خاکسپاری محمد مرادی؛ زارا جم: محمد جانش را فدا کرد تا جهان بی‌تفاوت از مسائل ایران گذر نکند

مراسم خاکسپاری محمد مرادی در لیون فرانسه
مراسم خاکسپاری محمد مرادی در لیون فرانسه Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

زارا جم، همسر محمد مرادی در حاشیه این مراسم در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز گفت: «محمد چیزی که می‌خواست واقعا این‌ بود که کشورهای غربی متوجه این باشند که مردم ایران تحت چه ظلمی قرار گرفتند

آگهی

مراسم خاکسپاری محمد مرادی، دانشجوی تاریخ ساکن شهر لیون که روز دوشنبه ۲۶ دسامبر (۵ دی) در اعتراض به سرکوب اعتراضات در ایران و با هدف جلب توجه جامعه جهانی دست به خودکشی زد، پنج‌شنبه ۱۲ ژانویه ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی، با حضور همسرش و جمعی از ایرانیان به خاک سپرده شد.

در این مراسم ابتدا شماری از شهروندان ایرانی، دوستان محمد مرادی و همسر او به یادش سخنرانی کردند.

جمعیت حاضر در مراسم یادبود این دانشجوی ایرانی سپس در مسیر رفتن به گورستان گیوتیر در لیون فرانسه، شعار‌های زن، زندگی، آزادی سر دادند.

محمد مرادی پیش از این که خود را در رودخانه لو-رون غرق کند با انتشار ویدیویی‌هایی به زبان فارسی و فرانسه در صفحه اینستاگرام خود علت خودکشی خود را «جلب توجه اروپایی‌ها، کشورهای اروپایی و مردم غربی به مساله ایران» عنوان کرده بود. او در این ویدیو گفت: «امیدوارم مرگ من توجه دست‌کم بخشی از رسانه‌ها در خارج از کشور را به خود جلب کند و همین‌طور امیدوارم این پیامی باشد به مردم ایران که فکر نکنند ایرانیان خارج از کشور در غم آن‌ها شریک نیستند و اگر پیش بیاید نخواهند جانشان را برای آن‌ها فدا کنند.»

زارا جم، همسر محمد مرادی در حاشیه این مراسم در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز گفت: «محمد چیزی که می‌خواست واقعا این‌ بود که کشورهای غربی متوجه این باشند که مردم ایران تحت چه ظلمی قرار گرفتند و به خاطر همین، خودکشی خودخواسته کرد. برای آگاهی آن‌ها، برای این که توجهشان را به این مشکلی که هست جلب کند. در قرن ۲۱ وقتی هنوز در زندان‌های ایران تجاوز و تعرض هست. هنوز بچه‌هایمان را می‌کشند.»

وی تاکید کرد که «محمد جان خودش را فدا کرد برای این‌که به این موردها توجه بشود و این‌قدر بی‌توجه و بی‌تفاوت از کنار این مسائل رد نشوند. وقتی که رئیسی می‌آید و با مکرون دست می‌دهد سراسر ناامیدی است برای ما. برای این‌که یک دیکتاتور، یک جلاد وارد یک کشور دموکراتیک شده و از او استقبال می‌شود. در صورتی که همه دنیا می‌دانند در ایران چه اتفاقی می‌افتد. این چیزی بود که محمد به خاطرش خودش را فدا کرد.»

وی درباره پیام محمد مرادی به ایرانیان خارج از کشور گفت: «برای پیام محمد، همین که در اعتراضات و تجمعات و تحصنات شرکت کنند، کفایت می‌کند. یا اگر می‌توانند از لحاظ مالی به مردم مناطق ضعیف و آسیب پذیر کمک کنند. فکر می‌کنم برای من این دو مورد مهم‌ترین چیز باشد.»

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

ویرایشگر ویدئو • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحلیلگران اوراسیا: تحولات ایران از مهمترین تهدیدات ژئوپلیتیکی جهان در سال جدید است

واکاوی خودکشی دانشجوی ایرانی در فرانسه؛ محمد مرادی که بود و چه قصدی داشت؟

کلیسایی در لیونِ فرانسه که میزبان پناهجویان جوان است