عروس سابق داعش: خشم مردم بریتانیا را درک می‌کنم اما من آدم بدی نیستم

عکسی از شمیمه بیگم
عکسی از شمیمه بیگم Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمیمه بیگم که در سال ۲۰۱۵ بریتانیا را ترک کرد تا به داعش بپیوندد گفته است که خشم عمومی نسبت به خود را درک می‌کند اما اوآنطوری نیست که مردم فکر می‌کنند.

آگهی

شمیمه بیگم که در سال ۲۰۱۵ بریتانیا را ترک کرد تا به داعش بپیوندد گفته است که خشم عمومی نسبت به خود را درک می‌کند اما اوآنطوری نیست که مردم فکر می‌کنند.

بیگم زمانی که ۱۵ ساله بود خانه خود را در شرق لندن ترک کرد تا به همراه دوستان مدرسه‌اش خدیجه سلطانه ۱۵ ساله و امیره عباسه ۱۶ ساله به داعش بپیوندد. او اخیر داستان پیوستنش به این گروه تروریستی و زندگی در اردوگاه پناهندگان را در پادکست ۱۰ قسمتی بی‌بی‌سی با نام «داستان شمیمه بیگم» تعریف کرده است.

بیگم در سال ۲۰۱۹ در یک اردوگاه پناهندگان پیدا شد، تابعیت بریتانیایی او سلب شد و از ورود به بریتانیا منع شد. او گفت که می‌دانست مردم او را «به‌عنوان یک خطر، به‌عنوان یک خطر بالقوه برای خود، برای امنیتشان و برای روش زندگی‌‌شان» می‌دانند اما افزود: «من آن کسی نیستم که آن‌ها فکر می‌کنند.»

این دختر ۲۳ ساله سه فرزند در سوریه داشت که همگی آن‌ها مردند. وی اکنون در اردوگاه الروج در شمال سوریه زندگی می‌کند، اردوگاهی که از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه اداره می‌شود. او در پادکست بی‌بی‌سی این اردوگاه را «بدتر از یک زندان» توصیف کرد.

او در این اردوگاه سوری به جاش بیکر روزنامه‌نگار گفت: «به‌نظر من، اینجا بدتر از یک زندان است، چون دست کم با حکم زندان می‌دانی پایانی وجود خواهد داشت اما اینجا نمی‌دانی که آیان این پایان خواهد بود یا خیر.»

بیگم تصمیم دولت بریتانیا برای سلب تابعیت خود را به این امید که اجازه بازگشت به بریتانیا را داشته باشد، به چالش کشیده است. به دادگاهی در نوامبر سال گذشته گفته شد که او احتمالا قربانی قاچاق کودکان و استثمار جنسی شده است. وزارت کشور بریتانیا استدلال کرده است افرادی که به سوریه قاچاق می‌شوند و افراطی شده‌اند همچنان تهدیدی برای امنیت ملی هستند زیرا ممکن است با قرار گرفتن در معرض خشونت شدید حساسیت آن‌ها کاهش یافته باشد.

بیگم در این پادکست گفت که «آدم بدی نیست.» او تاکید کرد که عصبانیت عمومی نسبت به خودش را درک می‌کنم اما اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم در واقع هدف من باشم. فکر می‌کنم این عصبانیت به سمت داعش است. وقتی آن‌ها به داعش فکر می‌کنند، به من فکر می‌کنند زیرا در رسانه‌ها بسیار مطرح شده‌ام.»

او پذیرفت که به یک گروه تروریستی پیوسته است.

تیم لافتون، وزیر سابق کودکان به بی‌بی‌سی گفت که هنوز مشخص نیست که چرا بیگم در نوجوانی به داعش پیوست و چه نیروهایی او را شست‌وشوی مغزی دادند.

او افزود: «فکر می‌کنم این دید بیشتر مردم باشد. صادقانه بگویم ما به او چیزی مدیون نیستیم. او خودش را وارد این آشفتگی کرد و رک و پوست کنده به او بستگی دارد که بفهمد چگونه می‌خواهد از آن خلاص شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال افزایش اختیار پلیس در برخورد با معترضان است

رد درخواست تجدید نظر «عروس داعش»؛ دادگاه بریتانیا حکم سلب تابعیت شمیمه بیگم را تایید کرد

فایننشال تایمز: دولت بریتانیا در موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی دوپاره شده است