‌های اجتماعی وسیلهٔ فوق‌العاده‌ای برای این کار است.

یورونیوز: کار شما سفر است. شخصا چقدر به این‌که سفری با کمترین آلودگی زیست‌محیطی داشته باشید فکر می‌کنید؟ آیا خودتان به توصیه‌هایتان عمل می‌کنید؟

جونسی: بله، عمیقاً. مؤثرترین اتفاق برای من این بود که از من خواستند سفیر بنیاد جهانی حیات وحش بشوم. اولین چیزی که یادم دادند این بود که قبل از هر کاری، تأثیر منفی خودم را بر محیط زیست بسنجم. چون اگر تأثیر منفی‌مان را نشناسیم نمی‌توانیم کمترش کنیم. سایت «دبلیو.دبلیو.اف یو.کی» یکی از بهترین ابزارهای سنجش آلاینده‌های کربن فردی است که سنجشگر آن با دریافت اطلاعاتی نظیر این‌که انرژی خانه‌تان چطور تأمین می‌شود، از کجا خرید می‌کنید و خدمات می‌گیرید، چقدر و چطور سفر می‌کنید به شما می‌گوید که کدام بخش از زندگی‌تان بیشترین تأثیر منفی را بر محیط زیست دارد. کسی مثل من که زیاد سفر کرده به‌آسانی می‌فهمد که باید شیوهٔ سفرش را عوض کند، یعنی پروازهای کم‌تر، و سفرهای کوتاهتر داشته باشد و به جای هواپیما قطار سوار شود. 

یورونیوز: آیندهٔ شرکت مقاصد زیبا را چطور می‌بینید؟ آیا رؤیای همکاری با آمازون یا نتفیلیکس را دارید؟

جونسی: احتمالاً چندان در زمینهٔ سرگرمی فعالیت نمی‌کنیم و بیشتر تلاش می‌کنیم تا سایت خدمات مسافرتی و رزرو هتل داشته باشیم. می‌خواهیم برای ارائهٔ چنین خدماتی سرمایه‌گذار پیدا کنیم. و احتمالا سال آینده وبسایتی را راه‌اندازی می‌کنیم. البته نمی‌خواهیم شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم و فقط وبسایت داشته باشیم چون بسیاری از مردم وقتی می‌خواهند سفر کنند نمی‌دانند کجا بروند و نیازمند انگیزه و راهنمایی‌اند. بنابراین در حال طراحی برنامه‌ای هستیم که مناسب این کار باشد و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را راهنمایی کند و به آنها انگیزه بدهد تا روی شبکه‌های اجتماعی با مکان‌های تازه آشنا بشوند و بعد از طریق این برنامه برای رفتن به آن مکان‌ها جا و بلیط رزور کنند.

آگهی